בימ״ש הולנדי דחה עתירה נגד אספקת חלקי F35 לישראל

שורת ארגוני זכויות אדם הולנדים הגישו עתירה נגד ממשלת הולנד, בדרישה שזו תפסיק לספק חלקים קריטיים למטוסי F-35 האמריקאים, הנמצאים במחסנים במדינה, בהמשך לדרישה ישראלית • בית המשפט, בעיר האג, דחה את העתירה

מטוס ה''אדיר'' (F35) / צילום: חיל האויר
מטוס ה''אדיר'' (F35) / צילום: חיל האויר

בית משפט הולנדי דחה היום (ו') עתירה שהגישו שורת ארגוני זכויות אדם הולנדים נגד הממשלה, בדרישה שזו תפסיק לספק חלקים למטוס הקרב האמריקאי F35 מבסיס הנמצא בשטחה. הפרשה עוררה סערה בהולנד בשבועות האחרונים, בעקבות טענות הארגונים - וגם כמה מפלגות מהאופוזיציה - כי הולנד שותפה על ידי האספקה ב״פשעי מלחמה״ שישראל מבצעת, לטענתם, בעזה.

סערה בהולנד: דרישות לא לספק לישראל חלקים למטוסי F-35 

בית המשפט, בעיר האג, דחה את העתירה שהוגשה בשבוע שעבר, בנימוק כי הממשלה ההולנדית ״שקלה את כל האפשרויות והאינטרסים״ לפני שקיבלה את ההחלטה כחוק. נציג הממשלה בדיון גם הצהיר בפני בית המשפט כי אין משמעות לאיסור אפשרי, משום שארה״ב, יצרנית המטוס המתקדם, יכולה לספק את החלקים מבסיסים וממחסנים אחרים באירופה.

הפרשה מתנהלת בהולנד כבר מאמצע אוקטובר, אז חשף עיתון הולנדי כי הממשלה ההולנדית מתכוונת לספק חלקים קריטיים למטוסי F-35 האמריקאים, הנמצאים במחסנים במדינה, בהמשך לדרישה ישראלית. לחיל האוויר הישראלי קרוב ל-40 מטוסי קרב מסוג זה, הנחשבים למתקדמים ביותר בעולם ומיוצרים בארה"ב.

העיתון ציטט "גורמים אנונימיים" במשרד החוץ ההולנדי שהזהירו מפני אספקה שכזו, משום שהיא יכולה לגרור מעורבות הולנדית ב"הפרות משמעותיות של החוקים ההומינטריים לגבי מלחמה". החלקים הרלוונטיים נשמרים כחלק משיתוף הפעולה עם הצבא האמריקאי וחיל האוויר שלו במחסנים בעיר וונסדרכט.

"אספקת החלקים תערב את הולנד בפשעי מלחמה" 

מספר חברי פרלמנט מהשמאל ההולנדי ונציגים מהאקדמיה, שהתגייסו בחודשים האחרונים כדי לגנות את ישראל, לדרוש הפסקת אש ולהביע תמיכה בפלסטינים, הזהירו כי אספקת החלקים היא "שערורייתית", לפי העיתון ההולנדי NRC. "על הממשלה ההולנדית להניח כי כל חלק שיסופק ישמש להתקפות אוויר בלתי-מידתיות... ועל ידי כך הולנד תתרום ישירות לביצוע פשעי מלחמה", אמרה לעיתון פרופ' ליזבת זגפלד מאוניברסיטת אמסטרדם. מי שהגישו את הדרישה הן מפלגות "דמוקרטים 66", המפלגה הסוציאליסטית, מפלגת העבודה והירוקים. גם נציגים שלהן איימו כי אספקת החלקים תערב את הולנד ב"פשעי מלחמה" הנעשים לטענתם ברצועת עזה.

אך למרות הדרישות והאזהרות, שר החוץ ההולנדי ושרת המסחר ההולנדית מהקואליציה החליטו לאשר את היצוא. הקבינט מסר לתקשורת כי לקח בחשבון בהחלטה גם את "זכותה של ישראל להגנה עצמית" וגם את "הסיכון להפרות החוקים ההומניטריים הבינלאומיים בנושאי מלחמה". מקורות בקבינט גם מסרו לתקשורת במדינה כי "היחסים הטובים עם ארה"ב" צריכים להישמר, וכי על המדינה להמשיך להיות שותף אמין בנוגע לאחסון אמצעי לחימה.

הצעד הוביל לעתירה שהוגשה ב-4 בדצמבר על ידי כמה ארגונים, ביניהם הזרוע ההולנדית של ״אמנסטי״. כאמור, היום דחה בית המשפט את העתירה. לא ברור אם העותרים מתכוונים לערער על פסק הדין.