נמל אסטרטגי ותושבים עניים: המחוז באיראן שבו הוצא להורג "מרגל של מוסד"

מהודעת הרשויות באיראן עולה כי "האדם ניהל קשר עם סוכנויות זרות, כולל המוסד, אסף מידע מסווג בשיתוף פעולה עם אחרים" • זו אמנם אינה ההוצאה להורג הראשונה של אדם באיראן בגין האשמה של שיתוף פעולה עם המוסד, אבל זהו אינו אירוע שקורה באופן תדיר

מנהיג איראן, עלי חמינאי / צילום: ap, Uncredited
מנהיג איראן, עלי חמינאי / צילום: ap, Uncredited

הרשויות באיראן הודיעו היום (ש') כי הוציאו להורג סוכן מוסד במחוז סיסטן ובלוצ'סטן. זו אמנם אינה ההוצאה להורג הראשונה של אדם באיראן בגין האשמה של שיתוף פעולה עם המוסד, אבל זהו אינו אירוע שקורה באופן תדיר. מהודעת הרשויות באיראן עולה כי "האדם ניהל קשר עם סוכנויות זרות, כולל המוסד, אסף מידע מסווג בשיתוף פעולה עם אחרים. הוא גם סיפק מסמכים לסוכנויות זרות, בהן המוסד". 

מחוז סיסטן ובלוצ'סטן ממוקם בקצה הדרום־מזרחי של איראן, ומרבית תושביו הם בלוצ'ים סונים, שדוברים את השפה הבלוצ'ית. לפי המסורת הבלוצ'ית, שורשיהם בסוריה. לדבריהם, הם צאצאים של עמיר חמזה, דודו של מוחמד - וכתוצאה מקרב מול הח'ליף האומיי, יזיד הראשון, שבו תמכו בחוסיין - הם נמלטו לכיוון מיקומם הנוכחי. הבלוצ'ים הם עם נטול מדינה, שרובו (כ־6.8 מיליון איש) מתגוררים במחוז בלוצ'סטן בפקיסטן. 2 מיליון מתגוררים באיראן, והיתר באפגניסטן, בעומאן ומיעוט קטנטן בטורקמניסטן. במרבית המקרים, הבלוצ'ים עולים לכותרות בשל פעילות הטרור של המחתרת הבלוצ'ית. היא מכנה את עצמה "צבא השחרור הבלוצ'י" ומוגדרים כארגון טרור על ידי פקיסטן, ארה"ב, בריטניה, האיחוד האירופי, סין, אך לא על ידי ישראל. 

סיסטן ובלוצ'סטן הוא העני ביותר מבין 31 מחוזות איראן, כולל לפי הנתונים הרשמיים של טהרן. המחוז שסובל מהברחות סמים מאפגניסטן, רגיל להוצאות להורג בשל סחר בסמים ופחות בגלל פעילות מוסד, לכאורה. הוא מונה כארבעה מיליון תושבים, בהם כ־700 אלף בעלי אזרחות אפגנית. לפי הלשכה האיראנית לסטטיסטיקה, ההכנסה הממוצעת של התושבים הכפריים בסיסטן ובלוצ'סטן עמדה בשנה הפרסית הקודמת (הסתיימה במרץ) על כ־900 דולר בשנה - פחות מחצי מהכפריים המקבילים להם ביתר המדינה. בה בעת, ההכנסה של משקי בית עירוניים עמדה על כ־2,200 דולר, לאחר ירידה של כ־35.4% מהשנה שעברה. 

מנגד, המיקום האסטרטגי של המחוז גורם לרשויות באיראן להשקיע רבות בתשתיות התחבורה, ובמיוחד בעיר הנמל צ'בהאר. מדובר בנמל אסטרטגי מאוד עבור האיראנים, מעצם היותו המשמעותי היחיד בלב האוקיאנוס ההודי. בעקבות כך, הוא מהווה נתיב ייצוא משמעותי להודו, שבעצמה השקיעה בפיתוחו חצי מיליארד דולר ב־2016. בה בעת, זהו נמל אסטרטגי מבחינת איראן גם כלפי שכנותיה, בשל קרבתו לאפגניסטן, טורקמניסטן ואוזבקיסטן נטולות הגישה לים הפתוח. אלו משתמשות בו באופן תדיר עבור ייבוא, וכך איראן מרוויחה גם הכנסות דרך ההובלה בתוך המדינה - אל שכנותיה. 

המיקום האסטרטגי של המחוז ברמה האזורית, לעומת הפרבריות שלו באיראן, מובילים את הרשויות לברוטליות קיצונית אפילו במושגים שלהן כלפי כל גילויי מחאה במחוז. במהלך המחאה בעקבות רצח מהסא אמיני על ידי משמרות הצניעות באיראן, למשל, מספר ההרוגים בסיסטן ובלוצ'סטן היה הגבוה ביותר מבין מחוזות איראן. כולל מחוז כורדיסטן, שבו גדלה אמיני, ונמצא בקצה השני של איראן.