הפייקים שהופצו בעולם סביב הפעילות של צה"ל בביה"ח שיפא

פעילות צה"ל בבית החולים שיפא בעזה הפכה לסמל, וגם הפייקים לא איחרו להגיע • המשרוקית של גלובס

מתוך אחד הפוסטים הויראליים בפייסבוק, 15.11.23
מתוך אחד הפוסטים הויראליים בפייסבוק, 15.11.23

סוגיית בתי החולים ברצועת עזה מתמצתת במובנים רבים את המלחמה שמתנהלת בין ישראל וחמאס. מצד אחד, בתי חולים הם מקומות מוגנים על פי הדין הבינלאומי, וגם במלחמה אסור לפגוע בהם. מצד שני, על פי עדויות וממצאים שמציגה ישראל, חמאס מנצל בדיוק את זה כדי להפוך את בתי החולים בעזה, ואת הקרקע שמתחתם, למרכזי פיקוד ושליטה ולמחסני אמל"ח. על הרקע הזה הפכה פעילות צה"ל בבית החולים שיפא למעין סמל של המערכה, לפחות בפן התקשורתי, כשמצד אחד, ישראל עושה מאמץ לספק הוכחות לכך שלא מדובר בבית חולים "תמים", ומצד שני ניסיונות של הצד הפרו־פלסטיני להדגיש את הפגיעה בחולים. על רקע זה בלטו גם לא מעט ידיעות כזב. 

תשתיות טרור ומפקדת חמאס: מה נחשף בבית החולים שיפא? 
רובוטים ומכליות עם חומר נפץ נוזלי: כך מנסה צה"ל לאלץ את המחבלים לצאת מהמנהרות

לא עזה, מצרים. בעוד צה"ל עשה מאמצים גדולים לא לנהל קרב יריות בתוך שיפא, זמן לא רב לאחר תחילת הפעולה שם הופץ ברחבי הרשת סרטון שלכאורה מראה חילופי אש בתוך בית החולים. "כוחות הכיבוש הישראליים פתחו באש בבית החולים שיפא שבעזה", דיווחו פוסטים בשלל שפות ברשתות החברתיות, "הם מכוונים על הצוות הרפואי והחולים". הסרטון הופץ גם בישראל ובחשבון איקס (לשעבר טוויטר) בשם "בודקים" הראו, למשל, כי הוא שותף על ידי ישראלית שלה למעלה מ־12 אלף עוקבים, שכתבה: "סרטון מהשעות הראשונות שצה"ל נכנס לבי"ח שיפא". בסרטון אכן רואים מקום שנראה כמו בית חולים, כשברקע נשמעות יריות, ואנשים שצועקים בערבית מנסים לתפוס מחסה. אלא שהווידאו הזה הוא אינו מעזה ואינו מעכשיו. בודקי העובדות של סוכנות הידיעות הגרמנית dpa הראו שמדובר בסרטון שצולם במצרים ב־2013, שקשור לאירוע שכונה "טבח ראבעה". אז נהרגו מפגינים שתמכו במוחמד מורסי, שהודח מנשיאות מצרים. הווידאו הגיע מערוץ טלוויזיה מצרי, כשלפי דיווחי עיתונות מהתקופה, אכן הייתה פשיטה על בית חולים באותו יום.

לא עזה, סוריה. טענה שחוזרת לאורך הלחימה בעזה היא שישראל עושה שימוש בפצצות זרחן. הטענה הזאת הופיעה גם בהקשר של הלחימה סביב שיפא. "הם השליכו פצצות זרחן בסביבת בית החולים", סיפרו פוסטים ברשתות חברתיות שונות בצירוף תמונה של מתקפת פצצות זרחן. בודקי העובדות של India Today התחקו אחר מקור התמונה ומצאו אותה בדיווח של כלי תקשורת רוסי שהתפרסם ב־2017. באותה ידיעה שייכו את התמונה למתקפה בדיר א־זור שבסוריה, שבוצעה על ידי ארה"ב.

לא עזה, רמאללה. ויש גם פייקים שמגיעים מהכיוון ההפוך. "צה"ל סוף־סוף נכנס למנהרות שליד שיפא… וזה מה שגילו שם בחדר אחסון שבו אמורים להימצא תרופות ומכשירים רפואיים", נכתב בפוסט בפייסבוק. בסרטון המצורף אכן נראים חיילי צה"ל, כשהם משוחחים ביניהם בעברית, ופועלים בחדר שבו ניתן לראות כלי נשק רבים ואמצעי לחימה אחרים. אבל מה לעשות שגם כאן לסרטון אין קשר לבית החולים שיפא וגם לא למלחמה בעזה. בארגון בדיקת העובדות ההודי Factly הראו שמדובר בסרטון שעלה לאיקס באוגוסט האחרון, בחשבון של חנן עמיאור, שתיאר את השלל שנראה בווידאו כ"נתפס היום ברמאללה". אנחנו הצלחנו למצוא ידיעות בתקשורת הישראלית מאותו תאריך (31 באוגוסט) שככל הנראה מתייחסות לסרטון הזה. "עשרות פרטי אמל"ח… נתפסו הלילה בכפר ביתוניא על ידי בלשי וחוקרי היחידה המרכזית של מחוז ש"י", נכתב בידיעה במעריב, שם דווח על תושב הכפר (הסמוך לרמאללה) שחשוד בסחר באמל"ח.

תחקיר: אוריה בר-מאיר