החברה שמרוויחה מעימותים, המניה שהתרסקה וזו שביצעה את המהפך המושלם: 3 ישראליות שבלטו בוול סטריט

מי שהספידו את שנת 2023 בוול סטריט עוד בטרם החלה, מוזמנים לאכול את הכובע - הבורסות שם עלו בעשרות אחוזים • ומה עשו המניות הישראליות הנסחרות בניו יורק? 3 סיפורים שבלטו השנה יותר מהשאר

הישראליות בוול סטריט / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
הישראליות בוול סטריט / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שנת 2023 שמסתיימת בקרוב הפתיעה לא מעטים שחזו לה עתיד עגום בכל הקשור למסחר בוול סטריט. בסוף 2022 רוב התחזיות היו להמשך המגמה השלילית בשוק המניות, על רקע צפי למיתון בארה"ב, ובהמשך השנה להתאוששות קלה שתביא לתשואה חיובית מתונה בשוק ההון האמריקאי. באשר לשוק ההנפקות, אחרי שנה שחונה ב־2022 בעקבות היעלמות הכסף הזול בשווקים, הצפי היה לחזרה לרמות נורמליות בשוק לקראת סוף השנה הנוכחית. 

פרויקט מיוחד | מדיור ועד כלי רכב ומשלוחים: אלה שינויי החקיקה והמס שצפויים להיכנס לתוקף
רגע לפני סוף השנה, מומחים ממליצים: כך תחסכו בתשלומי המס על רווחי ההון שלכם
שפל של 9 שנים: היקף המיזוגים והרכישות של חברות ישראליות נחתך בחצי ב-2023

בסופו של דבר, שנת 2023 מסתיימת עם עליות נאות ואף מרשימות במדדים המובילים בוול סטריט: מדד דאו ג'ונס עלה מתחילת השנה כ־10%, מדד S&P 500 טיפס מעל 20% ומדד נאסד"ק קפץ בכמעט 40% (כל הנתונים נכונים ל־11.12). בשוק ההנפקות הראשוניות (IPO), למרות עלייה ביחס ל־2022 ומספר הנפקות בפרופיל גבוה, עוד לא חזרנו לרמות של שנים קודמות ובוודאי לא של שנת השיא 2021.

בוול סטריט נסחרות כיום מעל 100 חברות ישראליות ובעלות זיקה לישראל, רובן מתחומי הטכנולוגיה השונים. אלה שלוש חברות שבלטו במהלך השנה החולפת:

אלטק מרוויחה מעימותים

אלטק  מפתח־תקווה היא חברה ותיקה, שהוקמה לפני למעלה מ־50 שנה ונסחרת בנאסד"ק כבר מ־1997. לפני כעשור רכשה חברת ניסטק של יצחק ניסן את השליטה באלטק מאיש העסקים יוסי מימן, לפי שווי של 9.5 מיליון דולר. כיום נסחרת החברה בשווי של 88 מיליון דולר, ואת 2023 היא מסיימת עם תשואה תלת־ספרתית: זינוק של 261% ממחיר של כ־4.1 דולרים לכמעט 15 דולר.

אלטק מייצרת מעגלים מודפסים, שהם רכיב בכל מערכת אלקטרונית. היא פונה בעיקר לשוקי הביטחון והמכשור הרפואי ונהנית מרוח גבית בתעשייה, כפי שמספר המנכ"ל אלי יפה: "60% מהפעילות שלנו היא בשוק הביטחוני, שהוא שוק תוסס". בין היתר משולבים המעגלים המודפסים של אלטק במערכת כיפת ברזל.

גורם נוסף הוא מגמת ה־shift back - מעבר מייצור במדינות המזרח למערב, מטעמי ביטחון. "אין כיום מספיק כושר ייצור במערב, לכן יש גל ביקושים עצום, ומעבר לכך השוק גם צומח", אומר יפה. השוק הרלוונטי לאלטק צומח ב־9.8% בשנה, ובשלושת הרבעונים הראשונים של השנה החברה צמחה יותר מהשוק, ב־17.8% (להכנסות של 34.4 מיליון דולר). יפה מציין עוד מספר גורמים שפועלים כיום לטובת החברה, בין היתר מחירי חומרי הגלם, שער החליפין, פחות קושי בגיוס עובדים והפעילות של אלטק בהודו - שהיא שוק חזק.

אלטק מעסיקה כ־330 עובדים, רובם בישראל, והיא דיווחה לאחרונה שפעילותה לא נפגעה מהמלחמה. על העלייה במניה השנה אומר יפה: "אני עובד בשביל החברה, לא המניה, ושמח שסוף־סוף יש הכרה בשוק ההון לעבודה הקשה שלנו".

סטיקספיי צניחה כואבת מהחלל

בין כל מניות הטכנולוגיה הישראליות שנסחרות בוול סטריט, ישנן שלוש שאיבדו מתחילת השנה כמעט את כל שוויין, עם תשואה שלילית של יותר מ־90%. המשותף לשלושתן הוא גם העובדה שהגיעו לשוק הציבורי באמצעות מיזוג עם חברת SPAC, לאחר שהטרנד כבר דעך. מדובר בחברת אבטחת הסייבר האב סקיוריטי , רשת האירוח  סלינה  וחברת סטיקספיי , העוסקת בתחום תקשורת הלוויינים. סטיקספיי איבדה 95.4% עד כה השנה ונסחרת בשווי של 29 מיליון דולר. החברה הפכה לציבורית באוקטובר 2022, לפי שווי של 365 מיליון דולר. ביום המסחר הראשון מנייתה זינקה במאות אחוזים, ותוך זמן קצר זינקה לשיא של מעל 50 דולר, שלא החזיק מעמד.

מתחילת 2023 הספיקו לכהן כמנכ"ל החברה שלושה - התחיל את השנה דוד ריפשטיין (שנכנס לתפקיד מספר חודשים קודם לכן עם פטירת המנכ"ל־המייסד, יואל גת ז"ל), המשיך עידו גור שכיהן 4.5 חודשים וכיום מנהל אותה ניר ברקן.

לפני כמה חודשים הודיעה החברה על עסקה למכירת החברה הבת לחברה קנדית ב־40 מיליון דולר, שגם תשלם לסטיקספיי 20 מיליון דולר נוספים עבור רכישת שבבים למערכותיה. העסקה שוב הקפיצה את המניה, אך השווי שוב לא החזיק מעמד. לאחרונה קיבלה החברה אזהרה שאינה עומדת בתנאי המשך המסחר בבורסת ניו יורק.

אודיטי טק המהפך הושלם

שוק ההנפקות בוול סטריט עדיין מקרטע, אך שתי חברות ישראליות בולטות הונפקו במהלך השנה: חברת האנרגיה המתחדשת אנלייט  הונפקה בפברואר לפי שווי של 2 מיליארד דולר ונסחרת ברמות דומות כיום; וחברת אודיטי טק, החברה האם של חברת האיפור איל מקיאג', הונפקה ביולי לפי שווי של כ־2 מיליארד דולר גם היא. לאחר תנודתיות במחיר המניה מההנפקה, זו רושמת כיום תשואה חיובית של כ־14%.

אודיטי טק  הייתה לפני כעשור חברת איפור כושלת, והיום היא ממותגת כחברת טכנולוגיה בתחום הביוטי וה־wellness, שפיתחה פלטפורמה טכנולוגית־צרכנית וחדשנית לדבריה. אודיטי טק פועלת בעיקר אונליין ומציעה ללקוחות להתאים לעצמם באופן אישי את האיפור, על בסיס מודלים של למידת מכונה.

ההנפקה ביולי בוצעה במחיר מניה גבוה מזה שאליו כיוונה החברה, על רקע הביקושים. לאודיטי טק הוזרם רק חלק קטן מהגיוס, כ־61 מיליון דולר, ובמקביל בעלי מניות בחברה מכרו מניות תמורת 362 מיליון דולר. מדובר במנכ"ל ובעל השליטה אורן הולצמן, שרכש את השליטה בחברה ב־12 מיליון שקל בלבד לפני כעשור, ויחד עם אחותו שירן הולצמן־אראל, שמכהנת כמנהלת המוצר הראשית, הובילו לרה־ארגון משמעותי בה; הולצמן מכר מניות תמורת מעל 200 מיליון דולר, וקרן L Catterton של לואי ויטון מכרה גם היא חלק ממניותיה.

מאז ההנפקה המניה נסחרה בטווח מחירים שבין 25.5-55.4 דולר, וכיום שווי השוק של אודיטי הוא כ־2.2 מיליארד דולר. בשלושת הרבעונים הראשונים השנה הכנסותיה צמחו ב־60% ל־411 מיליון דולר והרווח הנקי יותר מהוכפל ל־53.4 מיליון דולר. לפי נתוני yahoo finance, האנליסטים המסקרים את אודיטי מעריכים שהמניה תעלה עד כדי 18% מהמחיר הנוכחי.