בהשפעת החות'ים? ירדן מפסיקה את היצוא דרך נמל חיפה

שר המסחר והתעשייה של ירדן הודיע כי עמאן החליטה לוותר על היצוא מנמל חיפה לטובת קו דרך נמל עקבה, שלטענתו מאפשר יצוא לארה"ב ולמדינות נוספות "תוך מחירי תעבורה ואחסון זולים יותר" • הירדנים לא ייחסו את הסטת היצוא מנמל חיפה לנמל עקבה למתקפות החות'ים מאז פרוץ המלחמה, אך ברור שזהו אחד מהשיקולים

נמל חיפה / צילום: Shutterstock
נמל חיפה / צילום: Shutterstock

שר המסחר והתעשייה של ירדן, יוסף אל־שמאלי, הודיע אתמול כי עמאן החליטה לוותר על היצוא מנמל חיפה לטובת קו דרך נמל עקבה. השימוש בנמל הירדני, לטענתו, מאפשר יצוא לארה"ב ולמדינות נוספות - "תוך מחירי תעבורה ואחסון זולים יותר". בנוגע להשפעות מלחמת "חרבות הברזל" על המחירים בממלכה ההאשמית, הוא הוסיף כי אלה לא התייקרו - ואף בחלקם ירדו מאז פרוץ המלחמה. 

החות'ים מאיימים: נתקוף כל ספינה שתשוט לישראל 
אחרי ההודעה הזו לארה"ב יהיה קשה להימנע ממלחמה אזורית | שאלות ותשובות

הירדנים לא ייחסו את הסטת היצוא מנמל חיפה לנמל עקבה למתקפות החות'ים מאז פרוץ המלחמה, אך ברור שזהו אחד מהשיקולים. כפי שכבר פורסם בגלובס, נמל אילת שסמוך לעקבה נפגע קשות מהשפעות המלחמה על תנועת השייט. הנמל קלט בשלושת הרבעונים הראשונים השנה 47-37 אלף מכוניות בכל רבעון מתוך 105-86 אלף מכוניות שיובאו באותם רבעונים לכלל הנמלים בישראל. אולם בחודש אוקטובר האחרון יובאו דרכו רק כ־9,000 מכוניות, והמגמה צפויה להימשך. המקרה הירדני מהווה דוגמה לאופן שבו גם נמל חיפה נפגע ועשוי להמשיך להיפגע בהמשך.

בה־בעת, דבריו של אל־שמאלי בנוגע למחירי המוצרים עומדים בניגוד לדיווח בסוכנות הידיעות אל־קודס, שלפיו מחירי מלפפונים עגבניות, כרוביות, חצילים, פלפלים חריפים וגמבה עלו. בדיווח נטען כי סוחרים ישראלים פנו לתוצרת הירדנית, כדי שזו תגבה מחסור שנובע מהמחסור בידיים עובדות שיעבדו בשטחים החקלאיים ברצועת עזה. אותה רכישה ישראלית הובילה להיצע נמוך יותר בשוק המקומי, וכך המחירים עלו. לפי אותו דיווח מחיר קילו מלפפונים, לדוגמה, הגיע לדינר ירדני אחד (כ-5.22 שקל) - מחיר גבוה משמעותית ביחס למחירי השנה שעברה.

מנתוני משרד החקלאות הירדני עולה כי היקף יצוא הירקות הירדני לישראל מסתכם בכ־1,300 טונות בחודש, מתוך 12,500 טונות שמופנים בסך-הכול ליצוא. בשנות שמיטה, יבוא הירקות מירדן מזנק. בזו האחרונה, לפני כשנה, יצוא הפירות והירקות הירדני לישראל זינק עד לכדי כ־50 אלף טונות.