ישראל במלחמה | סיקור שוטף

חמאס פרסם סרטון של 3 חטופים; דובר צה"ל: "עושים הכול להשיב אתכם"

הותרו לפרסום שמות שני חללי צה"ל נוספים • מחבל שהשתתף בטבח 7.10 ומחבלי נוח'בה נעצרו בבי"ס בעזה • בפעם השלישית: חשד לחדירת כלי טיס בצפון, צה"ל תקף בתגובה • 3 לוחמי חטיבת הקומנדו ולוחם יהל"ם נפלו בדרום עזה, לוחם נוסף נהרג מירי נ"ט בצפון הרצועה • פיגוע בבנימין: פצועה בינוני מירי, המחבלים נמלטו • מתקפת סייבר באיראן, כ-70% מתחנות הדלק הושבתו • עדכונים שוטפים

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל
דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

עדכונים שוטפים 

22:38 - פגישת ראש המוסד, ראש ה-CIA וראש ממשלת קטר: איך לגרום לסינוואר להסכים לשחרור חטופים - בלי לעצור את הלחימה?

הערב דיווחנו ב"מהדורה המרכזית" כי ראש המוסד, ראש ה-CIA, ראש ממשלת קטר ודמות בכירה מארה"ב נועדו באירופה כדי לפצח את האתגר - איך לגרום לסינוואר להסכים לשחרור חטופים בלי לעצור את הלחימה. אחת האפשרויות שעלתה היא "לשבור קטגוריות", ולמעשה להרחיב את הרכב הקבוצות שישוחררו בתמורה לאסירים כבדים שיקבל החמאס. 

22:14 - בתגובה על שיגורים לישראל: צה"ל תקף עמדה של צבא סוריה

דובר צה"ל הודיע כי צה"ל תקף עמדה צבאית של צבא סוריה בתגובה על שיגורים לעבר ישראל. "זוהו לפני זמן קצר כמה שיגורים שחצו מסוריה לישראל ונפלו בשטחים פתוחים. הופעלה התרעה בשטח פתוח ביישומון פיקוד העורף", מסרו בדובר צה"ל.

21:40 - בכיר חות'י: דחינו הצעה של ארה"ב לעצירת הפעולות בים סוף

בכיר בתנועה החות'ית אמר לרשת אל-ג'זירה: "ארה"ב הציעה להימנע מהתערבות במאמצים להשגת שלום בתימן, בתמורה לכך שנעצור את הפעולות הצבאיות שלנו בים סוף. דחינו את ההצעה". 

גיבורי השנה: מלחמת 7 באוקטובר הולידה סיפורי גבורה יוצאי דופן. הנה מקצתם
התעשיות שנפגעות וההזדמנות לברית עולמית: 6 הערות על משבר הסחר בים האדום 
הפיצויים על נזקי המלחמה: המדינה שילמה 2.5 מיליארד שקל לעסקים שנפגעו
בטווח הארוך, ההפסד של איראן מהמלחמה בעזה עשוי להיות גדול מהרווח 
הבכיר שמסביר: זה הרגע שבו נדע שחמאס התפרק

20:50 - חיזבאללה קיבל אחריות לירי לקריית שמונה, דיווחים על ירי רקטה מסוריה ללא התרעה

חיזבאללה קיבל אחריות לירי לקריית שמונה הערב, וטען כי הירי בוצע בתגובה על תקיפת צה"ל בזמן הלוויה שהתקיימה היום בעיתא א-שאב. במקביל - דיווח על כ-4 שיגורים שזוהו מסוריה לכיוון הגזרה המרכזית ברמת הגולן. חלק מהשיגורים כנראה לא חצו את הגבול, וחלק נפלו בשטח פתוח. לא הופעלה התרעה על-פי מדיניות. 

20:00 - הלוחם שחיסל שני מחבלים בסג'עייה משחזר: "מגיע רימון נוסף, אני מבין שאין מחבל בטווח המיד - וקורס"

רס"ר במיל' ש' מיחידת יהל"ם תועד בהיתקלות עם מחבלים שארבו לו במבנה. אחד המחבלים זרק רימון, ש' נפצע ובכל זאת הצליח לחסל אותם. ממיטתו בבית החולים הוא משחזר: "אני מבין שאם אני לא יוצא עכשיו, אני ממשיך לקבל רימונים ולחטוף ירי". 

19:45 - הטרור הפסיכולוגי של חמאס: פרסם סרטון של שלושה חטופים

חמאס פרסם הערב סרטון של שלושה חטופים מהשבי. לא נפרסם את הסרטון כדי לא לשרת את התעמולה של חמאס. החטופים שתועדו הם עמירם קופר, חיים פרי ויורם מצגר. 

הסרטון מתפרסם תחת הכותרת "אל תשליכני לעת זקנה", ובו מזדהה פרי בן ה-79 מהשבי, כחלק מהתעמולה שמפעיל ארגון חמאס במטרה ליצור לחץ על ישראל. לצידו של פרי שני חטופים נוספים, קופר ומצגר, שמבקשים לשחרר אותם. 

דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, פנה בהצהרתו לחטופים: "דעו שאנחנו עושים הכול כדי להשיב אתכם". 

19:42 - אזעקות הופעלו בקריית שמונה וביישובים נוספים באזור

שלוש רקטות נורו לאזור קריית שמונה. שתי רקטות נפלו בעיר, אחת מהן פגעה בחצר גן ילדים, ואחרת גרמה נזק למכוניות. אין נפגעים באירוע.

18:30 - "יש לחטיבה חשבון ארוך עם שכונת סג'עייה": פורסם תיעוד מהלחימה של גולני

חטיבת גולני הצליחה להשמיד יותר מ-10 פירי מנהרות ולחסל מחבלים רבים בסג'עייה, ודובר צה"ל פרסם תיעוד. מפקד חטיבת גולני: "השכונה הזו הייתה ועודנה מעוז מבוסס של ארגון הטרור חמאס - זו בעיה שצריך לעקור מהשורש". 

לאחר מבצע "צוק איתן", ארגון הטרור חמאס הקים כיכר ניצחון בשכונת סג'עייה, בשם "כיכר פלסטין", בה הוצב פסל המציג אגרוף שיוצא מנגמ"ש ושלוש דיסקיות, אשר על אחת מהן נכתב שמו של אורון שאול ז"ל, שגופתו מוחזקת בידי חמאס.

היום כוחות צוות הקרב החטיבתי של חטיבה 188 יחד עם גדוד 13 של חטיבת גולני הגיעו לכיכר, השתלטו על המרחב והשמידו את הפסל. 

חיילי גדוד 13 של חטיבת גולני ליד הפסל, ''כיכר פלסטין'' / צילום: דובר צה''ל
 חיילי גדוד 13 של חטיבת גולני ליד הפסל, ''כיכר פלסטין'' / צילום: דובר צה''ל

מפקד גדוד 13: ״אנחנו כאן, גדוד 13, במקום שבו ארגון הטרור חמאס הקימו פסל המפאר את האסון שקרה לגדוד ב'צוק איתן'. אנחנו שולחים מסר ברור לחמאס: לכל מקום בו פסל כזה יוקם, אנחנו נגיע ונשמיד אותו". 

''כיכר פלסטין'' בשג'עייה, לאחר השמדת הפסל
 ''כיכר פלסטין'' בשג'עייה, לאחר השמדת הפסל

18:08 - דובר צה"ל התיר לפרסום את שמותיהם של שני חללי צה"ל

סרן ירין גהלי, בן 22 מרחובות, מפקד מחלקה בסיירת גבעתי, נפל בקרב בדרום רצועת עזה.

סרן במילואים נתנאל סילברג, בן 33 מנעמ"ה, מפקד צוות ביחידת יהל"ם, נפל בקרב בצפון רצועת עזה. 

בנוסף הודיעו בדובר צה"ל כי לוחם בגדוד ההנדסה 605 נפצע קשה בקרב בצפון רצועת עזה. "הלוחם פונה לקבלת טיפול רפואי בבית חולים, משפחתו עודכנה". 

18:02 - הקלות במדיניות התגוננות של פיקוד העורף ב אשקלון

דובר צה"ל הודיע כי בתום הערכת מצב, הוחלט כי החל מהיום בשעה 18:00 יוסרו כל ההגבלות בעיר אשקלון במקומות העבודה ובפעילויות החינוך. "כמו כן, בתחילת השבוע הוחלט על הגדלת מכסת ההתקהלויות ל-5,000 אנשים באזורים המוגדרים תחת מדיניות ירוקה", הוסיפו בצה"ל.

עוד נמסר כי "יש להמשיך ולעקוב אחר ההנחיות המפורסמות על-ידי פיקוד העורף באמצעי ההפצה הרשמיים. ההנחיות המלאות מעודכנות בפורטל החירום הלאומי וביישומון פיקוד העורף". 

17:50 - גלנט ואוסטין בהצהרה משותפת

שר הביטחון יואב גלנט ושר ההגנה של ארה"ב לויד אוסטין נועדו ונשאו הצהרה משותפת. גלנט אמר לאוסטין: "ארה"ב וישראל מעולם לא היו נחושות כל-כך ביעדים ובמטרות. הראית לישראל ולעולם מהי מנהיגות". גלנט התייחס לקרבה ולאמון בין שתי המדינות, והוסיף כי מיטוט חמאס והשבת החטופים הם היעדים של המלחמה.

לדברי שר הביטחון, "פעילות צה"ל נגד צמרת חמאס בח'אן יונס חוצה את שלבי המלחמה, ותימשך עד להשגת המטרה. העולם מביט וגם שכנינו. מיליוני דולרים הושקעו בעזה, כסף שיועד לתשתית אזרחית הוסט לפרויקט מנהרות. נמשיך עד להשגת מטרותינו. שנינו מכירים את מורכבות המלחמה, וזה לוקח זמן. אנחנו פועלים לצמצום פגיעה באזרחים ופועלים לתיאום ולהכנסת סיוע הומניטרי".

גלנט הוסיף כי ישראל לא תשלוט אזרחית על רצועת עזה. "בקרוב נוכל להבחין ולהבדיל בין אזורים שונים ברצועה", אמר.

על החזית הצפונית אמר שר הביטחון: "לא נהסס לתקוף אם לא יושג פתרון דיפלומטי משביע-רצון לגבול הצפון". 

שר ההגנה אוסטין פנה לגלנט ואמר: "אנחנו מדברים בטלפון כמעט בכל יום. טוב להיפגש פנים אל פנים. ישראל השתנתה מאז 7 באוקטובר, ותמיכתנו בכם אינה ניתנת לערעור. בעת צרה, חברים באים לעזרה". אוסטין שלח תנחומים לגדי איזנקוט על מותם של בנו ואחיינו בעזה.

אוסטין: "אנחנו פועלים לעתיד בטוח יותר לישראל וגם לעתיד אחר לפלסטינים. אנחנו פועלים גם להבטיח את שחרור החטופים - זו נשארה מטרה עליונה עבור הממשל. נעשה הכול להשיב את כולם". שר ההגנה חזר על הטענה כי עמידה בדין הבינלאומי היא דרישה הומניטרית ואסטרטגית עבור ישראל.

"איראן מגבירה את המתיחות באזור, וארה"ב פועלת למניעת התרחבות המלחמה לחזיתות נוספות", הוסיף שר ההגנה של ארה"ב, והתייחס לאלימות של "קיצוניים" מיהודה ושומרון: "תקיפות של קיצוניים בגדה חייבות להסתיים, התוקפים צריכים לשאת בדין", אמר.

17:22: מחבל שהשתתף בטבח ב-7 באוקטובר נתפס בבית ספר בשכונת רימאל בעזה

דובר צה"ל הודיע כי מחבל מכוח הנוח'בה ומחבל שהשתתף בטבח ב-7 באוקטובר נתפסו בבית הספר "אל-מעתצם באללה" בשכונת רימאל בעזה, וכי הם נחקרו בידי חוקרי השטח של יחידה 504. 

"ביום שישי האחרון התבצעה פשיטה של לוחמי צוות הקרב החטיבתי של חטיבה 401 על בית הספר שבשכונת רימאל בעיר עזה", מסרו בצה"ל. "במהלך הקרבות חוסלו מחבלים רבים, ונעצרו מחבלים מארגוני הטרור חמאס והג'יהאד האיסלאמי הפלסטיני. המחבלים נתפסו בידי הכוחות והועברו לחקירת יחידה 504 של אגף המודיעין, ובהם מחבל מכוח נוח'בה ומחבל שהשתתף בטבח ב-7 באוקטובר". 

מחבלים שנעצרו בפעילות צה''ל בשכונת רימאל בעזה / צילום: דובר צה''ל
 מחבלים שנעצרו בפעילות צה''ל בשכונת רימאל בעזה / צילום: דובר צה''ל

17:11 - צה"ל תקף בלבנון מרחב שבוצעו ממנו שיגורים לישראל

דובר צה"ל אישר כי כלי טיס של צה"ל תקף לפני זמן קצר מרחב שממנו בוצעו שיגורים לעבר ישראל. בנוסף, לוחמי ההגנה האווירית יירטו מטרה אווירית חשודה שחצתה מלבנון לישראל. "מחבלים שיגרו טיל נ"ט לעבר מרחב אביבים לפני זמן קצר", הוסיפו בצה"ל. "צה"ל תקף בארטילריה בלבנון". 

16:38 - נתניהו ואוסטין נועדו בפתח הפגישה עם חברי קבינט המלחמה

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר לשר ההגנה של ארה"ב לויד אוסטין בנוגע לאיום החות'ים בים האדום: "זהו איום על חופש השיט של העולם כולו. אני מעריך את העובדה שאתם נוקטים פעולות כדי לפתוח את המצר".

שר ההגנה אוסטין: "אנחנו מובילים כוח משימה רב-לאומי כדי לתמוך בעיקרון הבסיסי של חופש השיט. תמיכתה של איראן בהתקפות החות'ים על כלי שיט מסחריים חייבת להיפסק". 

פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מזכיר ההגנה האמריקאי לויד אוסטין בקריה בתל אביב / צילום: קובי גדעון-לע''מ
 פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מזכיר ההגנה האמריקאי לויד אוסטין בקריה בתל אביב / צילום: קובי גדעון-לע''מ

16:30 - תיעוד: פעילות לוחמי דובדבן בלחימה בח'אן יונס

דובר צה"ל חשף תיעוד מפעילות לוחמי יחידת דובדבן בעיר ח'אן יונס בשבועיים האחרונים. היחידה, שמתמחה בלחימה בשטח בנוי וצפוף, ניהלה קרבות פנים מול פנים והשמידה מעבדת רחפנים, פירים ומשגרי רקטות שכוונו לישראל. 

"מתחילת ההתקפה הכוחות פרצו את קווי ההגנה של חטיבת ח'אן יונס, שמהווה מרכז כובד שלטוני וצבאי של ארגון הטרור חמאס, והחלו לתמרן בלב המרחב", ציינו בדובר צה"ל. "במסגרת הלחימה, הלוחמים מנהלים קרבות פנים מול פנים עם מחבלים ומחסלים חוליות טרור רבות. במקביל, לוחמי דובדבן תוקפים מטרות באמצעות טילים מדויקים, ובהכוונת סיוע אווירי, תוקפים תשתיות טרור וחוליות מחבלים".  

פעילות כוחות צה''ל במרחב ח'אן יונס / צילום: דובר צה''ל
 פעילות כוחות צה''ל במרחב ח'אן יונס / צילום: דובר צה''ל

"לוחמי דובדבן פשטו על המרחב ואיתרו בו, יחד עם כוחות הנדסה ויחידת עוקץ, מערכת פירים ומנהרות טקטיות של ארגון הטרור חמאס", הוסיפו בדובר צה"ל. "ממנהרות אלה יצאו מחבלים שירו לעבר הכוחות, והלוחמים השיבו באש וחיסלו אותם. לאחר מכן השמידו הלוחמים את מערכת הפירים, ובנוסף איתרו מעבדה לייצור רחפנים, השמידו אותה והשמידו כמה משגרי רקטות שכוונו לעבר ישראל".

באחת ההתקפות של היחידה אמש באותו המרחב, לוחמי דובדבן נתקלו במטען ובירי, וכתוצאה מכך נפלו הלוחמים רס"ל ליאב אלוש ורס"ר במיל' איתן נאה מיחידת דובדבן; ורס"ר במיל' טל פיליבה, לוחם ביחידת יהל"ם. עוד נפצע קשה לוחם נוסף מיחידת דובדבן, ציינו בדובר צה"ל. "לוחמי היחידה הכווינו מסוקי קרב ותקפו את המרחב עד להשמדתו". 

15:56 - בשל חשש לחדירת כלי טיס: אזעקות הופעלו בגליל העליון ובמבואות החרמון

15:30 - מפקד חיל האוויר חילץ פצועים בעזה

מפקד חיל האוויר, האלוף תומר בר, הצטרף לצוות לוחמים של יחידה 669 וסייע לחלץ פצועים משטח הרצועה. במכתב ששלח ללוחמי היחידה, כתב בר: "מתחילת הלחימה ביצעתם מעל ל-700 משימות חילוץ. היום יצא לי להצטרף לפינוי מוסק ולהיות חלק משרשרת הפינוי היעילה". בר תיאר כיצד הלוחמים טיפלו בפצועים "במקצועיות וברגישות", ושיבח אותם. "הרשימה אותי בעיקר האכפתיות והמגע שלכם בפצועים, התרגשתי". 

15:00 - עמדות שיגור, מפקדות תת-קרקעיות ומצבורי אמצעי לחימה רבים: תיעוד מפעילות כוחות צה"ל

אוגדה 252 השלימה את משימתה במרחב בית חאנון - לוחמי האוגדה השמידו תשתיות טרור ופירים תת-קרקעיים וחיסלו מחבלים רבים. כוחות החי"ר, השריון, ההנדסה והאש של האוגדה הכריעו את גדוד בית חאנון תוך השתלטות על מרכזי פיקוד ושליטה ועל מוצבי טרור של חמאס, ביניהם בתי ספר ומבני ציבור בהם אותרו פירי מנהרות ואמצעי לחימה רבים.

כוחות האוגדה חיסלו מחבלים רבים, השמידו מצבורי אמצעי לחימה, עמדות שיגור טילים לעבר ישראל ומפקדות תת-קרקעיות ששימשו את ארגון הטרור. התשתיות התת-קרקעיות של חמאס במרחב בית חאנון ניזוקו משמעותית, הפירים טופלו ואיתם תוואי מנהור מרכזיים.

בנוסף, במסגרת הפעילות חשפו כוחות חטיבת הראל, בשיתוף-פעולה עם כוחות מיוחדים, את תוואי מנהרות הטרור המרכזי של גדוד בית חאנון אשר מוקם בלב המרכז העירוני של בית חאנון, בין בניין העירייה, מסגד, מגרש כדורגל וגן ילדים. באותו המרחב נחשף גם מתחם אימוני לחימה של חמאס, שכלל אמצעי אימון ירי בלייזר. 

14:58 - חשד לחדירת כלי טיס בצפון

בפעם השנייה היום: אזעקות הופעלו ביפתח, בדישון, במלכיה וברמות נפתלי שבגליל העליון.

14:40 - תיעוד: המונים מחכים בתור כדי למלא גז בעזה

לאחר שאתמול הוכנסו כ-200 משאיות סיוע לשטח הרצועה, המונים תועדו כשהם עומדים בתורי ענק בניסיון לקבל גז. לפי דיווחים ברצועה, תושבים רבים בזזו גז ומוצרי סיוע נוספים.

14:37 - אזעקות בצפון

התרעות הופעלו בשלומי ובמצובה שבגליל המערבי. לפחות שמונה שיגורים חצו משטח לבנון ונפלו בשטחים פתוחים, לא דווח על נפגעים. צה"ל משיב בירי ארטילרי. 

14:15 - שתי חברות תעבורה ימית נוספות מפסיקות לשוט בים סוף

חברת הנפט הבריטית BP, שמובילה נפט, הודיעה על הפסקת תנועת המכליות שלה בים סוף. זמן קצר לאחר הודעת החברה, זינק מחיר הנפט (מדד ברנט) בכאחוז. גם חברת התעבורה הימית Evergreen Line, שזכורה בין היתר מאז שספינה שלה נתקעה בתעלת סואץ, הודיעה על השהיית פעילותה בים סוף. 

13:15 - שר ההגנה האמריקאי נפגש עם שר הביטחון גלנט

על רקע הדיווחים כי ספינה מסחרית נוספת הותקפה על-ידי החות'ים, שר ההגנה האמריקאי לויד אוסטין נפגש עם מקבילו בישראל, שר הביטחון יואב גלנט. על-פי דיווח ברשת בלומברג, איחוד האמירויות וערב הסעודית מערימות קשיים על מאמציה של וושינגטון להקים קואליציה רב-לאומית שנועדה להגן על הספינות הנעות באזור תימן מפני החות'ים, נאמני איראן.

בפגישה, שנערכה בלשכת שר הביטחון בקריה בתל אביב, משתתפים הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי; ויו"ר המטות המשולבים, הגנרל צ'ארלס בראון; וכן מנכ"ל משרד הביטחון, האלוף (מיל') אייל זמיר; ראש אגף המבצעים בצה"ל, האלוף עודד בסיוק; ראש אמ"ן, האלוף אהרון חליוה; המתפ"ש, האלוף רסאן עליאן; ובכירים נוספים במערכת הביטחון. 

שר הביטחון יואב גלנט עם מזכיר ההגנה האמריקאי לויד אוסטין, היום / צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון
 שר הביטחון יואב גלנט עם מזכיר ההגנה האמריקאי לויד אוסטין, היום / צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

12:45 - פגישה משולשת בין ראש המוסד, ראש ממשלת קטאר וראש ה-CIA

ראש המוסד, ראש ממשלת קטאר וראש ה-CIA בפסגה משולשת באחת מבירות אירופה בשעה זו. הערכה היא שהשלושה דנים במתווה חדש שיוביל לפריצת דרך במשא-מתן לשחרור חטופים נוספים. על-פי דיווחים, בימים האחרונים הועברו רעיונות בין המתווכות לחמאס.

12:25 - האזעקות בצפון: יורטה מטרה חשודה, ההתרעה על ירי טילים הופעלה בעקבות שברי יירוטים

בצה"ל מעדכנים כי לוחמי ההגנה האווירית יירטו בהצלחה מטרה אווירית חשודה שחצתה משטח לבנון לישראל. בעקבות היירוט, הופעלה אזעקה ביישוב בגליל העליון מחשש לשברי יירוט.

בשעות הבוקר זוהו מספר שיגורים משטח לבנון לעבר מרחב יערה. צה"ל השיב בארטילריה וממשיך לתקוף בדרום לבנון גם בשעה זו. בנוסף, כוחות וכלי טיס של צה"ל זיהו ותקפו חוליית נ"ט.

12:05 - הותר לפרסום: רס"ל במילואים לידור יוסף קרואני נהרג מירי נ"ט

רס"ל במילואים לידור יוסף קרואני, בן 23 מאילת, לוחם בגדוד הנדסה 8163 מפיקוד הדרום, נפל אתמול בקרב בצפון רצועת עזה.

כמו כן, בקרב בו נפל רס"ל לידור יוסף קרואני ז"ל נפצע באורח קשה לוחם (מיל') בחטיבה 551, במהלך קרב בצפון רצועת עזה. הלוחם פונה לקבלת טיפול רפואי בבית חולים, ומשפחתו עודכנה.

12:04 - זמן קצר אחרי הירי מלבנון - חיזבאללה קיבל אחריות

בארגון הטרור חיזבאללה קיבלו אחריות לירי נ"ט לעבר מוצב צה"ל בגבול לבנון - זוהי קבלת האחריות הראשונה של הארגון להיום.

11:38 - חשש לחדירת כלי טיס עוין בצפון

התרעה על חדירת כלי טיס עוין הופעלה באזור הגליל העליון. בין היתר נשמעה אזעקה ביפתח, ברמות נפתלי, בדישון ובמלכיה. במקביל הופעלה התרעה על ירי טילים ביישוב עמוקה בגליל העליון. לאחר כמה דקות עדכנו בפיקוד העורף כי האיום הוסר. לא דווח על נפגעים או על נזק.

12:02 - ארה"ב מתקשה לרתום את ערב הסעודית ואיחוד האמירויות לטובת הקואליציה להגנת הים האדום מול האיום של המורדים החות'ים - כך מפרסמת היום סוכנות הידיעות בלומברג. מוקדם יותר, בכיר החות'ים, מוחמד אל־בוחייתי, איים כי "אם ערב הסעודית ואיחוד האמירויות ייטלו חלק בכל קואליציה שתתקוף את תימן, אנחנו לא נשאיר שום שדה נפט או גז בערב הסעודית או באיחוד האמירויות, ונפגע בכל מכלית שתוביל נפט".

11:50 - העלאת שכר השרים והבכירים במדינה תבוטל ולא תיכנס לתוקף ב-1 בינואר - כך אישרה היום ועדת הכספים של הכנסת בהוראת שעה, בעקבות המלחמה.

שכר השרים, סגני השרים, נשיא המדינה והשופטים מתעדכן אוטומטית מדי שנה לפי שיעור עליית השכר הממוצע במשק. לפי ההחלטה, עדכון השכר הקרוב יוקפא, וכך גם העדכון הבא אחריו שתוכנן לתחילת שנת 2025.

במשרד האוצר ציינו כי החיסכון לקופת המדינה בשנה הקרובה יעמוד על כ-52 מיליון שקל כתוצאה מביטול העלאת השכר. הנתון כולל גם החלטה דומה לגבי שכר חברי הכנסת, שהתקבלה בשבוע שעבר בוועדת הכנסת.

ההחלטה בוועדת הכספים התקבלה בהסכמה בין הקואליציה לאופוזיציה. יו"ר הוועדה, משה גפני, אמר שפנו אליו בנושא מרכז הקואליציה בוועדה, אליהו רביבו, וכן מקבילו באופוזיציה, ולדימיר בליאק. "שמחתי על כך", אמר גפני, "השכר אינו שכר נמוך". 

11:25 - שר ההגנה האמריקאי לויד אוסטין נחת בישראל

על-פי דיווחים, אוסטין אמור להכריז בביקורו במזרח התיכון על מבצע Prosperity Guardian להתמודדות עם האיומים מתימן.

11:01 - פיגוע בבנימין: פצועה מירי מטופלת בשטח

ירי מרכב חולף בוצע לעבר משפחה ישראלית במהלך נסיעה ברכבם סמוך לצומת אל רואבי. הנהגת המשיכה בנסיעה עד לחבירה עם צוותי מד"א סמוך לכניסה בעטרת שבבנימין.

מנכ"ל מד"א אלי בין מסר לחדשות 12: פצועה כבת 27 טופלה בשטח על-ידי הצוותים, היא נורתה בכתף ופונתה בצב בינוני ובהכרה לבית החולים שערי צדק בירושלים. מצוד נרחב אחרי המחבלים שעל-פי עדי ראייה נמלטו לכיוון רמאללה.

11:00 - "תמונת שמיים": למעלה מ-100 איומים אוויריים סוכלו מתחילת הלחימה

מתחילת הלחימה, מערך הבקרה ומערך הקרב של חיל האוויר מזהים איומים ומטרות עוינות רחוקות-טווח. מערך הבקרה בונה כל העת "תמונת שמיים", המסנכרנת בין מאות כלי טיס במרחב הלחימה הצפוף ובהגנה מפני כלי טיס עוינים וטילי שיוט.

בעקבות זיהוי מדויק, הפללה והפעלת כוח, יורטו עד כה בהצלחה מספר טילי שיוט ששוגרו אל עבר המרחב האווירי של מדינת ישראל. אנשי מערך הבקרה יחד עם מערך הקרב של חיל האוויר זיהו את המטרות, עקבו אחר מסלולם והפעילו את הכוח האווירי הכולל מטוסי קרב ואמצעים נוספים לסיכול האיומים האוויריים.

10:00 - שר הנפט של איראן: רק כ-30% מהתחנות פועלות

שר הנפט של איראן, ג'וואד אווג'י, עדכן כי כ-30% מתחנות הדלק במדינה פועלות. בנוסף, סגנו של אווג'י צוטט בסוכנות הידיעות תסנים כי יידרשו לפחות בין 7-6 שעות לתיקון התקלה.

09:45 - 5 מיליון שקל במזומן אותרו בביתו של בכיר חמאס ברצועה

צה"ל תקף מעל 150 מטרות טרור ברצועת עזה ביממה האחרונה מהאוויר, מהים ומהיבשה. בין היתר חוסלה חולייה חשודה שעשתה דרכה לאחת מתשתיות הטרור של חמאס. מזוודות עם כספי טרור בשווי 5 מיליון שקל אותרו בביתו של בכיר חמאס.

כספי הטרור שהוחרמו על ידי לוחמי היחידה הרב-ממדית / צילום: דובר צה''ל
 כספי הטרור שהוחרמו על ידי לוחמי היחידה הרב-ממדית / צילום: דובר צה''ל

לוחמי היחידה הרב-ממדית תחת פיקוד צוות הקרב החטיבתי 551 איתרו בביתו של בכיר בארגון הטרור חמאס במרחב ג'באליה מזוודות של כספי טרור בשווי של כ-5 מיליון שקל ואמצעי לחימה רבים. צוות הקרב החטיבתי 646 תקף תשתית טרור בה נמצאו אמצעי לחימה רבים, ביניהם מטענים, ציוד לחימה ונשק מסוג RPG. כמו כן, באותה תשתית טרור נמצא מרתף ובו מצבור של מרגמות ותחמושת. בנוסף, הכוחות איתרו והשמידו פירים ובורות שיגור במרחב.

כלי טיס של חיל האוויר זיהה חולייה חשודה נכנסת לתשתית טרור של ארגון חמאס במרחב ח'אן יונס. צוות הקרב של חטיבת גבעתי הכווין מסוק קרב של חיל האוויר, שתקף וחיסל את החולייה.

09:20 - חשד למתקפת סייבר באיראן: דיווחים על שיבושים בתחנות דלק ברחבי המדינה

בתקשורת האיראנית דיווחו כי כמה תחנות דלק בבירה הושבתו מסיבה שאינה ידועה. מוקדם יותר טענה קבוצת האקרים ישראלית בשם "הדרור הטורף" כי ביצעה מתקפת סייבר נגד מערכת אספקת הדלק הלאומית של איראן, והצליחה להוציא משימוש את רוב משאבות הדלק שלה.

עיתונאי בטהרן דיווח כי השיבוש הוא כלל-ארצי ובתדלוק של בנזין וסולר. לדבריו, גורמים רשמיים ביקשו מהציבור לא להגיע לתחנות דלק אלא במצבי חירום בלבד.

09:01 - אזעקה ביערה בגליל המערבי

08:20 - דיווח: תקרית נוספת בים האדום

בסוכנות פעולות הסחר הימי של בריטניה (UKMTO) דיווחו על פיצוץ אפשרי שאירע בספינה ששטה סמוך למצר באב אל-מנדב. ספינות באזור הונחו לנוע בזהירות ולדווח על כל תקרית חריגה.

06:00 - הותרו לפרסום שמותיהם של ארבעה חללי צה"ל שנפלו בקרבות ברצועת עזה

רס"ל אוריה באייר, בן 20 ממעלות תרשיחא, לוחם ביחידת מגלן שבחטיבת הקומנדו, נפטר מפצעיו לאחר שנפצע באורח קשה ב-14.12.2023 בקרב בדרום רצועת עזה.

רס"ל ליאב אלוש, בן 21 מגדרה, לוחם ביחידת דובדבן שבחטיבת הקומנדו, נפל בקרב בדרום רצועת עזה.

רס"ר במיל' איתן נאה, בן 26 מקיבוץ שדה אליהו, לוחם ביחידת דובדבן שבחטיבת הקומנדו, נפל בקרב בדרום רצועת עזה.

רס"ר במיל' טל פיליבה, בן 23 מרחובות, לוחם ביחידת יהל"ם שבחיל ההנדסה הקרבית, נפל בקרב בדרום רצועת עזה.

05:13 - משרד הבריאות של חמאס בעזה טוען: 70% מהפלסטינים שנהרגו ברצועה במהלך המלחמה - נשים וילדים

כ-18,800 פלסטינים - 70% מהם נשים וילדים - מתו בעזה בין 7 באוקטובר ל-15 בדצמבר - כך מסר משרד הבריאות הפלסטיני שנשלט בידי חמאס. יותר מ-300 עובדי מגזר הבריאות, 86 עיתונאים, 135 עובדי אונר"א וכ-35 צוותי הגנה אזרחית נכללים במניין ההרוגים, טענו במשרד, והוסיפו כי על-פי הדיווחים, יותר מ-51,100 בני אדם נפצעו.

04:15 - שר ההגנה הבריטי לשעבר הזהיר את ישראל: "לעצור את שיטת התקיפה הגסה וחסרת ההבחנה"

שר ההגנה לשעבר של בריטניה, בן וולאס, הזהיר את ישראל כי היא מסתכנת בפגיעה בבסיס המשפטי לפעולתה ברצועת עזה. בדבריו ל"טלגרף" הבריטי אמר וולאס כי "הסמכות החוקית המקורית של ישראל להגנה עצמית מתערערת על-ידי מעשיה שלה".

בתקשורת הרשות הפלסטינית מדווחים כי התערבותו של וולאס, שעזב את תפקידו מוקדם יותר השנה, היא האזהרה האחרונה לממשלת נתניהו על רקע העמקת הדאגה מהיקף הנפגעים האזרחיים ברצועת עזה. דבריו של וולאס מגיעים לאחר ששר החוץ הבריטי, דיוויד קמרון, קרא ל"הפסקת אש בת-קיימא", כשהזהיר כי "יותר מדי אזרחים נהרגו".

עוד אמר וולאס: "הטעות של נתניהו הייתה להחמיץ את מתקפת חמאס מלכתחילה. אם הוא חושב ש'זעם' יתקן את העניינים, הוא טועה. השיטות שלו לא יפתרו את הבעיה הזו - למעשה, אני מאמין שהטקטיקה שלו תתדלק את הסכסוך לעוד 50 שנה".

וולאס הוסיף ואמר שהוא אינו "קורא להפסקת אש עם חמאס", אלא שישראל "צריכה לעצור את שיטת התקיפה הגסה וחסרת ההבחנה הזו".

03:02 - דיווחים ערביים: תקיפות נרחבות של חיל האוויר בצפון רצועת עזה ובדרומה

01:48 - מועצת הביטחון של האו"ם מתקדמת לקראת הצבעה לדרישת גישה לסיוע לעזה

לפי דיווחים זרים, מועצת הביטחון של האו"ם תוכל להצביע כבר היום על הצעה לדרוש מישראל וחמאס לאפשר גישה לסיוע לרצועת עזה דרך נתיבי יבשה, ים ואוויר - ואף להקים פיקוח של האו"ם מהסיוע ההומניטרי שיינתן. דיפלומטים אמרו כי גורלה של טיוטת החלטת מועצת הביטחון תלוי במשא-ומתן בין ארה"ב לבין איחוד האמירויות, מנסחת הטיוטה.

"התעסקנו בצורה בונה ובשקיפות לאורך כל התהליך במאמץ להתאחד סביב הצעה שתעבור", אמר גורם אמריקאי. "איחוד האמירויות יודעת בדיוק מה יכול לעבור ומה לא - זה תלוי בהם אם הם רוצים לעשות את זה".

00:49 - דיווח ב"גרדיאן": עובד של משרד החוץ הצרפתי נהרג בהתקפה ישראלית ברפיח

לדברי שרת החוץ של צרפת, קתרין קולונה, ששוחחה עם עיתונאים בעקבות ביקורה בישראל, האיש שנהרג היה אזרח פלסטיני שעבד במשרד החוץ הצרפתי במשך עשרות שנים. ממשרד החוץ הצרפתי מסרו כי אותו עובד חיפש מקלט בביתו של עמית מהקונסוליה הצרפתית יחד עם כמה חברים ובני משפחה. "הבית נפגע מתקיפה אווירית ישראלית ביום רביעי בערב, שפגעה קשה בסוכן שלנו והרגה כ-10 אחרים", נמסר מהמשרד. לטענתם, אותו עובד מת מפצעיו כתוצאה מהתקיפה. "ביקשנו הסברים מדוע הבית נפגע", אמרה קולונה לכתבים.

הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12