מניית דיסקונט נפלה בכמעט 6% והובילה את הירידה במדד הבנקים: מה הסיבה לכך?

הזינוק בהפרשות להפסדי אשראי, הירידה בתשואה על ההון או בכלל העליות החדות שנרשמו בחודש האחרון • בשוק ניסו להסביר את הירידה החדה של מניית בנק דיסקונט

אבי לוי, מנכ''ל דיסקונט / צילום: ישראל הדרי
אבי לוי, מנכ''ל דיסקונט / צילום: ישראל הדרי

בנק דיסקונט פירסם את דוחותיו הכספיים לרבעון השלישי של 2023, שהיו בסך הכל סבירים ולפי הציפיות. למרות זאת, איבדה מניית הבנק 5.8% מערכה במהלך יום המסחר (ב'), בזמן שמדד הבנקים בו היא כלולה איבד 3%.3 (מניית לאומי ירדה ב-3.5% ויתר המניות בפחות).

בנוסף מתחילת המלחמה בדרום ירדה מניית דיסקונט במעט יותר מאשר מדד הבנקים (10.5% לעומת 9.2%), ומתחילת השנה ביצועיה היו נמוכים רק במעט מהממוצע הענפי - עלייה של 4.4% לעומת 4.9% של המדד.

הישראלים שוברים חסכונות: כ־20 מיליארד שקל נמשכו השנה מקרנות ההשתלמות
חנן מור כשל, אבל גם הבנקים התעלמו מתמרורי האזהרה

דיסקונט דיווח על ירידה של 8.5% ברווח הנקי הרבעוני, שעמד על 817 מיליון שקל, לעומת הרבעון המקביל אשתקד. עיקר הירידה נבע מזינוק בהפרשות להפסדי אשראי, שהגיעו ל-596 מיליון שקל ברבעון השלישי - פי 6 מברבעון המקביל, והזינוק נבע רובו ככולו מהשלכות המלחמה על ההפרשה הקבוצתית (שהסתכמה ב-534 מיליון שקל).

הבנק רשם ירידה בתשואה על ההון ל-12% לעומת 15% ברבעון המקביל, ודיווח על הפחתת הדיבידנד ל-15% מהרווח (לעומת 30% אשתקד). כזכור בנק ישראל רמז לבנקים כי לאור המצב והעלייה בסיכון, עליהם לנהוג באחריות בחלוקת הדיבידנד.

לשם השוואה, בנק הפועלים, שפרסם את דוחותיו הכספיים לפני שבועיים, רשם הפרשות של 662 מיליון שקל להפסדי אשראי ברבעון (יותר מפי 10 לעומת הרבעון המקביל), הציג תשואה על ההון של 13.4%, וחילק 20% מרווחים כדיבידנד (במקום 40%).

אנליסט בכיר בשוק אמר לגלובס כי הירידה בתוצאות דיסקונט לא מפתיעה. לטענתו, לאחר עליות חדות של יותר מ-10% במניות הבנקים מתחילת החודש, זו הייתה שאלה של זמן עד שהתיקון יגיע. לדברי אחד מהם "לפעמים השוק לא מתנהג בצורה רציונלית. דיסקונט יורד יותר כנראה כי מדובר ביום שבו פרסם את הדוחות שלו".

אנליסט אי.בי.אי, לירן לובלין, סבור כי "בסה"כ ובהתחשב בציפיות המוקדמות הדוח של דיסקונט היה חיובי והציג רווחיות גבוהה ואיתנות פיננסית שסוללות את הדרך לתוצאות טובות גם בהמשך השנה (בהנחה והשפעות המלחמה יוותרו כפי שהן כיום). אנו סבורים כי השפעות וסיכוני המלחמה יקרבו את התוצאות לרמה של תשואה להון חד ספרתית גבוהה - דו ספרתית נמוכה ברבעון הרביעי, ולתוך 2024 צפויה התייצבות על רמות של כ- 11%-13%. כשתשומת הלב צריכה להיות לסעיף ההוצאות הפרטניות להפסדי אשראי".

עוד הוא מעריך כי "ההפרשות הפרטניות הנמוכות לא משקפות את עליית הסיכון בתיק ואלו יעלו להערכתנו לתוך שנת 2024", ומציין כי מלבד עליה צפויה בהוצאות להפסדי אשראי, "הבנק הציג גם ירידה במרווח הפיננסי שנבעה מהוצאות ריבית גבוהות מול הרבעון הקודם והמשך מעבר של כספים מעו"ש לפיקדונות נושאי ריבית".

ההפרשות להפסדי אשראי כמעט זהות להפרשות בנק הפועלים

ובכל זאת, הנה מספר נקודות בדוחות דיסקונט: הפועלים, שהוא הבנק היחיד מלבדו שדיווח עד כה, הוא גדול משמעותית מדיסקונט ולכן העובדה שההפרשות להפסדי אשראי של דיסקונט כמעט זהות לשלו עלולה להפתיע. עם זאת, גורם נוסף בשוק אומר כי "אפשר להכניס כמעט כל מה שרוצים לתוך ההפרשות הללו ולכן זה לא בהכרח מייצג". בדיסקונט, כמו בהפועלים, ייחסו כמעט את כל הזינוק ל"השלכות המלחמה על ההפרשה הקבוצתית".

הזינוק בהפרשה עלול, אולי, להצביע על פספוס מסוים ב"בניית ההפרשות להפסדי אשראי עד כה ולכן יש צורך כעת בהשלמה גבוהה" אומר גורם בענף , אבל גם ייתכן שמדובר בהתממשות הסיכון של הגידול המהיר באשראי לתחום הדיור בשנה האחרונה, גידול שבא לידי ביטוי בעיקר אצל דיסקונט ולאומי.

ויש מי שמצביע על הירידה בתשואה להון אצל דיסקונט, בהשוואה לבנק הפועלים. זאת לאחר שהתשואה להון של דיסקונט בשנה האחרונה הייתה טובה משמעותית מזו של בנק הפועלים. הפעם כאמור דיסקונט דיווח על תשואה להון של 12% לעומת 13.4% אצל בנק הפועלים. ועדיין, תשואה על ההון של יותר מ-10% היא תשואה טובה. תשואה של יותר מ-20% שהושגה לא מכבר היא החריגה, אומרים בשוק, ולא התוצאות הנוכחיות.