רוב האמריקאים תומכים בישראל אבל הדמוקרטים חצויים בנושא מלחמתה של ישראל נגד חמאס – סקר של הוול סטריט ג'ורנל

רפובליקאים ועצמאיים יותר תומכים בישראל ופחות בפלסטינים

הפגנה פרו ישראלית בוושינגטון, חודש שעבר / צילום: ap, Lindsey Wasson
הפגנה פרו ישראלית בוושינגטון, חודש שעבר / צילום: ap, Lindsey Wasson

דעת הקהל בארה"ב נותרת בעד ישראל במלחמה נגד חמאס, אבל רק קצת יותר משליש מהאמריקאים אומרים שהם מזדהים באותה מידה עם הישראלים והפלסטינים, על־פי סקר חדש של ה"וול סטריט ג'ורנל".

חנן שטיינהרט, פרשנות | היהודים נתפסים בארה"ב כ"לבנים פריווילגיים" ונקלעו לסופה המושלמת
WSJ | חותרת להפסקת אש: התפקיד הדומיננטי של סגנית נשיא ארה"ב במלחמה בעזה נחשף

כ־55% מהמשיבים לסקר אמרו שהם מאמינים שישראל נוקטת בפעולה הצבאית הנחוצה להגנה על עצמה ולמניעת התקפה נוספת של חמאס, לעומת 25% מהמשיבים, החושבים שהפעולה הצבאית של ישראל לא מידתית והיא מוגזמת.

כ־42% מהמצביעים אמרו שהם יותר מזדהים עם ישראל, בהשוואה ל־12% שאמרו אותו דבר לגבי העם הפלסטיני. הגישות בארה"ב לסכסוך משקפות גם קווי חלוקה מפלגתיים וגם דוריים, בעוד הלחימה בעזה נכנסת לחודשה השלישי.

 

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן קיבל ציונים נמוכים לגבי תגובתו למלחמה, כש־37% מהמשיבים אומרים שהם מסכימים עם האופן בו ניהל את הסכסוך, בהשוואה ל‏־52% מהאנשים שלא מסכימים. הציונים הנמוכים עקביים עם נתוני התמיכה בביידן, שעל פי סקר של הג'ורנל נמצאת בנקודת השפל של נשיאותו.

הסקר שיקף חלק מהמתחים ברחבי המדינה. גל של הפגנות פרו־פלסטיניות סחפו קמפוסים של אוניברסיטאות וערים גדולות, מה שגרם להפגנות נגד ולדיונים מתוחים על חופש הביטוי.

גיל ושיוך מפלגתי היו גורמים בעלי משקל בכל הנוגע לסנטימנט כלפי ישראל והפלסטינים, על־פי ממצאי הסקר של הג'ורנל. כמעט רבע מהדמוקרטים אמרו שהם מזדהים יותר עם הפלסטינים, בהשוואה ל־17% שאמרו שהם מזדהים יותר עם הישראלים. כמעט חצי אמרו שהם מזדהים באופן שווה עם שני הצדדים.

בניגוד לכך, יותר משני שליש מהרפובליקנים אמרו שהם מזדהים יותר עם הישראלים, בהשוואה ל־2% שמזדהים יותר עם הפלסטינים ו־17% שאמרו שהם מזדהים עם שני הצדדים במידה שווה.

רק מעט יותר משליש מהמשיבים שאינם מזוהים עם אחת מהמפלגות הגדולות בארה"ב אמרו שהם מזדהים יותר עם הישראלים, בעוד ש־11% אמרו שהם מזדהים יותר עם הפלסטינים, וכשליש אמרו שהם מזדהים עם שני הצדדים באופן שווה.

מצביעים שלא הייתה להם דעה נחרצת היו יותר נטו לומר שארה"ב עושה יותר מדי לטובת ממשלת ישראל ומעט מדי עבור הפלסטינים.

מצביעים מבוגרים מזדהים יותר עם ישראל

ביידן גיבה את ישראל בכל כוחו בסכסוך הזה, ובכך משך אליו ביקורת מצד מוסלמים ומצביעים ערבים־אמריקאים, וכן פרוגרסיבים. בעוד שגישתו עקבית עם התמיכה הדו־מפלגתית רבת השנים בישראל, הסקר מרמז שהנשיא גם מסתכן בהתנכרות מדור צעיר יותר של דמוקרטים שיש להם יותר ויותר סימפתיה כלפי הפלסטינים.

דמוקרטים מתחת לגיל 50 אמרו שהם מזדהים יותר עם הפלסטינים בפער של 35% לעומת 13%, בעוד שדמוקרטים מעל גיל 50 יותר מזדהים עם ישראל, בפער של 22% לעומת 12%.

"ישנו קרע בין דמוקרטים צעירים ודמוקרטים מבוגרים יותר בשאלה למי נתונה הסימפתיה שלהם", אמר הסוקר הרפובליקאי טוני פבריציו, שניהל את הסקר של הג'ורנל ביחד עם הסוקר הדמוקרטי מייקל בוצ'יאן. "יש לזה פוטנציאל להפוך לווייטנאם של ימינו בשביל הדמוקרטים".

ווין הלמינג, תושבת מדיסון, וויסקונסין, בת 24, אמרה שהשתתפה בהפגנות הקוראות להפסקת אש. "יש לנו אפשרות ממש לעשות משהו לגבי זה וזו תהיה שגיאה לא לעשות כלום", אמרה. "הפוליטיקאים לא מקשיבים לנו, לא משנה מה אנחנו אומרים".

למרות שהמלחמה נמצאת בראש הכותרות בחודשיים האחרונים, הסקר גילה שאמריקאים מודאגים בעיקר בגלל נושאים כמו הכלכלה והגירה, לקראת הבחירות הנשיאותיות ב־2024. אחוז קטן מהמצביעים דירגו את נושא מדיניות חוץ כעדיפות עליונה, אבל לא את מלחמת ישראל־חמאס באופן ספציפי.

כמעט חצי מהדמוקרטים חושבים שפעולות ישראל לא מידתיות

מצביעים באופן כללי היו מפולגים לגבי השאלה אם ארה"ב עושה יותר מדי או מעט מדי לטובת תמיכה בישראל ותמיכה בפלסטינים. מעט יותר מחמישית מהאנשים אמרו שארה"ב תומכת בישראל יותר מדי, בעוד שרבע אמרו שארה"ב עושה מעט מדי, ורק מעט יותר משליש אמרו שארה"ב תומכת בצדדים במידה הנכונה.

כשנשאלו לגבי העם הפלסטיני, 21% מהמשיבים אמרו שארה"ב תומכת בהם יותר מדי, בהשוואה לרבע בערך שאמרו שארה"ב לא תומכת בהם מספיק, ורק מעט פחות משליש אמרו שהפלסטינים קיבלו מארה"ב את תמיכה במידה הנכונה.

רוב מכריע של הרפובליקנים אמרו שישראל עושה את הפעולה הצבאית הנחוצה להגנה על עצמה, וכן רוב קטן מהאנשים שהזדהו כעצמאים. כמעט חצי מהדמוקרטים אמרו שהפעולות של ישראל אינן מידתיות.

"אני חושב שישראל צודקת לחלוטין", אמר ריי בוך, בן 66 מרדינג, פנסילבניה. "חמאס התחיל בכל הסיפור. הם ידעו מה יהיו ההשלכות". בוך, רשום כעצמאי ופנסיונר, אמר שגם האבדות בנפש של אזרחים בעזה הם באחריות חמאס. "לא אכפת להם מהעם שלהם", אמר. "אני מצטער, אבל הם פשוט קורבנות במלחמה".

רשויות הבריאות הנשלטות על־ידי חמאס בעזה אומרות שלפחות 17 אלף פלסטינים נהרגו עד כה במלחמה. כ־80% מהעזתים נעקרו מבתיהם, על־פי האו"ם. באו"ם אומרים שפעילות הגוף הבינלאומי בעזה על סף קריסה. לפי מקורות ישראליים, בהתקפה של חמאס ב־7 באוקטובר נרצחו 1,200 אנשים.

ראלף ווסטל, דמוקרט בן 67 שגר מצפון לדנבר, אמר שהוא היה רוצה לראות את המלחמה נגמרת. "ישראל חייבת להפסיק במה שהיא עושה מייד. הם לא יכולים להרוג כל כך הרבה נשים וילדים", אמר ווסטל, פנסיונר. "אפשר להבין מה התגובה [ל־7 באוקטובר] אבל זה הרבה, הרבה יותר מדי".

ווסטל אמר שדעותיו מושפעות, בין היתר, מכך שחי בתקופת מלחמת וויטנאם והוא זוכר את סדר הגודל של האזרחים ההרוגים. "זה משהו שנשאר איתך", אמר.

הסקר של הג'ורנל נעשה בקרב 1,500 מצביעים רשומים בין 29 בנובמבר עד 4 בדצמבר והייתה בו סטיית תקן של 2.5% יותר או פחות. הסקר נערך דרך טלפונים קווים וסלולריים, וחלק מהמשיבים הגיבו להודעות טקסט ואחר כך ענו לשאלות הסקר באינטרנט.