פריון רוכשת חברה קנדית ב-100 מיליון דולר

חברת האדטק הישראלית, פריון, נכנסת לערוץ הפרסום הדיגיטלי מחוץ לבית ורוכשת את החברה הקנדית הייבסטאק • המנכ"ל טל יעקובסון: "זאת רכישה ראשונה כחלק מתהליך אסטרטגי, המטרה היא להפוך את פריון לאחת מהחברות הכי גדולות בתחום שלנו"

טל יעקובסון / צילום: אוהד דיין
טל יעקובסון / צילום: אוהד דיין

עם למעלה מחצי מיליארד דולר בקופה, חברת האדטק הישראלית פריון  רוכשת חברה קנדית, והמנכ"ל טל יעקובסון מבטיח רכישות נוספות בעתיד. פריון רוכשת את החברה הקנדית הייבסטאק תמורת 100 מיליון דולר במזומן, וסכום נוסף שיגיע עד 25 מיליון דולר במזומן ומניות על בסיס עמידה ביעדים ושימור אנשים בכירים בחברה ב-3 השנים הקרובות. היעדים הללו כוללים EBITDA מצטבר של 56 מיליון דולר והכנסות בנטרול עלויות רכישת טראפיק (Ex-TAC) של 212 מיליון דולר ב-2024-2026. בנק ההשקעות ג'פריס שימש כיועץ הפיננסי לפריון בעסקה.

רשות התחרות: "חשש סביר שעסקת הראל-ישראכרט תפגע משמעותית בתחרות" 
הדילמה של מור השקעות: יספוג הפסד כבד אצל מפיצה מרכזית של מוצריו? 

פריון מספקת טכנולוגיה לתחום הפרסום הרב-ערוצי, והפתרונות שלה מיועדים לפרסום בחיפוש באינטרנט, וידאו וטלוויזיות חכמות. הרכישה של הייבסטאק מכניסה את פריון לערוץ פרסום נוסף: פרסום דיגיטלי מחוץ לבית (DOOH), שוק של למעלה מ-21.5 מיליארד דולר שצומח במהירות וצפוי להגיע לכ-30.7 מיליארד דולר ב-2026.

"המטרה היא להפוך את פריון לאחת מהחברות הכי גדולות בתחום"

"פרסומות מחוץ לבית קיימות כבר 200 שנה, אבל אנחנו לוקחים פורמטים ישנים שהופכים לדיגיטליים, וזו קטגוריה שהפכה למאוד טכנולוגית", אומר יעקובסון. "מעבר למסכים הדיגיטליים, יש טכנולוגיה שמבוססת על דאטה, טרגטינג ועוד". כך לדוגמה הטכנולוגיה יודעת להתאים את מיקום הפרסומת על בסיס נתוני דאטה דמוגרפיים, והיא נותנת מענה גם למפרסמים וגם לבעלי המסכים (חברות נדל"ן שהמסכים מותקנים על הנכסים שלהן, קניונים ועוד). יעקובסון נותן דוגמה לפרסום בטכנולוגיה של הייבסטאק: מותג בירה בשם Hazy (מעורפל, אביך) שהפרסומות שלו מופיעות רק כשיש מזג אוויר אביך באזור המודעה עצמה.

לדבריו, הייבסטאק פועלת בעיקר באסיה ואירופה, בעוד שפריון חזקה יותר בארה"ב, כך שיש סינרגיות בין החברות. הייבסטאק הוקמה ב-2017 במונטריאול והיא מעסיקה 154 עובדים בעולם.

לדברי יעקובסון, הרכישה תאפשר לפריון לתת למפרסמים קמעונאיים פתרון מלא שכולל גם פרסום בטלוויזיות חכמות, וידאו ואודיו (יעקובסון מציין שהפרסום באודיו נוסף לאחרונה במוצר חדש מבוסס-AI שפריון השיקה, שלדוגמה כותב את התסריט לכל מבצע אפשרי בסופרמרקט, מטרגט את קהל היעד הרלוונטי ומקליט פרסומת בהתאם לטונציה שנבחרה, על בסיס בינה מלאכותית יוצרת). "סטטיסטית, אנשים עדיין קונים יותר בחנויות פיזיות מאשר באונליין, לכן הפרסום הדיגיטלי מחוץ לבית הוא אחד החשובים ביותר", הוא מוסיף. לדבריו, "זאת רכישה ראשונה כחלק מתהליך אסטרטגי. אנחנו מדברים על עוד חברות. המטרה היא להפוך את פריון לאחת מהחברות הכי גדולות בתחום שלנו, ולצורך זה אנחנו צריכים רכישות של ידע, טכנולוגיה, אנשים. הייבסטאק היא צעד ראשון".

המצב המאקרו כלכלי היום הוא זמן טוב לרכישות?
"הייתי מצפה שיהיה יותר טוב, שכולם יהיו בלחץ. אבל את אלה שמאוד בלחץ אנחנו לא רוצים לקנות, כי אלה חברות לא באמת טובות. אלה שעושות הרבה כסף לא מתפשרות על השווי. בחברות הציבוריות, יש כאלה שחושבות שהשווי היום לא מספיק גבוה ולא ממהרות למכור, אלא מעדיפות לחכות עד שהאופטימיות תחזור לשווקים. יש הרבה חברות, בטח אלה שיצאו בתקופה של האובר-אופטימיות בשוק, שהתאהבו בשווי שקיבלו אז וקשה להן עם השווי הנוכחי. אולי הן צודקות והאופטימיות תחזור".

מניית פריון עלתה ב-8% מתחילת השנה, נמוך מעליית מדד נאסד"ק וגבוה ממדד ת"א 125. החברה נסחרת בשתי הבורסות בשווי 1.3 מיליארד דולר. יעקובסון אומר שמניית פריון "קיבלה מכה בכנף" אחרי ה-7 באוקטובר. "משקיעים בעולם נלחצו מהמצב בישראל, אבל הוכחנו שאנחנו יודעים להמשיך להתקדם ולדלוור גם במצב הזה, והשקנו מוצר חדש. אני חושב שחשוב לכולנו להוכיח לעולם ששום דבר לא ישבור אותנו, ושאנחנו יודעים לעבוד גם תחת לחץ וגם אם חלק מהעובדים במילואים. זה קריטי לנו כחברה וגם למדינה. אני חושב שישראלים בנו חברות שמהתחלה בנויות למצבי סטרס - השרתים לא נמצאים בישראל, ואם מישהו יוצא למילואים החברים שלו עובדים אוטומטית קשה יותר. זה משהו במנטליות הישראלית, של הישרדות והבנה של המצב, שהופך אותנו למאוד עמידים".

איך נראה שוק הפרסום הדיגיטלי היום?
"2023 היא שנה בסדר, אבל טיפה מוזרה לעומת שנים אחרות. בארה"ב יש קטגוריות חזקות יותר וחלשות יותר. לדוגמה, פרסום של הלוואות וביטוחים חלש יותר היום, ולעומת זאת תחום התיירות מאוד חזק. אני מעריך שהריבית מונעת מאנשים לקחת הלוואות חדשות, יש כאלה שאפילו לא מחדשים ביטוחים, ומצד שני אנשים לא מפסיקים לבזבז, מזמינים קרוזים וקונים באמזון כאילו אין מחר. חוסר הוודאות בשוק משפיע על הצרכן, אבל פריון לא תלויה בוורטיקל פרסום ספציפי".