העיתון הנורבגי שתקף את ישראל, ונאלץ לחזור בו

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: גרמניה שוקלת למכור מטוסי קרב לסעודיה, חטיפת ספינה על ידי החות'ים מקפיצה את מחירי האנרגיה ונזק לתיירות המרפא הטורקית בגלל המלחמה • כותרות העיתונים בעולם 

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלואמיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

והפעם: גרמניה שוקלת מחדש מכירת מטוסי קרב לערב הסעודית, הכלכלה הטורקית נפגעת מהעמדה האנטי-ישראלית של ארדואן וזינוק במחירי הגז בעקבות חטיפת הספינה על ידי החות'ים. 

שר החוץ של ירדן לא בטוח שישראל יכולה לנצח את חמאס. זו הסיבה
WSJ | רובוטים ומכליות מלאות חומר נפץ נוזלי: כך מנסה צה"ל לאלץ את המחבלים לצאת מהמנהרות 

1גרמניה שוקלת לחזור למכור מטוסי קרב לערב הסעודית

מלחמת ישראל-חמאס עוררה מחדש את הוויכוח בממשלת גרמניה לגבי הסרת האיסור על מכירת מטוסי קרב יורופייטר טייפון בשווי מיליארדי יורו לערב הסעודית, דווח הבוקר הפייננשיאל טיימס. גרמניה אסרה על המכירה מאז 2018 בשל מעורבותה של ערב הסעודית במלחמת תימן ורצח העיתונאי ג'מאל חשוגי. בדיווח מצוין כי יורופייטר טייפון מיוצרים על ידי קונסורציום של מדינות אירופה, כולל בריטניה, גרמניה, איטליה וספרד, כאשר לכל אחת מהמדינות הללו יש את הכוח להטיל וטו על ייצוא המטוסים למדינות אחרות.

עוד צוין כי בריטניה, שמתחזקת שנים רבות שיתופי פעולה ביטחוניים עם ריאד ומכרה 72 מטוסים לממלכה, ניסתה להשיג עסקה מחודשת כבר כמה שנים. כעת, השינוי הדרמטי במצב הביטחוני במזרח התיכון, לחץ מצד בעלות ברית אירופיות ושינוי בתפיסה לגבי התפקיד שמילאה ערב הסעודית בהבטחת היציבות האזורית, החלו להטות את מאזן החשיבה בברלין. נכון לשעה זו, לפי הדיווח, טרם התקבלה החלטה.

מתוך הפייננשיאל טיימס, מאת סם ג'ונס, סילביה פייפר, ולוסי פישר. לקריאת הכתבה המלאה. 

2זינוק במחירי הגז בעקבות חטיפת הספינה

הבוקר דווח בבלומברג כי מחירי הגז הטבעי באירופה זינקו לאחר שהחות'ים חטפו אמש את האונייה גלקסי לידר, שמשמשת לשינוע מכוניות שנמצאת בבעלות איש העסקים הישראלי רמי אונגר, בחלק הדרומי של הים האדום. החוזים העתידיים המבוססים על המדד עלו היום ב-6.9%, מה שסיים ירידה רציפה של ארבעה ימים, דווח. עוד צוין כי העלייה נבעה גם מתחזיות מזג אוויר קרות יותר ומחירי נפט גולמיים גבוהים יותר לקראת פגישת אופ"ק (ארגון המדינות המייצאות נפט, OPEC) בהמשך השבוע.

התקרית מעוררת דאגה לגבי הסיכונים באחד מנתיבי השיט העמוסים בעולם, צוין בבלומברג. קנת לו, אנליסט מודיעין בבלומברג העוסק בספנות ולוגיסטיקה, אמר כי הפעולה בים האדום מייצגת "הסלמה משמעותית של המתיחות" באזור הרחב יותר. "חלק מחברות הספנות עשויות להחליט לעקוף את האזור מסיבות בטיחותיות, מה שאומר עלויות נוספות ועיכובים", אמר.

מתוך בלומברג, מאת אנה שירייבסקיה. לקריאת הכתבה המלאה. 

3נזק לתיירות המרפא הטורקית בגלל המלחמה

המדיניות האנטי-ישראלית של ארדואן מתחילה לפגוע בכיס הטורקי במאות מיליוני דולרים. היום (ב') דיווח העיתון הכלכלי הטורקי דוניה על צניחה של 35% בהכנסות מתיירות המרפא עקב המלחמה. טורקיה, שבשנת 2022 אירחה 1.4 מיליון מבקרים מסיבות רפואיות, השיגה בשנים האחרונות מומנטום שעלה במהירות בתחום תיירות המרפא והגיעה בשנה שעברה להיקף הכנסות העולה על 4 מיליארד דולר, בענף שהפך לחבל ההצלה עבור מגזרים רבים המדינה, במיוחד בתקופת החורף. נשיא TÜSATDER, איגוד תיירות הבריאות הטורקית, ד"ר סרבט טרזילר, צוטט באומרו כי "תיירות המרפא עוברת את התקופה הגרועה ביותר בעשר השנים האחרונות".

צוין כי השפעות המלחמה מורגשות גם בענף רפואת השיניים, אחד התחומים הבולטים של תיירות המרפא של טורקיה, שבשנים האחרונות משרת מטופלים ישראלים בעיקר. כעת, לאחר ביטולים רבים, עולים חששות מפני אובדן השוק הישראלי.

מאמר מערכת מתוך "דוניה". לקריאת הכתבה המלאה. 

4העיתון הנורבגי תקף את ישראל, וחזר בו

אמש (א') מאמר בעיתון הפופולארי ביותר בנורבגיה "דאגבלאדט" הצהיר כי "ישראל פתחה במלחמה ב-7 באוקטובר", ומאז היא "מוציאה להורג אזרחים במסדרונות ההומניטריים", זאת לצד תמונות קשות מהאזור ורשימה ארוכה של עלילות דם, כמו הוצאה להורג של פלסטינים לעיני ילדים על ידי צה"ל. כנראה שהניסוחים עשו מספיק רעש וביקורות, כי הבוקר הציג העיתון סיפור אחר: "מאז יצאה ישראל למלחמה נגד חמאס, בתגובה לפיגוע הטרור ב-7 באוקטובר, היא ביקשה מהפלסטינים לברוח מדרום לנחל עזה", נכתב.

מתוך דאגבלאדט, מאת אינגון דורהולט, לין פרנסון, ומדלין הטלו. לקריאת הכתבה המלאה.