קופאת, לא מתריאה על הודעות וקורסת: מה קרה לוואטסאפ?

אפליקציית העברת המסרים הפופולרית בישראל קופאת, לא מתריעה על הודעות חדשות ונכשלת בהעברת קבצים של משתמשי אייפון • אפל ומטא הוציאו עדכוני גרסה, אבל אלה לא פתרו את הבעיה אלא להפך

אפליקציית וואטסאפ. ריבוי תקלות בתקופה האחרונה / צילום: Shutterstock
אפליקציית וואטסאפ. ריבוי תקלות בתקופה האחרונה / צילום: Shutterstock

בדיקה טכנולוגית

איך ניתן לשפר שירותים דיגיטליים? אילו מוצרים חדשים יש היום בשוק, ומה איכותם לעומת המתחרים? כיצד פותרים בעיות טכנולוגיות? מדי שבוע המדור ינסה לענות על שאלות אלה ודומות להן. אם נתקלתם בתקלות ואתם זקוקים לעזרה, או שאתם מעוניינים שנסקור מוצרים מסוימים, אתם מוזמנים לפנות למייל: nevo-t@globes.co.il

אפליקציית העברת המסרים וואטסאפ היא האפליקציה הפופולרית בישראל. לפי נתוני איגוד האינטרנט הישראלי, 95% מהישראלים משתמשים בה - מה שממצב אותה במקום השני אחרי יוטיוב, ולפני פייסבוק שבמקום השלישי. יש כאלה המשתמשים בה אך ורק להעברת מסרים אישיים, אך עבור רבים מדובר בכלי עבודה קריטי: מורים המתקשרים עם התלמידים שלהם, בעלי עסק שמוכרים ומנהלים קשרים עם לקוחות ועוד.

ניתוח | יותר ישראלים משתמשים בטלגרם מתחילת המלחמה. עד כמה זה מסוכן? 
למה ברשתות לא מסירים תמונות שמבזות חיילים מתים 

מאז תחילת המלחמה משתמשים רבים מדווחים על תקלות חוזרות ונשנות באפליקציה שהפכה לחלק משגרת חייהם. מה קורה באפליקציה הפופולרית, ומה ניתן לעשות בעניין? החלטנו לבדוק.

התקלות: קריסות, קיפאון ואי-העברת הודעות

בשבועות האחרונים מדווחים משתמשי אייפון על תקלות ובאגים בוואטסאפ שלהם. בין הדיווחים שקיבלנו: האפליקציה קורסת בלי שום סיבה באמצע השימוש; האפליקציה "קופאת" ואי אפשר לעשות כלום - לא להקליד הודעות, לא להיכנס או לצאת מצ'אט וכן הלאה. ניתן לצאת מהאפליקציה לגמרי, אבל האפליקציה עצמה לא מגיבה זמן ממושך.

משתמשים אף מדווחים כי הם ממתינים זמן רב כדי ששורת החיפוש תגיב, ותציג את מה שהם הקלידו. תקלה נוספת: האפליקציה לא מתריעה על הודעות חדשות, ורק לאחר שנכנסים אליה היא מתחילה להסתנכרן ולהעביר את ההודעות. בבדיקת גלובס התגלה כי לא מעט פעמים ההודעה מתקבלת בגרסת המחשב, אך לא למכשיר הטלפון עצמו. רק לאחר כמה דקות, האייפון מתחיל להציג את ההודעות.

תקלה אחרת קשורה להעברת קבצים ותמונות לתוך האפליקציה. לדוגמה, אם רוצים להעביר בשיחת וואטסאפ קובץ שהתקבל במייל או לשתף תמונה מהגלריה, ברגע שלוחצים על אייקון השיתוף ובוחרים בוואטסאפ, יש שתי אפשרויות: האפליקציה לא תיפתח בכלל או שהיא כן תיפתח ואפשר יהיה לבחור את הנמען, אך היא תקרוס לפני השיתוף.

המקור: בעיות בכביש

תקלות בשירותים דיגיטליים אינן דבר חריג, ויכולים להיות לכך גורמים רבים. רק המהנדסים והצוותים הבינלאומיים במטא יכולים לענות על השאלה מהי הסיבה האמיתית לתקלה, ולספק את המידע החסר. בין הפניות שהתקבלו בגלובס נשמע חשש שמדובר באירוע סייבר - אך כיוון זה נשלל על ידי המומחים שעימם שוחחנו.

עודד ואנונו, ראש מחקר חולשות מוצרים בחברת צ'ק פוינט, מספר כי "בשבועות האחרונים אנחנו אכן רואים באגים וכשלים, שיכולים לנבוע מכמה סיבות. בשל העובדה שהתקלות התחילו מאז שמערכת ההפעלה iOS17 של אפל יצאה לשוק, אפשר להעריך מיהו החשוד העיקרי.

"למעשה, מערכת ההפעלה של אפל היא זו ש'מארחת' את האפליקציות השונות שפועלות עליה. ככל הנראה אפל עשתה שינוי מהותי בתשתית שלה, וכעת יש חוסר תאימות בין האפליקציה למערכת ההפעלה, מה שאומר שיש מסלולי מידע ש'נשברים'. למעשה, התוכנה קורסת כי הזיכרון שהוקצה לאפליקציה כבר לא זמין לה, ונדרס בשל באג".

ואנונו ממשיל את מערכת ההפעלה לכביש. "האפליקציה צריכה לנסוע על הכבישים, לדעת את חוקי התנועה, לעלות על גשר ולרדת ממנו ועוד. אבל אם אפל מוציאה עדכון גרסה לכביש או לתשתית, האפליקציה לא יודעת איך לנווט, כי יש לה פתאום אין כניסה בכביש ראשי. כשיש שינויי תשתית גדולים ומשחררים עדכון גרסה משמעותי, קשה לפתור את כלל התקלות שעולות באפליקציה. זה לוקח זמן".

אושר עשור, מנהל חטיבת הסייבר בפירמת Auren מסכים כי ככל הנראה הבעיה נובעת מחוסר התאמה בין מערכת ההפעלה לאפליקציה, אבל מעלה את האפשרות כי הדבר יכול לנבוע גם מפיצ’רים חדשים שהוכנסו לאפליקציה. "התקלות שהתגלו אצל משתמשי אפל - וואטסאפ עצמה מגדירה את זה כ'בעיות איטיות' - מופיעות כבר תקופה ארוכה. מבחינת העדכונים והשינויים יש אפשרות שזה נובע מבאג ברקע פיצ’רים חדשים שהוטמעו באפליקציה, כלומר תכונות חדשות סביב הערוצים והעדכונים שלהם" (למשל האפשרות לעקוב אחרי ערוצים שעוסקים בתחומי עניין מסוימים).

גם אפל וגם מטא לא הגיבו באופן רשמי לכתבה. הן גם לא יצאו בהודעה לכלל המשתמשים שיש תקלות ושמטפלים בהן, ומצד שני, לא מעט משתמשים מדווחים על התקלות האלו. מה שיכול לשפוך עוד אור על הפרטים אלה הוא עדכון הגרסה iOS 17.1.1 שאפל הוציאה בימים האחרונים עם כמה תיקוני באגים, אף אחד מהם לא קשור לנושא הזה.

במקביל, לפני כשבוע שחררה מטא עדכון גרסה למשתמשי אייפון שאמור לתקן באג שגורם "להאטת האפליקציה עבור חלק מהמשתמשים". כשמסתכלים על היסטוריית עדכוני הגרסה בחנות האפליקציות של אפל, רואים 5 עדכונים בשלושה שבועות שנועדו לטפל בתקלה. למרות זאת, היא עדיין קיימת, ובוואטסאפ לא מגיבים רשמית.

הפתרון: בינתיים רק פלסטר

לחלק מהתקלות יש פתרון רגעי. למשל, כשהאפליקציה קורסת או קופאת, צריך לטעון את כל התהליכים מחדש, ולכן מספיק לסגור את האפליקציה ולפתוח. חשוב: אם כתבתם הודעה ארוכה והאפליקציה קרסה לכם, הטקסט לא יישמר.

המלצה נוספת היא לגבות את כל הדאטה בכל זמן נתון. ואנונו אומר כי "כדאי לוודא שהצ'אט מגובה באופן יומיומי. אם יהיה מצב קצה שהאפליקציה תקרוס, ומשהו לא יעבוד והמידע לא ייטען, המידע עדיין יישמר".

להכיר את האלטרנטיבות

תקלות בשירותים דיגיטליים תלויות במערכת ההפעלה ובספק השירות, במקרה הנוכחי זה אפל ומטא. אמנם החברות לא מכירות באופן רשמי בתקלה, אבל הדיווחים ועדכון הגרסה שיצא מספרים סיפור אחר.

התקלות מקשות על השימוש היומי, בוודאי עבור אלו שתלויים באפליקציה לניהול העסק שלהם או לניהול פרקטיקות שונות. תמיד אפשר לבדוק אפשרויות אחרות, כמו סיגנל או טלגרם. לכל אחת מהן יתרונות וחסרונות, אך כדאי להכיר אותן.

בכל מקרה, וואטסאפ כאן להישאר, וסביר שהפתרון מטעם החברות יגיע בקרוב. עד אז ניתן להשתמש קצת יותר באפשרויות האחרות, או לבלוע את הגלולה המרה ולנסות להתמודד עם המצב.

ההמלצה תקפה גם עבור אלו שרוצים למחוק את האפליקציה ולהתקין מחדש - חשוב לוודא שיש גיבוי עדכני מאותו יום, כדי לא לאבד הודעות. משמע, צריך לבצע אקטיבית את הגיבוי דרך ההגדרות באפליקציה, ואז לבדוק בהגדרות iCloud שהמידע אכן גובה כמו שצריך.

לאחר שיש גיבוי מלא, אפשר למחוק את האפליקציה מהמכשיר ולהתקין אותה מחדש. בעת ההתקנה המחודשת, האפליקציה תציע לכם להשתמש בגיבוי האחרון שזמין.