הוחלט סופית: הבחירות ברשויות המקומיות יידחו ל-30 בינואר 2024

שר הפנים משה ארבל החליט סופית על קיום הבחירות לרשויות המקומיות ב-30 בינואר 2024 - למעט ב-14 הרשויות המקומיות שפונו • ארבל: "המועמדים שהגישו את מועמדותם כדין לקראת מועד הבחירות המקורי, לא יהיו זכאים למימון הוצאות הבחירות שלהם מאוצר המדינה לפי חוק הרשויות המקומיות"

שר הפנים משה ארבל / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"
שר הפנים משה ארבל / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"

שר הפנים משה ארבל החליט הערב (ב') על דחיית הבחירות לרשויות המקומיות, שיועדו להתקיים ב-31 באוקטובר השנה, וקיומן ב-30 בינואר 2024 - למעט ב-14 הרשויות המקומיות שפונו. מדובר בהחלטה סופית, אם כי ברור שככל שיהיו אירועים לא צפויים, גם היא עשויה עוד להשתנות.

ראיון | הכלכלן הראשי באוצר בראיון ראשון: "יש הטבות מס שניתן לקצץ"
דיון סוער בוועדת הכספים; סמוטריץ': "לאשר מהר שהכסף יעבור"

במכתב שפרסם שר הפנים הערב, מסר כי "בהתאם לסעיף 1(א) לחוק, נקבע כי הבחירות הכלליות לרשויות המקומיות יידחו ויתקיימו ביום כ' בשבט התשפ"ד, 30 בינואר 2024, לפי סעיף 1(ב) לחוק, ניתן לדחות את המועד לתקופה של כחודש נוסף, בכפוף לתנאים המפורטים בו. לאחר שקיימתי דיון בראשותי עם גורמי המקצוע במשרד הפנים ובחנתי את עמדות גורמי הביטחון כפי שהוצגו לי, ועמדתי על ההיתכנות לקימון של הבחירות במועד האמור במרבית שטח המדינה, ובשים לב למשקל שיש ליתן לקיום הבחירות במועדן, הגעתי לכלל מסקנה כי אין בכוונתי לפעול לדחיית מועד הבחירות הכלליות לפי סעיף 1(ב) לחוק (החוק לדחיית הבחירות הכלליות לרשויות המקומיות)".

השר ארבל הוסיף במכתב: "ראיתי לציין כי משמעות דחיית הבחירות ברשויות אלה היא כי ההליכים הנדרשים לקראת הבחירות ייערכו מחדש, לרבות הגשת הרשימות והמועמדים. בהתאם, לפי הדין הקיים, הרשימות והמועמדים שהגישו את מועמדותם כדין לקראת מועד הבחירות המקורי, לא יהיו זכאים למימון הוצאות הבחירות שלהם מאוצר המדינה לפי חוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות), התשנ"ג-1993. מצב דברים שהמתמודדים אשר הסתמכו על קיומו של מימון הבחירות, לא היו יכולים לחזות אותו ולא נגרם בשל פעולתם. דומה כי הדבר מצריך בחינה והנני סבור כי מן הנכון יהיה שוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת תקיים דיון בנושא ובשאלת מתן מענה לגביו, לרבות קידום תיקון חקיקה".

דחיית בחירות לרשויות מקומיות כבר קרתה בעבר. בשנת 1982 דחתה הכנסת את הבחירות בשנה לאוקטובר 1983, בשל מלחמת לבנון ולמרות לא מעט התנגדויות של גורמים באופוזיציה, שטענו שמדובר בפגיעה במשטר הדמוקרטי. חמש שנים לאחר אותן בחירות, בפעם האחרונה שהבחירות לכנסת ולרשויות נערכו באותו יום, דחתה הכנסת את הבחירות לרשויות המקומיות בשלושה חודשים, מחשש ששיקולים פוליטיים "ארציים" ישפיעו על ההצבעה (לאחר מכן נקבע שהבחירות יופרדו אלו מאלו באופן קבוע).