התאוששות חלקית: האופנה ובתי הקפה מתחזקים, ענף התיירות צונח

גלובס מציג מדד חדש הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בשבוע החולף, בחנות הפיזיות ובאונליין • מנתוני הפניקס גמא עולה כי בכמה מענפי המשק כבר מתחילים לראות מגמה חיובית, כאשר במוצרי החשמל, במסעדות ובאופטיקה נרשמת עלייה בגובה הקנייה הממוצע

עסקים פתוחים וסגורים ברמת גן, השבוע / צילום: טלי בוגדנובסקי
עסקים פתוחים וסגורים ברמת גן, השבוע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אין עסק כמעט שלא נפגע מאז המתקפה הרצחנית של ארגון הטרור חמאס, ותחילת מלחמת "חרבות ברזל". בשבוע הראשון, חנויות אופנה והנעלה תפקדו בעיקר כמוקד לרכישת ביגוד לחיילים, למגויסי מילואים ולמפונים שאיבדו את ביתם. המסעדות ובתי הקפה התרוקנו כמעט לחלוטין. חנויות החשמל והאלקטרוניקה מכרו בעיקר מכשירי רדיו ותאורות חירום, וכצפוי, גם בתי המלון, הצימרים וענף התעופה רשמו ירידות חדות בהזמנות ובהכנסות.

איך מסבירים את המלחמה הישראלית לצעירים בארה"ב ובאירופה 
חודש למלחמה: נחתם הסכם לגיוס מהיר של 10,000 עובדי חקלאות מסרי לנקה 

החל מהשבוע אנו מציגים בגלובס מדד חדש בשיתוף הפניקס גמא, המנתח את הקניות בכרטיסי אשראי בחנויות הפיזיות ובאונליין, בחלוקה לשבעה ענפים בולטים: אופנה והנעלה, חשמל ואלקטרוניקה, מזון, תיירות ונסיעות, בתי קפה, מסעדות וקייטרינג, אופטיקה ומחשבים.

מדד גמא לעסקים בוחן בכל ענף את מחזור הקניות, מספר הקניות וגובה הקניות הממוצע בשבוע שלם, בין יום ראשון לשבת. ההשוואה נעשית הן מול השבוע הקודם, והן מול שבוע עסקים רגיל לפני המלחמה (בתחילת ספטמבר). הבדיקה המוצגת כאן מתייחסת לתאריכים 29 באוקטובר עד 4 בנובמבר 2023.

 

מהמדד השבועי עולה כי נרשמת התאוששות חלקית, כאשר בכמה מענפי המשק כבר מתחילים לראות מגמה חיובית. גם מנתוני חברת שבא, מפתחת ומנהלת מערכת התשלומים הלאומית בכרטיסי אשראי, עולה מגמת התאוששות בשבוע זה, כאשר סך ההוצאות נאמד בכ־8 מיליארד שקל, עלייה של כ־1.5 מיליארד שקל לעומת השבוע הראשון של המלחמה.

בלי חוויית שופינג

בכל הענפים שנבדקו, כולל בענף המזון, מחזורי הקניות נמצאים בירידה בהשוואה לשבוע הראשון של ספטמבר. עם זאת, בקטגוריות המזון, האופנה, החשמל והמסעדות נרשמה עלייה קלה מול השבוע הקודם במלחמה.

בענף האופנה ניתן לייחס את העלייה לפתיחתן של יותר ויותר חנויות, שבימים הראשונים של המלחמה היו סגורות, וכן למבצעים שהן מציעות במטרה להתגבר על אובדן ההכנסות בתחילת המלחמה. גם תדירות הקניות נמצאת בעלייה לעומת השבוע הקודם. מה שעשוי להעיד על תחושת ביטחון מסוימת ביציאה מהבית, אחרי שבשבועיים הראשונים של המלחמה אנשים נטו להסתגר בבתים, למעט גיחות קצרות. מצד שני, עדיין ניכרת הדחיפות - אנשים לא משתהים יותר מדי, והמושג "חוויית שופינג" נעלם כצפוי וכמתבקש מהלקסיקון.

ענף החשמל והאלקטרוניקה, שבו מחזור הקניות ירד ב־26% בהשוואה לספטמבר, רושם השבוע ההתאוששות מינורית לעומת השבוע הקודם (1%). גובה הקנייה עלה ב־7% בהשוואה לשבוע הקודם, מה שיכול ללמד על כך שצרכנים חזרו לקנות מוצרים גדולים ויקרים יותר, כמו טלוויזיות - למשל לצורך הצטיידות עבור דירות שבהן משתכנים המתפנים והמפונים מהדרום והצפון.

אין הזמנות לחנוכה

ענף התיירות והנסיעות חווה את הירידה התלולה והדרמטית ביותר. בהשוואה לספטמבר, מחזור המכירות התרסק בקרוב ל־90%. נזכיר כי בספטמבר תכננו ישראלים רבים חופשות בארץ ובחו"ל - חלקם חזרו הביתה רק בשבת שבה התחוללה התופת.

הצפי הוא שלחג חנוכה והכריסטמס, שיחולו בדצמבר, יירשמו הזמנות דלות, אם בכלל. הירידה במספר ההזמנות השבוע עומדת על 75% לעומת השבוע שעבר, ובגובה ההזמנה מדובר בירידה של 48%, מה שעשוי להצביע על טיסות בכיוון הלוך בלבד או נסיעות לטווח זמן קצר. למעט חברות התעופה הישראליות שפועלות ברצף כל החודש, יש פחות מעשר חברות זרות הפועלות כעת בישראל (ביניהן פליי דובאי, איתיחאד ופליי וואן) - ירידה של כ־80% לעומת ימי שגרה.

ענף בתי הקפה, המסעדות והקייטרינג רושם התאוששות קלה בהשוואה לשבוע הקודם, עם עלייה של 5% במחזור המכירות. בניגוד לשבועיים הראשונים של המלחמה, יותר לקוחות יוצאים ל"התאווררות" במסעדות ובתי קפה, הפתוחים לאורך שעות רבות יותר (אם כי חלקם עדיין נסגרים מוקדם), ומנסים לבסס שגרת מלחמה שבה חמאס אינו מנהל את סדר היום. עדיין, לעומת ספטמבר, מדובר בירידה של 17%.

ענף המזון, שזינק מטאורית בשבוע הראשון של המלחמה, בעקבות החשש ממחסור וברקע ההנחיה של פיקוד העורף לצבור מזון ומים - שתוקנה לאחר מכן על ידי דובר צה"ל - חוזר לאיזון. הענף ירד ב־14% בהשוואה לספטמבר, אולם עלה בהשוואה לשבוע הקודם ב־4%. גובה הקנייה הממוצע ירד ב־1%, מה שעשוי ללמד על כך שתושבי ישראל מרגישים קצת יותר ביטחון בכך שהמדפים לא עתידים להתרוקן בקרוב וכי המשק מסוגל להתמודד עם המצב החדש שנוצר בגזרה זו.

"אנשים חוזרים לעצמם"

"בשבוע הראשון ראינו ירידה חדה מאוד של כ־45% בסך פעילות כרטיסי האשראי, ממחזור יומי של 100 מיליון שקל למחזור של 55-60 מיליון שקל", מציין ירון סופר, סמנכ"ל עסקים בפניקס גמא.

"בשבוע האחרון, אנשים שהרגישו לא נוח לקנות דברים מסוימים, חוזרים לעצמם. ירידה של 30% בענף ההלבשה זה נתון מעודד, בהתחשב בכך שיש ערים שלמות ומקומות שעדיין סגורים. ברחבי הארץ מדווחים שבכל יום הפעילות חוזרת לעצמה יותר".

למרות זאת, האופטימיות עדיין רחוקה. "בשנים האחרונות נובמבר הפך להיות חודש הקניות, ופעילות כרטיסי האשראי הייתה החזקה ביותר", מזכיר סופר. "כעת הדגש הוא על קניות בישראל, ומעניין לראות איך יתפתח נובמבר השנה".

באשר לענף התיירות מציין סופר כי "בתקופות רגילות, אחרי החגים יש ירידה של 10%-15%. עכשיו אין תיירות כמעט בכלל. רק מי שחייב לנסוע - נוסע, במיוחד אחרי האזהרה של המל"ל".