"שילוב משוגע של יוזמה וסבלנות": הכללים להשקעות מוצלחות לפי צ'ארלי מאנגר

צ'ארלי מאנגר, שותפו של וורן באפט וסגנו בענקית ההחזקות שהלך לעולמו, שמר על אורך חיים צנוע וחשב שהשוק מוצף בבוחרי מניות • מאנגר העריך טעויות ונהג לומר "אני אוהב אנשים שמודים שהיו טיפשים לגמרי"

צ'ארלי מאנגר. כמו במכירה פומבית / צילום: Reuters, Lucy Nicholson
צ'ארלי מאנגר. כמו במכירה פומבית / צילום: Reuters, Lucy Nicholson

רק בתחילת החודש האחרון פרסם הוול סטריט ג'ורנל שיחה עם צ'ארלי מאנגר, שהלך לעולמו אתמול (ג'). הראיון התקיים בספרייה שבביתו בלוס אנג'לס, לקראת פרסום דוח הרבעון השלישי של ברקשייר הת'אוויי, והיא נמשכה שעתיים. מאנגר, בן ה־99, שמר על הסגנון החד והשנון שלו, חסר המעצורים ושטח את משנתו. "המשקיע המודרני היום, כדי להקדים את השוק, נאלץ לקנות כמה מניות שהן הרבה מעל הממוצע", אמר שותפו של וורן באפט וסגנו בענקית ההחזקות. "כולם צריכים שיהיו להם מניות אפל או גוגל וכדומה, כי ידוע ששיעור משמעותי מכל הרווחים שעושים כיום בעלי המניות מגיע מהכמה ענקיות הבודדות האלה".

השותפות עם באפט, הדרך לעשות כסף והסיפורים הקטנים ששווה להכיר. פרידה ממשקיע אגדי
המניות שמהפכת ה-AI השאירה מאחור

הוא שמר על אורך חיים צנוע ("איזה בעל הון את מכירה שעדיין גר בבית שבנה לפני 70 שנה?", הוא אמר למראיינת של העיתון האמריקאי), וחשב שהשוק מוצף בבוחרי מניות: "נחוצים פחות ופחות אנשים לתפקיד. זה נראה לי שרלטנות לגבות 3% לשנה כדי לנהל את הכסף של מישהו אחר. רוב האנשים פשוט צריכים להחזיק קרנות על מדדים". הוא גם בז לטרנדים בשוק ההון, ובפרט לביטקוין. הוא העיד על עצמו שנסיקת מטבע הקריפטו המוביל "מטרידה אותו", וכינה אותו בתור "רעל עכברים". הוא אף קרא השנה לממשל ארה"ב לאסור על המסחר בביטקוין. בראיון האחרון מאנגר אמר כי "קיומו של מטבע חזק הוא הדרך היחידה שאנו מכירים כדי להתקדם מלהיות ציידים־לקטים לציוויליזציה. כשאתה מתחיל ליצור מטבע מלאכותי... אתה זורק פצצה לתוך מתכון שכבר קיים הרבה זמן ושעבד היטב עבור הרבה אנשים".

5 טיפים למשקיעים

"העולם מלא מהמרים טיפשים, והם לא יצליחו כפי שיצליח המשקיע הסבלני"

"אין דבר כזה ביטחון ב־ 100% כשמשקיעים. לכן, מינוף זה מסוכן. סדרה של מספרים נהדרים כפול 0 תמיד תהיה שווה 0. אל תבנו על להתעשר פעמיים"

"חברה מעולה ממשיכה לעבוד גם לאחר שאתה מפסיק לעבוד; חברה בינונית לא תעשה זאת"

"וורן ואני לא מתמקדים בקצף בשוק. אנחנו מחפשים השקעות טובות לטווח ארוך ומחזיקים בהן בעקשנות תקופה ארוכה"

"בשלב מוקדם, כתוב את ההספד שהיית רוצה שיתפרסם עליך - ונהג בהתאם אליו"

"השקעה מוצלחת דורשת שילוב משוגע של יוזמה וסבלנות"

באפט סיפר בעצמו איך חברו הטוב משנות ה־60 שידרג את אסטרטגיית ההשקעה שלו. האורקל מאומהה אמר כי שבעשורים הראשונים שלו כפעיל בשוק הוא האמין בגישה של לקנות מניות סבירות במחיר נמוך. בשנת 2015 כתב באפט שמאנגר לימד אותו לשכוח את מה שהוא יודע על קניית חברות סבירות במחירים נהדרים, "במקום זה, תקנה חברות נהדרות במחירים סבירים". במובן הזה, הוסיף באפט, "בקרשייר נבנתה לפי התוכניות של צ'ארלי". כך למשל, בניגוד לבאפט, שסולד מטכנולוגיה, מאנגר היה מרותק ממנה. הוא דחף את שותפו להשקיע, למשל, ביצרנית הרכבים החשמליים הסינית BYD .

מאנגר העריך טעויות. "אני אוהב אנשים שמודים שהיו טיפשים לגמרי", הוא אמר בעבר, ובהזדמנות אחרת סיפר כי "אחת הסיבות שהייתי מעט יותר מצליח מרוב האנשים, היא שאני שמח כשאני יכול להרוס רעיון שעבדתי עליו קשה ולאורך זמן". הוא האמין כי "אנשים מעריכים כרונית באופן שגוי את מגבלות הידע שלהם. זה חלק בסיסי מהטבע האנושי. לדעת מה אתה לא יודע זה הרבה יותר שימושי בחיים ובעסקים מאשר להיות מבריק".

"השקעה מוצלחת דורשת שילוב משוגע של יוזמה וסבלנות, ואז צריך להיות מוכנים להסתער כשההזדמנות מגיעה", אמר מאנגר בראיון לוול סטריט ג'ורנל ב־2014. "בעולם הזה, ההזדמנויות לא נשארות לאורך זמן".

בכל אסיפה של בעלי המניות של ברקשייר הת'וואי, הקהל באולם חיכה למשפט המחץ של מאנגר. באפט דיבר דקות ארוכות, ואז מאנגר אמר את המשפט שבזמנו הצחיק את כולם, אבל היום מקבל חיים חדשים: "אין לי מה להוסיף".