המערב מפסיד בקרב הנרטיב ומאסק תובע לאחר שהואשם באנטישמיות

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מאסק תובע לאחר שהואשם באנטישמיות, מה אומרים בסוריה על הספינה החטופה ופוטין ישתתף בכנס של ה-BRICS כדי לדון בתגובה למלחמה • כותרות העיתונים בעולם 

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלואמיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

והפעם: מה אומרים בסוריה על הספינה החטופה, ההאטה בהשקעות ההון סיכון הישראלי ומאסק מממש את האיום ותובע.

העיתון הנורבגי שתקף את ישראל, ונאלץ לחזור בו
כך מנסה צה"ל לאלץ את המחבלים לצאת מהמנהרות  

1ההאטה במגזר הון הסיכון בישראל

הבוקר פרסם הפייננשיאל טיימס כתבה שעוסקת בהאטה של מגזר ההון סיכון בישראל. במהלך אוקטובר, קרנות הון סיכון השקיעו בסטארט-אפים בישראל כ-325 מיליון דולר בלבד ב-120 עסקאות, ירידה חדה מהיקף השקעות של מיליארד דולר ו-232 עסקאות בספטמבר, על פי נתונים שנאספו על ידי מכון המחקר המקומי IVC. בכתבה צוין כי חלק מהירידה עשויה לנבוע מעונתיות או מגורמים אחרים, אך גם כי כמה משקיעים זרים האטו את ההתקדמות בעסקאות מאז ה-7 באוקטובר, לפי גורמים בשוק. עוד נכתב כי כמה משקיעים זרים מובילים בישראל, כמו קבוצת ההשקעות הממלכתית של סינגפור, טמסק, שכ-0.5% מתיק ההשקעות שלה של-382 מיליארד דולר מושקע בישראל, עוקבים אחר ההתפתחויות מקרוב.

מתוך הפייננשיאל טיימס, מאת איוון לוינסטון, ומרסדס רוהי. לקריאת הכתבה המלאה.

2מאסק תובע לאחר שנאשם בפרסום מסרים אנטישמיים

הבוקר דיווח ה-BBC כי פלטפורמת המדיה החברתית X (טוויטר לשעבר) של אילון מאסק תבעה את חברת Media Matters for America (ארגון המבקר את התקשורת). זאת בשל דוח חקירה שפרסם הארגון לפיו תוכן אנטישמי רץ בפלטפורמה, לצד מודעות של אפל, יבמ וחברות גדולות אחרות. התביעה של X טוענת כי הארגון "עשה מניפולציות" בנתונים בניסיון "להרוס" את הפלטפורמה. חברות כולל אפל, דיסני, יבמ וקומקאסט השהו פרסומות ב-X מאז שפורסם הדוח. התביעה, שהוגשה לבית המשפט הפדרלי בפורט וורת', טקסס, מבקשת פיצויים לא מוגדרים, כמו גם הוראה מבית המשפט ל-Media Matters להסיר את הכתבה.

מתוך ה-BBC, מאת מקס מטזה. לקריאת הכתבה המלאה. 

3קרב הנרטיבים

"מאז הניצחון המשכר של ארצות הברית ובעלות בריתה במלחמה הקרה והצעדת הדמוקרטיה שלאחר מכן דרך מזרח אירופה ומחוצה לה, המערב אימץ אשליה מנחמת לגבי סדר ליברלי המבוסס על כללים", כתבו אמש ג'וליאן ברנס דייסי וג'רמי שפירו במאמרם בפורן פוליסי שניתח את הקרב שמתחולל במקביל למלחמת ישראל-חמאס - קרב הנרטיבים. "זה היה חזון נפלא, אבל מעולם לא היה לו סיכוי". כעת, "על המערב להתקדם מעבר לשיח שמעולם לא החזיק מים. למערב תהיה תקווה טובה יותר לחזק את ההשפעה הגלובלית אם הוא יהיה כנה יותר לגבי המציאות הזו, ויציע שותפויות גלובליות המבוססות על יצירת עסקות ואינטרסים משותפים במקום להנחיל דיבור חלול על כללים בינלאומיים", כתבו.

מתוך פורן פוליסי, מאת ג'וליאן ברנס דייסי וג'רמי שפירו. לקריאת הכתבה המלאה. 

4מה חושבים בסוריה על הספינה החטופה

אמש נכתב בעיתון הפרו-חות'י הסורי אל ת'אורה כי חטיפת הספינה בבעלות ישראלית בים האדום התקבלה בברכה רבה על ידי חמאס, וקיבלה תגובה יוצאת דופן בתקשורת וברשתות החברתיות. עוד נכתב כי נציג חמאס בלבנון אוסאמה חמדאן הצדיע אמש לצבא תימן על הצעד שנקט כנגד ישראל. עוד נכתב כי האירועים בעזה יצרו מצב של עימות נרחב עם הסוגיה הפלסטינית בכל העולם, והחזירו את השיקול לאפשרות של התנגדות כוללת.

מאמר מערכת מתוך העיתון הסורי אל ת'אורה הפורסם על ידי מפלגת הבעת' הסוציאליסטית הערבית של סוריה. לקריאת הכתבה המלאה.

5פוטין ישתתף בכנס של ה-BRICS כדי לדון בתגובה למלחמה

אמש דיווח המוסקו טיימס הרוסי כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ישתתף היום (ג') בכנס פסגה וירטואלי של קבוצת המדינות BRICS כדי לדון במלחמת ישראל-חמאס, לפי הקרמלין. את הפגישה ינהל נשיא דרום אפריקה סיריל רמפוסה בתקווה לגבש תגובה משותפת לסכסוך. בנוסף לרוסיה, קבוצת BRICS כוללת את ברזיל, הודו, סין ודרום אפריקה. הפגישה מגיעה ימים לאחר שמנהיגי קבוצת APEC, הכוללת את סין וארצות הברית, לא הצליחו להסכים על תגובה משותפת למלחמה.

מאמר מערכת מתוך "מוסקו טיימס". לקריאת הכתבה המלאה.