מי יכול לתרום גנרטור ב-60 אלף ש'? המחסור בבסיסים הגיע לשיא חדש

חודש וחצי אל תוך הלחימה, התגלו חוסרים בגנרטורים לשטחי הכינוס סמוך לעזה • צה"ל יצא ברכש דחוף לצד פעילות של תורמים

הפעילות הקרקעית של כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל
הפעילות הקרקעית של כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

מלחמת "חרבות ברזל" תפסה את מדינת ישראל לא רק בהפתעה בחזית בגבול עם רצועת עזה, אלא גם עם מחסורים ניכרים בציוד שהלכו והושלמו. אלא שכעת, אנחנו חושפים כי גם חודש וחצי לאחר פרוץ המלחמה, ישנם חוסרים משמעותיים בגנרטורים לשטחי הכינוס - מה שהוביל את צה"ל לרכש דחוף של גנרטורים רק כעת, אחרי שהסופה כבר פרצה.

ראיון | טליה לנקרי מסבירה: כך עשוי להיראות הקרב הבא בגבול הצפון
WSJ | כך מנסה צה"ל לאלץ את המחבלים לצאת מהמנהרות

בעיית החוסרים

כפי שמזג האוויר הגשום והסוער משפיע על הכוחות המתמרנים בכך שלמשל הוא מגביל את הראות, הוא מקשה על הלוחמים וכלל תומכי הלחימה שנמצאים בשטחי הכינוס סמוך לגבול עם עזה. אלו זקוקים לחשמל עבור, לדוגמה, תאורה, חימום ואף הטענת טלפונים שוטפת כדי לשמור על קשר עם המשפחות המודאגות בבית.

אלא שבשטחי כינוס לא מעטים לא השכילו בצה"ל לנצל את החודש החם במושגי אוקטובר, כדי לצבור כמות גנרטורים שמתקרבת לזו הנדרשת - על אף הידיעה שצפויה מערכה ארוכה. בעקבות כך, רק כעת נמצא צה"ל בהליכי רכש של מאות גנרטורים, לצד פעילות של תורמים שהפכו לחלק אינטגרלי ממלחמת חרבות הברזל. עובדה שמעידה על ההיערכות הלוקה בחסר של צה"ל.

בתחילה, הקושי של צה"ל נגלה לעיני כל, כאשר לצד ציוד לחימה כמו קסדות ואפודים קרמיים, לוחמים ביקשו סיוע בגלילי נייר טואלט וציוד היגיינה. זאת בייחוד על רקע הגיוס של כ־300 אלף חיילי המילואים למערכה.

מאז המצב השתפר, אגף הטכנולוגיה והאחזקה של צה"ל פתח מוקד ציוד שמקבל דרישות או חוסרים מהשטח, אבל כאמור הבעיה לא נפתרה - ונראה כי הצבא נמצא בה גם כיום.

מנעד המחירים של גנרטורים הוא מגוון ותלוי משימה והספק. מחיר לגנרטור 7,500W תלת־פאזי, לדוגמה, עומד על כ־7,000 שקל. עם זאת, במידה ומחפשים גנרטורים תעשייתיים לבסיסים, למשל, המחירים יכולים להגיע לכ־80־60 אלף שקל.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "מתחילת הלחימה צה"ל נותן מענה שוטף בתחום על פי סדר עדיפות שנקבע. המענה ניתן באמצעות הקצאת גנרטורים שכורים וגנרטורים צה"ליים ממלאי קיים. במקביל, אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה יצא ברכש דרך מנהל הרכש במשרד הביטחון של מאות גנרטורים על מנת לתת מענה למשימות השונות ולדרישות העולות מן השטח".