"המלחמה האיצה את הצורך של המשק באימוץ טכנולוגיית בינה מלאכותית"

עדי קריסטל, סמנכ"לית חטיבת המגזר העסקי במיקרוסופט ישראל, סיפרה בכנס "החזית הכלכלית" של גלובס על החזון להמשך פיתוח הבינה המלאכותית, דווקא בתקופה הזו • "יש צורך דחוף לקצר בירוקרטיות, ולכן אנחנו רואים מאמץ גדול, גם מצד הרגולטור"

"בעוד כמה חודשים או שנה, לא נוכל לדמיין איך חיינו לפני הבינה המלאכותית", כך אמרה סמנכ"לית חטיבת המגזר העסקי במיקרוסופט ישראל, עדי קריסטל, בראיון עם כתב הטכנולוגיה והמדיה של גלובס, נבו טרבלסי. בכנס "החזית הכלכלית" של גלובס, סיפרה קריסטל על הפעילות הענפה של ענקית הטק הגלובלית בישראל, הכוללת בין היתר השקת דאטה סנטר מקומי דווקא בזמן מלחמה, על החזון של החברה בנוגע להמשך פיתוח הבינה המלאכותית ואימות הטכנולוגיות בקרב לקוחות בתעשיית הפיננסים.

"במלחמה קיימת הזדמנות לשפר את היכולת למכור אונליין" 

ענקית הטכנולוגיה מיקרוסופט הייתה זו שהאיצה את תעשיית הבינה המלאכותית, כשהובילה את השוק בעזרת שיתוף הפעולה שלה עם חברת OpenAI. מיקרוסופט סיפקה ללקוחות שלה, ארגוניים ופרטים, "טייסי משנה" - כלי בינה מלאכותית - מעין עוזרים אישיים לכל פעולה שאנחנו עושים בחיים. "עוזר אישי, כשמו כן הוא, לא מחליף, אלא משמש כעזר. אם נגיד לקחתי חלק בפגישה ולא הייתי מרוכזת מסיבה כזאת או אחרת, אז טייס המשנה הזה יכול לסכם לי את הפגישה, לדלות ממנה מה היו המשימות שקיבלתי, ואני יכולה לקחת את התוצרים ולהמשיך לעבוד", הסבירה קריסטל.

"בוטים בעלי יכולת כמעט־אנושית יבינו מיהו הלקוח"

בנוסף, סיפרה קריסטל על שימושים נוספים בטכנולוגיה זו, שמועילים לדבריה במיוחד בעולם הפיננסי. "חברות פיננסים הן חברות עתירות מסמכים, ולמעשה, נכון להיום הרבה מאוד אנשים עסוקים בניתוח המסמכים האלו ובהתאמתם לאירועים ספציפיים. היכולת של הבינה המלאכותית היא בין היתר לקבל הרבה מאוד מידע בכל מיני פורמטים, אם אלו מסמכים או תמונות, לנתח אותו ולהוציא ממנו את המהות, ויותר מזה - לתשאל את המסמך שאלות, כי הרבה פעמים המסמכים לא בהכרח כתובים באופן חד־משמעי". כל אלו מסייעים לחברות לצמצם את זמני התגובה שלהן ולספק מענה מהיר יותר, לצד התייעלות משמעותית לתוך החברה.

החברות הפיננסיות מעוניינות לאמץ את הטכנולוגיות החדשות, גם אם לחלקן לוקח יותר זמן בשל מסורתיות ושמרנות. תחום נוסף שמושפע בעולם זה מטכנולוגיית הבינה המלאכותית, לדברי קריסטל, הוא חוויית הלקוח. לקוחות רבים מקבלים שירות לקוחות מכלל החברות הפיננסיות, כמו הבנקים, חברות הביטוח ועוד. הלקוחות כבר לא מגיעים פיזית לבנקים, והם מעוניינים לקבל שירות עד הקצה רק בעזרת זיהוי הקול שלהם משיחה למוקד או בעזרת בוט בוואטסטפ. "הבינה המלאכותית מאפשרת לנו לייצר בוטים בעלי יכולת כמעט אנושית, שביכולתם להבין מי הוא הלקוח, ולזהות את הצורך שלו. הבוטים הללו מקצרים משמעותית את הזמן עד שמגיעים למענה".

היא מוסיפה כי "אין ספק שבתקופה הזאת, כשיש כל כך הרבה משפחות שמושפעות מהאירועים הנוראיים של המלחמה, זה אפקט מאוד משמעותי - קיצור תהליכים ושירות יותר מהיר. אין לנו את הזמן והיכולת היום להמתין". לדבריה, "אירועים כמו הקורונה והמלחמה מאיצים את הצורך באימוץ הטכנולוגיה הזו. לכולם יש צורך דחוף לקצר בירוקרטיות, ולכן אנחנו רואים מאמץ גדול גם מצד הארגונים הפיננסים וגם מצד הרגולטור".

המלחמה בארגון הטרור חמאס הובילה לגיוס עובדים רבים למילואים, מה שגרם לחברות להאיץ את ההתפתחות הטכנולוגית הזו. הבינה המלאכותית והטכנולוגיה יכולות לחפות על כך שהעובדים אינם זמינים. לדבריה, אם במיקרוסופט חשבו שמדובר בתהליך אימוץ טכנולוגיה של חצי שנה, זה כעת קורה בחודש בודד או קצת יותר.

"אין גוף במשק הישראלי שלא הושפע מהמלחמה"

לא רק מיקרוסופט מאיצה את הענן ואת הבינה המלאכותית, אלא יש לה מתחרות כמו אמזון וגוגל. מהבחינה הזו, ענקית הטכנולוגיה מיקרוסופט מנסה לספק יתרון מובהק אל מול האחרות. בתקופת המלחמה ולאחר כמה דחיות, מיקרוסופט השיקה את הדאטה סנטר ריג'ן בישראל, אחד מבין 60 המרכזים ברחבי העולם, והוא זמין לכלל המשתמשים. המשמעות של מהלך כזה היא ששירותי הענן של החברה כמו Microsoft Azure ו־Microsoft 365, זמינים מאזור ישראל באופן מקומי. בשלב הבא, גם Dynamics 365, פלטפורמה של יישומים עסקיים חכמים, תהיה זמינה בקרוב.

לדברי קריסטל, בכך שלמיקרוסופט יש את הריג'ן בישראל ואת השותפות ב־OpenAI, היא מסוגלת לספק מענה יותר הוליסטי ללקוח. ומדוע דווקא בישראל? יש חשיבות אדירה להקמת הדאטה סנטר הישראלי כעת, הן מצד רגולציה ואבטחת מידע - שכן המידע נשמר כאן באזור - והן מצד זמן התגובה והשיהוי שהמערכת יכולה לספק ללקוחות שלה, משמע, זמני תגובה של מילי שניות שמתקרבים לזמן אמת.

כמו כן, להימצאותו של הדאטה סנטר בארץ יש אלמנט חשוב בשמירת הדאטה בישראל עבור לקוחות פיננסיים, אמרה קריסטל. "לפני כמה שנים החליטה מיקרוסופט לבצע השקעה מאוד משמעותית בשוק הישראלי, באמצעות פתיחה של דאטה סנטר, שיש לו תפקיד חשוב בכלכלה הישראלית". היא הוסיפה כי "כבר יותר מחודש הרבה מאוד לקוחות ישראלים משתמשים בדאטה סנטר המקומי, על מנת לשמר המשכיות כלכלית־עסקית־מקומית". לכל אלו מצטרפת שכבת האבטחה, שאמורה להגן על המידע מפני תוקפים וגורמים עוינים.

על הבחירה להקים את הדאטה סנטר בישראל ציינה קריסטל כי "ישראל, כמדינה, יש לה הרבה מאוד אתגרים רגולטורים ועסקיים, מה גם שאנחנו מוקפים אויבים. ויחד עם זאת, ישראל היא מדינת סטארט־אפים והייטק, ומבחינת מיקרוסופט העולמית ובייחוד מיקרוסופט ישראל, יש לנו חשיבות להמשיך להניע את הכלכלה הישראלית בזכות ההשקעה המקומית הגדולה".

יתרה מכך, מיקרוסופט הבינה את החשיבות האדירה של הטכנולוגיה בשל המלחמה, וסיפקה מערכות לחמ"לים שונים שעוסקים בנושאי המלחמה. בהתייחסותה למלחמת חרבות ברזל אמרה קריסטל: "המלחמה השפיעה על כולם, על סטארט־אפים כמו גם על ארגונים עסקיים גדולים - אין גוף במשק הישראלי שלא הושפע. אנחנו במיקרוסופט החזרנו מהר מאוד עד כמה שיכולנו את העובדים, את כל מי שיכל כמובן להמשיך ולעבוד, מתוך אמונה מאוד חזקה שיש לנו תפקיד חשוב בהנעת המשק הישראלי. לקח שבוע־שבועיים וחזרנו לעבודה בעוצמה ובעצימות הכי גבוהה שאפשר.

"הדבר הראשון שאנחנו צריכים לעשות הלאה זה להמשיך ולחזק את העובדים שלנו ואת הלקוחות שלנו, להמשיך להבין שהחזית הכלכלית היא לא פחות חשובה, ולאפשר גם לעובדים שלנו שנמצאים בחזית המלחמתית להמשיך לעשות את זה, כי לכולנו יש למטרה מאוד חשובה והיא לנצח".

***גילוי מלא: הכנס בשיתוף ישראכרט