משרד התחבורה של מירי רגב מתרוקן מאנשי מקצוע: גם מנכ"ל הרלב"ד עוזב

בנוסף למנכ"ל הרלב"ד ארז קיטה, גם אגף התשתיות במשרד התחבורה סובל מגל עזיבות של אנשי מקצוע • כך עוזבים מרבית אנשי היחידה, האמונים על קידום תשתיות תחבורה בהיקף של 12 מיליארד שקל

ד''ר ארז קיטה, מנכ''ל הרלב''ד / צילום: יוסי זמיר
ד''ר ארז קיטה, מנכ''ל הרלב''ד / צילום: יוסי זמיר

מנכ"ל הרלב"ד ארז קיטה הודיע היום על סיום תפקידו. קיטה נבחר לתפקיד על ידי מועצת הרלב"ד בשנת 2022 לאחר שכיהן כ-5 שנים בתפקיד מנכ"ל עמותת אור ירוק. באותה תקופה בראשות מועצת הרלב"ד עמד איש העסקים וזוכה פרס ישראל אבי נאור שקודם לכן כיהן כיו"ר עמותת אור ירוק.

בכיר נוסף במשרד התחבורה עוזב: "ההנהלה מתרוקנת מאנשי מקצוע"
פרשנות | בזמן שמשרד התחבורה קורס, גם מירי רגב נערכת לוועדת החקירה אחרי המלחמה
בשיאה של מלחמה ותחת מחאת מנהלת רשות החברות, מנכ"ל הרכבת יוחלף

בחודש יולי האחרון הודיע נאור על עזיבתו וכתב עובדים כי "בשנה וחצי האחרונות מאז נקראתי לתפקיד על ידי שרת התחבורה הקודמת, פעלתי להגשמת מסע חיי, המאבק בתאונות הדרכים, בתקווה שאצליח לצמצם את מספר ההרוגים והפצועים, ובכך למנוע מעוד משפחה את הסבל הקשה והמוכר לי באובדן של בן משפחה בתאונת דרכים". ואולם, נאור ציין, לא בשלו התנאים להוביל תוכנית לאומית שתחולל את השינוי הנדרש בתחום "אני חש כי איני מסוגל עוד לכהן בתפקיד בתנאים אלו".

פרומיל מהתקציב שדרשו ברלב"ד 

הממשלה הנוכחית תקצבה פרומיל מהתקציב שדרשו ברלב"ד, ועמד על 5 מיליארד שקלים במשך 5 שנים. התקציב יועד לתוכנית שהוביל ד"ר קיטה ומטרתה היתה לחתוך את מספר ההרוגים במחצית מדי שנה. במקום זאת, תקציב התוכנית עמד על 240 מיליון שקלים לשנתיים. גורמים בענף מעריכים שעזיבתו של קיטה קשורה בחוסר היכולת לקדם את מטרות הרשות תחת השרה רגב וכי משמעות העזיבה של השניים היא נסיגה מהתוכנית הלאומית שגובשה, שכן הנהלה חדשה תדרש לבחון את התוכנית ובנתיים היא עלולה להפוך ללא רלוונטית. כך שגם המעט שכבר נעשה בתחום, עשוי לרדת לטימיון.

בתוך כך בשבוע האחרון הודיעה אושרת קלפוס, האחראית על תקציבי הפיתוח באגף התשתיות במשרד, על פרישתה. קלפוס עוזבת תפקיד חשוב שיושב על הברז התקציבי.

גם אגף התשתיות במשרד סובל מגל של עזיבות של אנשי המקצוע. יחידת הדגל של האגף היא יחידת המאיץ שאמורה לפקח ולתקצב 12 מיליארד שקלים למסופים, שבילי אופניים ונתיבי העדפה לתחבורה הציבורית. בנתיים, 4 מתוך 7 אנשי היחידה עזבו או שהודיעו על עזיבה ומנהל היחידה גויס למילואים. כך נותרו שני אנשי מקצוע בלבד. בנוסף, במשרד מתקיימים דיונים על הכפפת היחידה לרשות הארצית לתחבורה ציבורית שבראשה עומד עידן מועלם, שנבחר על ידי רגב לתפקידו למרות שדורג על ידי וועדת האיתור במקום הרביעי בלבד וכשקדמו לו בכירים מתוך הרשות. כך רגב תוכל לחזק את אחיזתה בברז תקציבי עצום שנועד להשקעות ברשויות מקומיות ואמור להיות חף משיקולים פוליטיים.

בנתיים לראש מינהל התשתיות מונה בתחילת הקדנציה ותיק המשרד אבנר פלור. פלור כיהן כמנכ"ל בפועל של המשרד עד שמשה בן זקן איש הליכוד ומקורבה של רגב קיבל את אישור הנציבות לשמש כמנכ"ל משרד התחבורה. לאחר שנסגר הדיל בין רגב ובין הנציבות, פלור הוזז מתפקידו לתפקיד מנהל מינהל התשתיות. פלור החליף בתפקידו במנהל התשתיות את שי קדם, שמונה רק כחצי שנה קודם לכן. קדם מתכנן במקצועו ומהמנהלים המוערכים בשירות הציבורי. העזיבות מיוחסות על ידי גורמים בענף לא רק לשינויים בצמרת אלא גם למדיניותה של השרה ביחס לקידום תחבורה ציבורית בישראל.

מצטרפים לגל העזיבות במשרד התחבורה

העזיבות האחרונות מצטרפות לגל שמתרחש מאז שנכנסה שרת התחבורה מירי רגב לתפקידה והמשרד ממשיך להתרוקן מאנשי המקצוע מחד, ומאידך להתמלא באנשי אמונה של השרה.

כך בשבועות האחרונים דווח בגלובס כי שניים מבכירי הרשות הארצית לתחבורה ציבורית עזבו: ניר משה ונועה אבירם. קודם לכן עזב את תפקידו מנהל הרשות רן שדמי כשבמקומו מונה כאמור עידן מועלם. במהלך המלחמה גם הוחלף מנכ"ל רכבת ישראל לאחר שרגב לחצה על הדחתו בידי הדירקטוריון ומנכ"ל משרד התחבורה בקדנציה הקודמת שלה עופר מלכה שנוהג להגן על מדיניות השרה הוזכר כמועמד למנכ"ל רשות שדות התעופה.