אפל | ניתוח

אפל חצתה שוב את רף ה־3 טריליון דולר. האם יש לה לאן עוד לטפס?

ענקית הטכנולוגיה הגדולה בעולם הגיעה בפעם השנייה השנה לשווי שיא של 3 טריליון דולר • את הדחיפה לשיא החדש־ישן היא קיבלה מאינדיקטורים חיוביים משוק השבבים, מתחזיות בשוק לקפיצה במכירות, וגם מזינוק בשוק קרנות הסל • האם היא עדיין מניה אטרקטיבית?

מנכ''ל אפל, טים קוק. שווי שיא / צילום: Reuters, Jennifer Graylo
מנכ''ל אפל, טים קוק. שווי שיא / צילום: Reuters, Jennifer Graylo

ענקית הטכנולוגיה הגדולה בעולם שוב שוברת את שיא כל הזמנים. ביום שלישי זינקה מניית אפל ביותר מ־2.1%, וזו בדיוק הקפיצה שהיא הייתה זקוקה לה כדי לחצות בפעם השנייה בתולדותיה שווי שוק של 3 טריליון דולר. הפעם האחרונה שאפל עשתה זאת הייתה בסוף יוני האחרון, אז היא הצליחה לשמור על רף 3 הטריליון במשך כל חודש יולי - עד שהגיעו דוחות הרבעון המאכזבים. אז מה גרם לאפל לזנק הפעם בחזרה לשווי שלא ראתה מעולם אף חברה אחרת מלבדה? והאם גם במחיר הנוכחי היא נחשבת למניה אטרקטיבית?

1 הביקושים לאייפונים והאינדיקציות מהשוק

בוול סטריט מודדים את אפל קודם כל דרך העסק המרכזי שלה - האייפונים. בשנים האחרונות, ריחפו מעל יכולות ייצור ומכירת האייפונים של אפל שורה של סיכונים, ורובם מגיע מסין: מסגירת המפעלים בכלכלה השנייה בגודלה בעולם בתקופת הקורונה ועד לעיצומים שונים על מכירות אייפונים. כל אלו הצטרפו כמובן לתחרות הגדולה בשוק הסמארטפונים רווי השחקנים.

אבל בימים האחרונים נראה שמגזר האייפונים מאותת על כיוון חיובי. ניר אורגד, אנליסט מניות חו"ל באגף הייעוץ בבנק לאומי, מסביר כי "התפרסמו נתוני מכירות חודשיים של פוקסקון, יצרנית של מכשירי האייפון של אפל. אפל אחראית ל־50% מההכנסות שלה, ולכן היא אינדיקציה טובה למה שקורה באפל". פוקסקון דיווחה על עלייה של 18% במכירות, בהשוואה לשנה שעברה. אורגד אומר כי "משקיעים מפרשים שמדובר בחדשות חיוביות לאפל, בטח לרבעון הרביעי שנחשב לרבעון מאוד חזק בגלל החגים. זה נתן רוח גבית חיובית". גם יצרניות שבבים המתקשרות עם אפל, כמו TSMC וקוולאקום, הציגו נתונים חזקים לאחרונה.

אבל זו לא הסיבה היחידה לאופטימיות - יש גם את המחזור הטכנולוגי, כלומר, התדירות בה אנשים מחליפים את המכשיר שלהם. בדרך כלל מדובר במחזור של 3־4 שנים. מאחר ובקורונה אפל נהנתה ממפץ של רכישות, המשקיעים מעריכים ששצף הקונים של שנת 2020 ישובו לחנויות בקרוב. הציפיות האלו מצטרפות לרבעון האחרון של אפל, אז היא דיווחה על הכנסות של 32.8 מיליארד דולר רק מההשקה החדשה שלה, אייפון 15.

אורגד אומר כי הגידול בביקושים עשוי להתבטא גם במוצרים נוספים: "גם מחשבים אישיים נרכשו יותר בתקופת הקורונה וראינו קפיצה גדולה. גם בחברות כמו אינטל ו־AMD, הפועלות בסגמנט המחשבים האישיים, אפשר לראות כעת התאוששות". לדבריו, תחום המחשבים האישיים עשוי לפצות על החשש של חלק מהמשקיעים מפני המתחרות בתחום הסמארטפונים ובראשן וואווי הסינית אם הרבעון הקרוב יהיה חזק במיוחד בסגמנט האייפונים, "התוצאות האלו יפיגו את החשש".

נוסף על כך, סגמנט השירותים של אפל, הכולל את חנות האפליקציות שלה וגם מיזם הסטרימינג אפל TV, התחזק. "שם נרשם בנובמבר גידול של 11% בהכנסות בהשוואה לשנה שעברה. מדובר במנוע הצמיחה של החברה, והחטיבה הזו צפויה לרשום גידול של 16% ברבעון הנוכחי, כששולי הרווח גבוהים יותר מחטיבת החומרה והאייפונים וזה טוב לאפל".

 

2 ההתאוששות בשוק וקרנות הסל

אבל לא רק אינדיקטורים חיוביים הביאו את אפל להשלים ביום שלישי זינוק שנתי של יותר מ־55% במחיר המניה שלה. סרגיי וסנצ'וק, אנליסט בכיר בבית ההשקעות אופנהיימר, מסביר כי אפל הרוויחה גם משוק קרנות הסל, הקרנות הפסיביות שעוקבות אחרי מדדים וסחורות שונות בשוק ההון. "ההתאוששות בשוק מתמשכת, הוא רץ למעלה. מדובר במהלך רוחבי, שמי שבעצם מובילות אותו מטבען אלו החברות הגדולות. העלייה של הענקיות משתקפת בהזרמת כספים של הציבור לתעודות הסל של מניות הטכנולוגיה". לדבריו, "הציבור רוכש יותר תעודות סל רוחביות, ומן הסתם המניות הגדולות, להן יש נתח גדול בתעודות האלו, מרגישות את ההשפעה של הביקוש הגדול. לאפל יש קרנות סל שהיא כ־20% מכלל הסל, ולכן התחזקות שלהן, משפיעה עליה באופן ישיר".

ליאור כגן, מנכ"ל מיטב קרנות נאמנות הפועלת בתחום מוצרי מדדים, מספר בשיחה עם גלובס כי "בחודש נובמבר ראינו חודש חזק מאוד לכל הסקטור הטכנולוגי, אפילו חריג. כשכסף זורם לסקטור, אז המניות הגדולות נהנות מביקושים גדולים יותר. יש מדדים שעלו ב־15% בסקטור הטכנולוגיה".

לדבריו, "מניות שנמצאות במדדים (כמו s&p 500 למשל, נ"ט) נהנות מפרמיה מעצם הימצאותם במדדים. הרבה מאוד כסף זורם לתעודות סל כי רוצים את המדדים. לא בטוח שאותו משקיע היה קונה את כלל המניות שנמצאות במדד, ועצם זה שמשקיע קונה תעודת סל שכוללת את מניות הטכנולוגיה, הן נהנות מהביקוש. כמובן שאפל נהנית מפרמיה שכזו, בשל הדומיננטיות שלה".

כגן אומר כי את הביקוש לקרנות סל העוקבות אחר מדדי טכנולוגיה ניתן לראות ברשימת עשרת קרנות הסל שגייסו הכי הרבה הון מתחילת החודש - 7 מתוכן עוקבות אחר מדדים שבהם אפל תופסת נתח משמעותי, וגייסו נטו מתחילת החודש כ־30 מיליארד דולר.

3 האם התמחור גבוה או נמוך והאם נכון להיכנס?

רק השנה אפל הוסיפה לשוויה טריליון דולר וכאמור חצתה פעמיים את הרף הנחשק של 3 טריליון דולר. אבל האם היא נחשבת השקעה אטרקטיבית גם במחיר הנוכחי? אורגד מעריך כי יש הזדמנויות השקעה טובות מאפל כרגע, ובמחירים נוחים יותר. "אפל צריכה חדשות חיוביות כדי להמשיך לעלות. מכפיל הרווח שלה (שווי המניה חלקי הרווח הנקי שלה, נ"ט) על הרווח החזוי לשנה הבאה עומד על 29 - גבוה בהשוואה לממוצע של החברה בחמש השנים האחרונות שעמד על כ־26", הוא אומר. "בהתחשב בכך שקצב הצמיחה בהכנסות החברה הינו בשיעור חד ספרתי נמוך, אני לא סבור שהתמחור הנוכחי מציע יחס סיכוי־סיכון אטרקטיבי מספיק. בהסתכלות רחבה יותר על סקטור הטכנולוגיה קיימות הזדמנויות השקעה מעניינות יותר".

גם וסצ'ונוק חושב שהמכפיל הנוכחי לא מזמין, אבל הוא מזכיר כי אפל ידועה במנהג שלה לשבור שיאים חדשים. "בהשוואה לחברות טכנולוגיה אחרות, אפל זו לא חברה מוטת צמיחה, זו חברה שצומחת בשיעורים חד ספרתיים. האם נכון להיכנס (כלומר, להתחיל להשקיע באפל, נ"ט)? זה תלוי באיזה טווח זמן. בטווח הארוך היא כנראה ימשיך לעלות, אבל בטווח הקצר סביר שהמניה תתוקן כמו שאר השוק". לדבריו, קשה להעריך לאן אפל הולכת מהשווי האסטרונומי הנוכחי, בעיקר כי אף חברה לפניה לא הצליחה להגיע לשווי כזה. "המניה הגיעה לשיא כל הזמנים, ואי אפשר באמת לדעת לאן זה הולך, כי אין למה להשוות את המצב הנוכחי", הוא אומר. "בכל פעם היו מופתעים שאפל חצתה רף חדש".