מנטרל מטעני חבלה וממפה מנהרות: הרובוט כלב החדש שגויס ללחימה בעזה

על־פי תנועת אחים לנשק, שלושה רובוטים דמויי כלב מתוצרת חברת גוסט רובוטיקס נתרמו לצה"ל, בעלות של 165 אלף דולר לאחד • ההערכה היא כי הפיתוח העתידני יסייע למפות מבנים ולאסוף מודיעין מבלי לסכן את הלוחמים

הרובו־כלב של גוסט רובוטיקס / צילום: Reuters
הרובו־כלב של גוסט רובוטיקס / צילום: Reuters

תחת הכותרת "עזית הכלבה הצנחנית מספר 2", הודיע ארגון אחים לנשק כי רכש עבור צה"ל שלוש יחידות של כלבי רובוט שאוספים לטענתם מודיעין מציל חיים ו"מסייעים ללוחמים לפעול בשטח בצורה מיטבית".

הפגישה הסודית של מאסק בישראל שהולידה עסקה עם חברת סייבר מקומית 
ראיון | האלוף שהתריע מפני מלחמה חושף: זה הפתרון הטוב ביותר לגבולות ישראל 

בארגון אחים לנשק סירבו להרחיב בנושא, אך ככל שנודע - יוצאי היחידות המיוחדות בצה"ל שמכירים היטב את אופי הלחימה תאמו את התרומה לפי דרישות החיילים בשטח ועם שלטונות הצבא על מנת לרכוש שלושה רובוטים לפי בקשתם: כלב הרובוט "וויז'ן 60" מתוצרת גוסט רובוטיקס, חברה אמריקאית שמייצרת רובוטים גם עבור הצבא האמריקאי. עלות כל אחד מהם - 165 אלף דולר.

הרובו־כלב של גוסט רובוטיקס 

עלות: 165 אלף דולר

אמצעים: ראיית לילה, חיישני קול, מכ"מים שונים

מטען מקסימלי: 10 ק"ג

מהירות מקסימלית: 3 מטר לשנייה

זמן סוללה: 1.5־3 שעות

שבב: "חאווייר" של אנבידיה

זמן הרכבה או פירוק: 15 דקות

כלבי הרובוט של גוסט רובוטיקס (Ghost Robotics) מסייעים בסריקת שטחים מעל ומתחת לפני הקרקע ועושים זאת ביכולת עבירות גבוהה - הם נועדו לטפס על ערמות עפר, חול ולבנים ומסוגלים להלך בתוך שלוליות מים ואף לצוף על פניהם. במקרה של התהפכות, הם מתוכנתים לעמוד על רגליהם שוב ולהמשיך במשימה כאילו דבר לא קרה. ניתן לצפות בפעולה של כלב הרובוט "וויז'ן 60" מטה:

בנוסף, הם יכולים לפעול מתחת לאדמה: בניגוד לרובטים הנשלטים מרחוק על ידי מפעיל, כלבי הרובוט הם חצי־אוטונומיים, כלומר הם יכולים לשלוט במהירות ההליכה שלהם ואף לעצור ללא מעורבות אנושית. יחד עם זאת, הם מחייבים תקשורת מתמשכת עם המפעיל.

על פי מקורות זרים, מצוידים הרובוטים בחיישני ראייה שונים המאפשרים להם לזהות עצמים ובני אדם גם בתאורת בלילה או בתנאי אור נמוך, וכן בהתקן המאפשר חיבור של חיישנים מהמדף, כמו מכ"ם לייזר (ליידאר) המאפשר מיפוי תלת מימדי של הסביבה. תכונות שכאלה, על פי ההערכה, מאפשרות להם לסייע באיתור מטענים ולחסוך בחיי אדם ובפציעות. היציבות שלהם בתוואי קרקע שונים כמו מדרגות ושיפועים חדים עולה על אלה של רובוטים אחרים המונעים באמצעות זחל ונמצאים כבר על פי ההערכה בשירות צה"ל. אין כרגע תכניות להצטיידות של צה"ל ברובוטים הללו לפי ההערכה.

יחד עם זאת, יש לרובוט לא מעט חסרונות: אורך חיי הסוללה קצר - זמן תאורטי של עד שלוש שעות, אך בפועל הוא עובד כשעה וחצי - והמשקל שהוא יכול לשאת נמוך למדי, לא יותר מעשרה ק"ג. מדובר צה"ל לא נמסרה תגובה לבקשת גלובס.

עוד אוזניים ועיניים

כלבי רובוט נמצאים בשירות צבא ארה"ב כבר מאז שנת 2020, בעיקר סביב משימות של שמירה והגנה על בסיסים. קצינים בחיל האוויר האמריקאי אמרו למגזין "טאסק אנד פרפוז" כי כלבי הרובוט "מהווים תוספת של עיניים ואוזניים בשטח, עם יכולת עיבוד מידע מהיר במיוחד במספר אזורים אסטרטגיים בבת אחת".

במהלך תרגיל אחד שנערך בנבאדה הזינו הרובוטים של גוסט רובוטיקס מטרות לתוך מערכת מודיעינית לניהול מלחמה, ובתרגיל אחר שנערך על ידי יחידת פיקוד העורף האמריקאית בצפון דקוטה, דימו הרובוטים פעילות רגלים במהלך מתקפת אב"כ. גוסט רובוטיקס גם הוכיחה כי הרובוט שלה מסוגל לסלק מטעני חבלה, במשותף עם חברה בשם זירו פוינט, המתמחה ביצור מערכות לנטרול חומרי נפץ. "רוב הלקוחות שלנו משתמשים בכלב הרובוטי למשימות מודיעין, רכישת מטרות, סריקה תת קרקעית ועל־קרקעית בתוואים קשים, מיפוי, בטיחות מפני מטעני נפץ, פריסת תשתיות אלחוט ואבטחת מתקנים - ולמעשה לכל שימוש שבו נדרשים רובוטים טובים יותר מאשר כאלה המתניידים על זחלים או גלגלים", אמר מנכ"ל החברה, ג'ירן פריק, בראיון שערך לפני כשנתיים.

השאלה האתית

לפני שנתיים גוסט רובוטיקס הציגה בכנס שנערך בוושינגטון את הכלב הרובוטי שלה, כשעליו הותקן רובה סער בעל כוונת אופטית מתקדמת, מצלמה תרמית לראיית לילה וטווח ירי של 1,200 מטר.

הכלב הרובוטי היורה הפך למסמר הכנס, וגם עורר סערה ציבורית לאחר שהייתה זו הפעם הראשונה בה הציגה חברה מסחרית רובוט צבאי חמוש, אך ההתלהבות הייתה ככל הנראה מוקדמת מדי. שנתיים לאחר מכן, הרובוטים שלה עדיין פועלים ללא חימוש בצבאות שונים.

בנוסף, האירוע עורר מחלוקת בין יצרני הרובוטים ובאוקטובר האחרון הפיצה החברה הגדולה והמוכרת בתחום, בוסטון דיינמיקס, עצומה הקוראת לחברות בתחום לא לחמש את המוצרים שלהן. במקום זאת, עליהן להתמקד ביישומים מצילי חיים ומשימות של שמירת שלום. "התקנה של כלי נשק על רובוטים הנשלטים מרחוק או הפועלים אוטונומית, מציבה סוג חדש של סכנה לציבור ומעלה שאלות מוסריות", נכתב בעצומה.

מלבד בוסטון דיינמיקס, חתומות עליה עוד חמש חברות - אך גוסט רובוטיקס איננה אחת מהן.

הצגתם של רובוטים חמושים בצבאות הם, ככל הנראה, תופעה שלא ניתן למנוע כיוון שגם מדינות לא דמוקרטיות מתקדמות בכיוונים שכאלה. חברת האבטחה הסינית קרסטל דיפנס חשפה בסרטון רחפן מעופף הנושא מכונת ירייה.

שליטה קוריאנית

גוסט רובוטיקס היא חברה אמריקאית המעסיקה 75 איש וגייסה עד היום מיליוני דולרים בודדים בסך הכל. רק בשבוע שעבר היא נרכשה על ידי חברת הנשק הקוריאנית LIG NEX1 תמורת 240 מיליון דולר.

גם מתחרתה הגדולה, בוסטון דיינמיקס נשלטת כיום על ידי יונדאי הקוריאנית שרכשה את השליטה בה לפני שנתיים לפי שווי חברה של 1.1 מיליארד דולר. כזכור, האחרונה נרכשה בעבר על ידי גוגל בסכום לא ידוע, עד שזו מכרה אותה בתמורה ל-100 מיליון דולר בשנת 2017.

אם הכלבים הרובוטיים של גוסט רובוטיקס מזכירים לכם את אלה של בוסטון דיינמיקס, הרי שלפי השנייה אין זה יד המקרה: בוסטון דיינמיקס תבעה את הראשונה על הפרת קניין רוחני וטענה כי ברשותה 500 פטנטים ובקשות לרישום פטנט בתחום הרובוטיקה.

בתגובה, טענה גוסט רובוטיקס כי מוצריה נולדו בכלל באוניברסיטת פנסלבניה תחת פיקוחו של מומחה בעל פטנטים בתחום רובוטיקה ארבע־רגלית משנת 2001. עוד הצהירה גוסט רובוטיקס כי היא הספק הגדול ביותר של רובוטים הולכי־רגל לממשלת ארה"ב ובנות בריתה.

כך נחלקת תעשיית הרובוטים הצבאיים בין קוריאה וארה"ב. לישראל, מדינה בעלת תעשיית נשק ורובוטיקה מפוארת, אין נציגות נכון להיום בתחום הרובוטים ההולכים על ארבע.