"שוק המניות הישראלי הוא הזול ביותר בעולם המערבי": אלה ההזדמנויות להשקעה

אורי קרן, מנהל ההשקעות הראשי של מור גמל, מספר כי בית ההשקעות חזר להשקיע בבורסה המקומית: "בחודש שעבר קנינו מדי יום מניות בארץ בעשרות ולפעמים גם במאות מיליוני שקלים" • שוק הנדל"ן לדבריו צפוי להתעורר: "שומעים מהיזמים שיש התחלה של התעניינות מיהודי צרפת ואנגליה", וגם איזה הזדמנויות השקעה הוא מזהה

אורי קרן, שותף ומנהל השקעות ראשי במור גמל / צילום: יח''צ
אורי קרן, שותף ומנהל השקעות ראשי במור גמל / צילום: יח''צ

סיום המלחמה בעזה עדיין אינו נראה באופק, אך זהו אירוע שבסופו של דבר יחלוף והעצימות שלו צפויה לרדת ברבעון הראשון של 2024. בינתיים, הפך שוק המניות הישראלי בחודש שעבר לזול ביותר בעולם המערבי, מה שמייצר הזדמנויות השקעה לציבור. הערכות אלה נשמעו מפיו של אורי קרן, מנהל ההשקעות הראשי של מור גמל ופנסיה, בוובינר שערכה קרני פמילי אופיס למשקיעיה לפני מספר ימים.

ניתוח | "החוליה החלשה בשרשרת": מי ייקח אחריות על הלווים במגזר האשראי החוץ בנקאי 
איך דירוג האשראי משפיע על הכיס שלנו 

"ישראל היא מדינה למודת אירועים ביטחוניים, אבל אף אחד מהם לא היה חמור במובן של הפגיעה באוכלוסיה האזרחית כמו האירוע הנוכחי", פתח קרן את דבריו. "אבל בין שהוא ימשיך כזירה אחת בדרום ובין שתצטרף הגזרה הצפונית, מדובר באירוע ביטחוני שייגמר במינימום בתוך חודש (נוסף, ח' ש'). אבל התרחיש הסביר יותר הוא שהעצימות שלו תתחיל לרדת בתוך 3-4 חודשים".

אורי קרן, שותף ומנהל השקעות ראשי במור גמל / צילום: יח''צ
 אורי קרן, שותף ומנהל השקעות ראשי במור גמל / צילום: יח''צ

"תוך שנה נראה שוק נדל"ן תוסס יותר"

עד לפרוץ המלחמה, "חווינו שנה עם תוצאות שהיו 'בסדר' בשוק ההון", אמר, "משום שהן הושפעו בעיקר משוקי חו"ל, שלהם הייתה שנה מעולה. השוק הישראלי הציג ביצועי חסר בגלל חוסר הוודאות הפוליטית, על רקע הניסיונות לקדם את הרפורמה במערכת המשפט והקרע שנוצר בעם בין התומכים למתנגדים לה. חוסר הוודאות הזה הוביל לקיטון בהשקעות של זרים ומקומיים בשוק המקומי. גבר הרצון להוציא כסף להשקעות בחו"ל, וזה יצר ביצועי חסר לעומת וול סטריט".

מדד הדגל של הבורסה, ת"א 35, עדיין ברמה הנמוכה בכ־6.5% מזו שבה היה ערב פרוץ מלחמת "חרבות ברזל", אך הוא החזיר עד כה כמחצית מהירידות שנרשמו בתחילת המערכה. מור גמל ופנסיה ניהלה נכון לסוף חודש יולי האחרון מעל ל־67 מיליארד שקל עבור לקוחותיה. באוקטובר, חודש קשה במיוחד לענפי הגמל והפנסיה לנוכח הירידות בשווקים בארץ ובחו"ל, היא התברגה לצמרת התשואות, בין היתר הודות למדיניות של חזרה מסיבית לשוק המניות המקומי שהוביל קרן. קרנות ההשתלמות במסלולים הכלליים של בית ההשקעות מור רשמו תשואה שלילית של 2.2% "בלבד" בחודש החולף, שדירגה אותן במקום השלישי מלמעלה אחרי אלטשולר שחם וילין לפידות.

 

קרן ציין כי "החל מה־7 באוקטובר נראה שהסיפור של החקיקה והדברים שהיו מסביבה, נגמר ולא ילווה אותנו בעתיד הקרוב או הבינוני. אנחנו מעריכים שעם שוך הקרבות, הכאב יישאר, אבל הפוקוס יחזור להיות איך מחזירים את המשק לצמיחה, כאשר הוצאות הביטחון והצבא יצטרכו כנראה לגדול".

אילו שינויים עשיתם בתוך ההשקעות שלכם?
"מתחילת השנה הקטנו את המשקל של ישראל בתיק המניות. לפני שנתיים 35% מתיק המניות הושקעו בישראל וכ־65% בחו"ל. מתחילת השנה (עד פרוץ המלחמה) ירד המשקל של השוק המקומי בתיק ל־20% בלבד, על רקע ההתנהלות הכלכלית כאן, חשש מהאטה וכד'. באוקטובר הירידות שהשוק פה חווה היו מאוד משמעותיות ויצרו הרבה הזדמנויות. ההנחה שלנו היא שזה אירוע כואב שייגמר, וכשמסתכלים שנה קדימה אנחנו מניחים שהשוק הישראלי יניב ביצועי יתר על שוק המניות הגלובלי. באוקטובר הפכנו להיות המדינה המערבית עם שוק המניות הזול ביותר בעולם".

כיצד פעלתם לאור ההבנה הזאת?
"ניצלנו את ההזדמנות. מדי יום קנינו (מניות בארץ, ח' ש') בעשרות מיליוני שקלים, ולפעמים גם במאות מיליונים. החזרנו את התיק שלנו ל־30% מהמניות בישראל ו־70% בחו"ל. זה שינוי מאוד משמעותי שעשינו. אני חושב שהמהלך הזה יתברר כנכון מאוד לטווח הארוך, אחרי שגם בטווח הקצר הוא נשא פירות".

לשאלתו של מארח הוובינר קרני, לאן להערכתו הולכת האינפלציה בארה"ב, ענה קרן כי "בארה"ב ובעולם המערבי בכלל קצב האינפלציה הולך ונחלש. העלאות הריבית המשמעותיות נושאות פרי. האינפלציה עדיין חיובית ויש חשש שתאיץ מחדש, אבל כרגע הכיוון נראה טוב. ההסתברות שהריבית תעלה בארה"ב ירדה בצורה ניכרת, והוויכוח כיום הוא מתי הריבית תחזור לרדת. כנראה שבשנה הבאה, השאלה רק מתי?".

ומה לגבי המצב בישראל?
"להערכתי האינפלציה תרד בקצב מהיר משמצפים. האיום הגדול היה שער השקל־דולר. הוא הגיע בעת המלחמה עד רמה של 4.08 שקלים לדולר (באוקטובר), ואז נבלם לפחות לבינתיים, וחזר לרמות נמוכות מערב המלחמה (3.72 שקלים ביום שני). כך שמנוע אחד שמייצר אינפלציה מאוד נרגע. המלחמה צפויה להוביל להאטה כלכלית (שגם תרסן את האינפלציה). להערכתי ברבעון הראשון של 2024, אולי כבר בינואר, נתחיל לראות הורדות ריבית. בנק ישראל יצטרך לבסוף להירתם להאצת הצמיחה, וחלק מזה על ידי הורדת ריבית".

מה התחזיות לשוק הנדל"ן המקומי?
"הוא כרגע קפוא לגמרי. אין כמעט מכירות של דירות חדשות, משום שעלויות המימון (לקבלנים ולמשכנתאות שנוטל ציבור הרוכשים) התייקרו מאוד. אין גם פועלים שמגיעים מיו"ש ומעזה, וחלק מהפועלים הזרים עזבו. צריך להבדיל בין טווח קצר שבו השוק קפוא, לטווח טיפה יותר ארוך, שבו שוב חוזרים לבעיה הכרונית של ישראל - מחסור ביחידות דיור.

"יש ביקושים כבושים ורבים מחכים על הגדר. לכך נוסף עניין האנטישמיות בחו"ל, ואנחנו שומעים מהיזמים שיש התחלה של התעניינות מיהודי צרפת ואנגליה. מספיק שיבואו כמה עשרות אלפים וזה יטיס את השוק. תוך שנה מהיום, בהנחה שהריבית תרד, נראה שוק נדל"ן יותר תוסס מבחינת כמויות העסקאות ומשרדי המכירות. הוא יכול די בקלות לחזור בהמשך לשוק של מחירים עולים".

"בנקים, ביטוח ויזמיות נדל"ן בתמחור מעניין"

אילו הזדמנויות אתם מזהים בשוק המניות?
"למרות ההתאוששות המסוימת בת"א, השוק בישראל עדיין זול, ואפילו מאוד, בהשוואה לשווקים אחרים בעולם".

קרן הוסיף כי הטרנד של הישראלים להעתיק חלקים גדולים מתיקי ההשקעות שלהם למדד S&P 500, עלול להתברר כמסוכן ויש לבצעו בשיקול דעת. "המדד הזה הוא לא פוליסת ביטוח - בשנת 2022 הוא היה כמעט הכי גרוע מבין המדדים המובילים בעולם. בשנה הנוכחית תיקן חזרה והוא מתנהג טוב", אמר אך סייג כי "זה גם מדד שכרגע אינו זול ונסחר במכפילים מעל הממוצע הרב שנתי".

מהם הסקטורים המעניינים לטעמך בת"א?
"הבנקים כאן הם בין הזולים בעולם. גם חברות הביטוח נמצאות בתמחור מעניין וחברות של יזמות נדל"ן לא יקרות במיוחד. באופן כללי אנחנו רואים בשוק דברים מעניינים. עם זאת, בשוק האג"ח היה חלון הזדמנויות שנסגר ולכן הוא פחות אטרקטיבי כעת, כי הוא לא מגלם נכון את הסיכונים. ישראל נמצאת עם גירעון שאף אחד לא יודע לאיזה היקף הוא יגיע, אך ללא ספק הוא יהיה משמעותי. ככל שהממשלה לא תהיה ממושמעת תקציבית, נגיע לסיטואציה שעלויות המימון של ישראל יעלו.

"המדינה תצטרך לגייס הרבה אג"ח, ולא יהיה קל לשוק לקבל את זה. אם ההתנהלות הכלכלית לא תהיה טובה, זה עלול לגרום למשבר אמון מצד המשקיעים הזרים", מה שיוביל לעלייה בתשואות מטבע הדברים.