המסר של ישראל לחיזבאללה ו"הריקבון" של אמריקה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: חגיגות ההתפטרות הכפויה של נשיאת אוניברסיטת פנסילבניה, גרמניה מסננת מהגרים עזתיים, בובת הדובי שהוסתר בתוכה רובה צלפים - ועוד סיפורים • כותרות העיתונים בעולם

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

יואב קרני, פרשנות | האנטישמיות באוניברסיטאות: הנדבנים איימו לסגור את הארנק ונשיאת פנסילבניה אולצה להתפטר
חנן שטיינהרט, פרשנות | היהודים נתפסים בארה"ב כ"לבנים פריווילגיים" ונקלעו לסופה המושלמת

1ישראל לא מוכנה עוד לסבול את נוכחות חיזבאללה

הבוקר (א') פירטו בפייננשיאל טיימס את דבריו של היועץ לביטחון לאומי של ישראל, צחי הנגבי, שאמר כי ישראל "לא מוכנה יותר לסבול" את נוכחותם של כוחות חיזבאללה על גבולה הצפוני, וכי היא תצטרך "לפעול" אם הם ימשיכו להוות איום. בעיתון ציינו כי דבריו של הנגבי "הם הסימן האחרון לאי־נחת של ישראל מההתבססות העמוקה של חיזבאללה בדרום לבנון", והזכירו גם את הזהרת שר החוץ אלי כהן בחודש שעבר לגבי הסיכון למלחמה, אם החלטת האו"ם האוסרת על חיזבאללה להיכנס לאזור מפורז בדרום לבנון - לא תיאכף.

עוד צוין בעיתון כי "חיזבאללה הוא אחד השחקנים הלא־מדינתיים החמושים ביותר בעולם, בעל מערך משכולל של טילים המסוגלים להגיע לכל מקום בישראל", וכי לפי הנגבי, ישראל "מבהירה לאמריקאים שאיננו מעוניינים במלחמה" בצפון, אך גם "לא תהיה ברירה אלא לכפות מציאות חדשה", אם כוחות חיזבאללה ימשיכו להוות איום.

מתוך הפייננשיאל טיימס, מאת ג'יימס שוטר. לקריאת הכתבה המלאה

2"הריקבון החינוכי של אמריקה"

הניו יורק פוסט חוגג את התפטרותה של נשיאת אוניברסיטת פנסילניה. לאחר שכותרת של יום שישי הצהירה: "אחת נפלה", על רקע פניית אוניברסיטת פנסיבלניה לנשיאה ליז מגיל בדרישה שתפרוש מתפקידה בעקבות הזעם שעוררה עדותה; כותרת נוספת אתמול הצהירה: "סופה של טעות" (במשחק מילים בין "עידן" ו"טעות" End of an Error). כותרתה של כתבה נוספת בעיתון מאמש הכריזה: "ההתפטרות של ליז מגיל היא רק הצעד הראשון בניקוי הקמפוסים מאנטישמיות". בזו האחרונה נכתב כי התפטרותה הכפויה של מגיל "היא סיבה לקוות שהריקבון החינוכי של אמריקה הגיע לשיא הטירוף", וכי "המבחן יהיה האם עזיבתה מייצגת קורבן חד־פעמי או התחלה של החלפה מערכתית של מנהלים שמכרו את נשמתם לאספסוף הצדקני".

מתוך הניו יורק פוסט, מאת מיכאל גודווין. לקריאת הכתבה המלאה

3בובת הדובי שהסתירה רובה צלפים

עוד דיווח מהניו יורק פוסט סיפר את סיפורה של בובת הדובי הגדולה שמצאו חיילי צה"ל במהלך פשיטה על בית ספר בשכונת שג'אעיה בעיר עזה, שבבטנה נמצאו חבויים רובה צלפים ותחמושת. העיתון צירף את הסרטון שפרסם צה"ל ובו נראו חיילים "מושכים את הדובון הענק מערימת רהיטים ופריטים נוספים הפזורים על־פני הכיתה, מניחים אותו ופורסים אותו". "בית הספר שימש למטרות טרור על ידי חמאס, לפי צה"ל", נכתב.

עוד צוין כי "חיילים מצאו עוד כלי נשק מוסתרים בכיתות בבית ספר סמוך, בתיקים שעליהם הכתובת "אונר"א", ראשי תיבות "המייצגים את סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם לפליטי פלסטין במזרח הקרוב, המספקת סיוע והגנה לפליטים פלסטינים, לפי אתר האינטרנט שלה".

מתוך הניו יורק פוסט, מאת איזבל וינסנט. לקריאת הכתבה המלאה

4גרמניה מסננת מהגרים פלסטינים

לאחר שכבר דיווח באמצע נובמבר, ה-BILD הגרמני שוב מצהיר: פליטי עזה אמורים לצאת לגרמניה, אבל רשויות הביטחון משמיעות אזעקה". כ-200 עובדים מקומיים בעזה עזבו את מעבר גבול רפיח למצרים בכוונה להמשיך לגרמניה, דווח בבילד; בדיווח צוין כי מאז תחילת הבדיקות של מה שמכונה תהליך התייעצות לוויזה, הרשויות המעורבות חששו "שמחבלי חמאס עלולים להסתנן לגרמניה במסווה של איחוד משפחות".

עוד צוין כי כמחצית מ-200 העובדים שביקשו לעזוב כמהגרים "נכשלו בשיחותיהם עם המשרד להגנת החוקה במצרים", לאחר ש"בלטו בעמדותיהם הקיצוניות והאנטישמיות". עוד נכתב שמשרד הפנים הגרמני, לו כפוף המשרד להגנת החוקה, אישר כי "שיעור האנשים שלאחר בדיקה מקיפה אינם יכולים לצפות להתקבל לגרמניה גבוה משמעותית בהשוואה להליכים אחרים שבהם אנשים מתקבלים".

מאמר מערכת מתוך הבילד. לקריאת הכתבה המלאה

5אונס ככלי מלחמה

"אונס הוא אחד מכלי המלחמה העתיקים ביותר, אבל לא רציתי להאמין שמה שקרה לנשות טרויה באיליאדה של הומרוס עדיין קורה בשנות ה-20", כתבה בסאנדיי טיימס כריסטינה לאמב, אחת מכתבות החוץ המובילות של בריטניה וסופרת רבי־מכר, הידועה בעיקר בזכות הסיקור שלה סביב השפעות של מלחמה על נשים. "אונס הוא הפשע היחיד שבו גורמים לקורבן לעתים קרובות להרגיש שהוא עשה משהו לא בסדר", הוסיפה לאמב.

לדבריה, פעילות ישראליות "ציינו כי בתי חולים שנאבקים להתמודד עם האסון ההמוני של 7 באוקטובר אפילו לא חשבו לשאול ניצולים על התעללות מינית". בנוסף, סיפרה כי בעקבות פרסומיה בנושא, נשים וגברים רבים הודו לה, "אבל אחרים האשימו אותי בתעמולה ציונית", והוסיפה כי היא "לא זוכרת מתי דיווחתי על אונס של נשים אוקראיניות ונשאלתי מדוע לא דיווחנו על מה שהאוקראינים עושים לרוסים".

מתוך הסאנדיי טימס, מאת כריסטינה לאמב. לקריאת הכתבה המלאה