ארה"ב נגד החות'ים, פוטין נגד ארה"ב ואיך איראן תשפיע על עתיד חמאס

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: פוטין מטיף על החד-צדדיות האמריקאית, ההיסטוריה של האנטישמיות בדרום אפריקה וארה"ב רוצה להחזיר את החות'ים לרשימת ארגוני הטרור • כותרות העיתונים בעולם

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלואמיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.
 
והפעם: ארה"ב רוצה להגדיר את החות'ים כארגון טרור, ההיסטוריה של האנטישמיות בדרום אפריקה, והתפקיד של איראן בעתידו של חמאס.

איך מסקרים בעולם את עסקת החטופים?
המערב מפסיד בקרב הנרטיב ומאסק תובע לאחר שהואשם באנטישמיות  

1פוטין מטיף על החד-צדדיות האמריקאית

"החד-צדדיות האמריקאית הרסה את סיכויי השלום במזרח התיכון", אמר נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפגישת מדינות ה-BRICS שדנה במשבר בעזה, כך דווח אמש בגרדיאן. הפגישה הווירטואלית של 11 מדינות כונסה על ידי נשיא דרום אפריקה, סיריל רמפוסה.

לפי הדיווח, פוטין הוסיף וטען כי ארה"ב מערערת את סיכויי השלום על ידי ניסיון ליצור מונופול על הדיפלומטיה מתוך האינטרס האישי שלה. עוד אמר כי "מותם של אלפי אנשים, העקירה ההמונית של אזרחים והאסון ההומניטרי שהתרחש מטרידים מאוד".

מתוך הגארדיאן, מאת פטריק ווינטור. לקריאת הכתבה המלאה. 

2ארה"ב רוצה להחזיר את החות'ים לרשימת ארגוני הטרור

ארצות-הברית בוחנת החזרה של קבוצת המורדים החות'ים בתימן לרשימת ארגוני הטרור בתגובה לתפיסתה של הספינה "גלקסי לידר", לפי דובר הביטחון הלאומי של הבית הלבן, ג'ון קירבי. כך דווח הבוקר ברויטרס.

לפי הדיווח, הערתו של קירבי הייתה משמעותית מכיוון שאחד המעשים הראשונים של ממשל ביידן לאחר כניסתו לתפקיד בינואר 2021 היה ביטול הסיווג של החות'ים כארגון בשל חשש שהסנקציות שהם נשאו עלולות להחמיר את המשבר ההומניטרי בתימן. כעת, בתדרוך עיתונאים בבית הלבן אמר קירבי: "התחלנו בסיווג טרור פוטנציאליים ונשקול אמצעים שונים לטפל בהתאם עם בעלות בריתנו ושותפינו".

מתוך רויטרס מאת ג'ונתן לאנדיי, וסטיב הולנד. לקריאת הכתבה המלאה. 

3ההיסטוריה של האנטישמיות בדרום אפריקה

אמש פורסמה בעיתון הכלכלי הדרום האפריקאי המוערך כתבתו של ההיסטוריון מילטון שיין, בה הוא מתאר קווים להיסטוריה היהודית והאנטישמיות במדינה, בהן הוא עוסק רבות בעבודתו. בכתבתו מסביר שיין את "שנאת היהודים המשתוללת היום במדינה".

"היסטוריית דרום אפריקה לא הייתה חסינה לשנאת היהודים", כתב. החל בשנאת היהודית מצד הימין הלבן הראדיקלי ותנועות פשיסטיות בשנות ה-30 וה-40, דרך זעמו של ראש ממשלת דרום אפריקה בשנות ה-60 על הקהילה היהודית בעקבות תמיכתה של ישראל בגוש האפריקאי נגד האפרטהייד באו"ם, ועד תגובת הממשלה הנוכחית לאירועים החל מה-7 באוקטובר וחוסר יכולתה לגנות את מתקפת חמאס. לדבריו, דברי שטנה נגד היהודים נפוצו בהנהגת דרום אפריקה לאורך השנים, והזינו רטוריקה אנטי-יהודית "ברמות גבוהות ביותר".

מתוך ה"ביזנס דיי" הדרום האפריקאי, מאת מילטון שיין. לקריאת הכתבה המלאה. 

4תפקידה של טהרן בעתיד חמאס בטווח הארוך

אמש פרסם הפורן פוליסי כתבה שעוסקת בשאלת גורל חמאס לאחר סיום המלחמה. בהתחשב בקשרים של הארגון עם איראן ותמיכתה, עתידו לטווח ארוך נותר קשור לנושא הרחב יותר של תפקידה של טהרן במזרח התיכון, נכתב. הקשר העתידי של איראן עם מה שיישאר מחמאס יאפיל על כל תרחישים לטווח קצר או בינוני במלחמת חמאס-ישראל. עוד צוין כי אם ארה"ב רצינית בעניין חיסול האיום שמציג חמאס על ישראל, הרשות הפלסטינית ויציבות המזרח התיכון, עליה להכיר בחשיבות הפעילות של איראן כמערערת את היציבות באזור ולטפל בה ברצינות.

מתוך פורן פוליסי, מאת לינה כתיב. לקריאת הכתבה המלאה. 

5בדנמרק רואים במלחמה כישלון מוסרי של הקהילה הבינלאומית

"הסכם הפסקת האש אינו יכול לשנות את העובדה שהמלחמה בעזה היא כבר עתה כישלון מוסרי של הקהילה הבינלאומית", זו הכותרת הראשית מגזרת המלחמה בעיתון ובאתר הדני הפופולארי פוליטיקן. בטור דעה מאת אחד מבכירי הכתבים, שמסקר בשנים האחרונות את ענייני המזרח התיכון, הוא מציב שורה של שאלות למנהיגי המערב. "האם מישהו ניצח עד כה במלחמה בעזה?", נכתב. "חמאס וישראל מאפשרות לדם לזרום. העולם הערבי איפשר את זה, האמריקאים מימנו את זה. רוסיה וסין הפנו את הגב, והאיחוד האירופי הכיר בכך שמדובר בפיאסקו פוליטי".

המאמר סוקר את האחריות של גורמים שונים בזירה העולמית למתרחש כרגע בין ישראל ועזה וחותם בקביעה: "הנשיא ביידן אומר כי הגיעה השעה לדבר על העתיד, על שלום ועל שתי מדינות. עם זאת, זו אג'נדה שונה לחלוטין מזו שאותה מבקשים חמאס ונתניהו. האג'נדה הזו גם אינה חלק מהסכם החטופים והאסירים".

מתוך פוליטיקן, מאת אנארס יריקו. לקריאת הכתבה המלאה.