מנכ"ל מקורות: "משק המים בישראל כבר לא במשבר. התשתיות שלנו מהעמידות בעולם"

עמית לנג, מנכ"ל מקורות, אמר בוועידת ישראל לעסקים של גלובס כי יתרות המים של ישראל הן עצומות ומאפשרות לה מרחב תמרון גדול • לדבריו, "סקטור התשתיות הוא הסקטור הכי מחולל צמיחה, וצריך לעשות מאמץ לא לפגוע בתקציבים הללו"

"שוק המים בישראל הוא שוק אמין, משק המים בישראל יציב ומקורות כחלק מאגף זה, היא חברה מובילה בהרבה מאוד תחומים במשק המים העולמי", כך פתח את דבריו עמית לנג, מנכ"ל מקורות, בשיחה עם דרור מרמור במהלך ועידת ישראל לעסקים של גלובס היום (ג').

ועידת ישראל | ראש רשות החדשנות, דרור בין: "כשהכסף הזר בורח, צריך כסף ישראלי שימשיך לתמוך"
ועידת ישראל | מנכ"ל הפניקס, אייל בן סימון: "כלכלה חזקה תלויה בשיתוף עמוק יותר של המגזר העסקי בכל שלבי ההחלטות"
ועידת ישראל | יוסי כהן, ראש המוסד לשעבר: "אלו שלקחו חלק במחדל הביטחוני הזה חייבים לקחת אחריות"

כיצד זה קרה בעצם? הפוליטיקאים בישראל לא תמיד יודעים להסתכל קדימה? העובדה שאתה מציין, שמשק המים חזק, מגיע בזכות פתרונות ההתפלה?
"אז לפני עשור וחצי ביצעו בממשלה החלטה נכונה לסגור את המשק, מה הכוונה? השוק מתפקד ומתנהל מכספי התעריף שהוא גובה בעצמו. דבר שני שהוחלט היה להפסיק להסתמך על מי הגשמים ולהתנהל יותר עם פתרונות ההתפלה, זה נתן המון ודאות למשק". לנג מוסיף כי בהמשך הוקמה רשות המים, הרגולטור בתחום, ש"נתן בוסט לתקציבים שהמשק מקבל".

"תרשה לי לשאול אותך על התפקוד במלחמה ומצבי קיצון, בסופו של דבר אם חברת החשמל קורסת, וראינו שזה יכול לקרות, אתם בבעיה באותה המידה?
"אנחנו מבצעים פעולות רבות בכדי שהספקת המים שלנו לא תהיה תלויה בחברת החשמל, אז נכון שאם לא יהיה חשמל בכלל למשך שבועות שלמים אז גם אנחנו נהיה בבעיה והספקת המים תתקע, אך לכמה שעות או ימים מקורות יכולה להתמודד עם מחסור בחשמל".

לנג מוסיף כי יתירות אפשרות הולכת המים, ובשל כך העמידות הגבוהה של המערכת היא עצומה, ומאפשרת לה מרחב תמרון גדול, זאת למרות האתגרים שהציבה המלחמה, "האתגרים היו קיימים לאורך המלחמה, היה יום שחברת החשמל סגרה מאגרים שהשפיעו גם על הפעילות שלנו, אנחנו נערכנו לכך ברגע שהמלחמה נפתחה וידענו להתמודד עם זה". בנוסף, לנג מתאר מקרה שבו אחת הרקטות פגעה במאגר מים של תאגיד המים, והאתגר שאיתו התמודדה מקורות היה איך לעקוף את מקור המים שנפגע ולהמשיך ולספק מים. 

התקציב שלכם כולל מיליארד וחצי שקל. אולי מדובר בשוליים רחבים מדי, שעלולים להיחתך בתקציב הקרוב או הבא אחריו?
"ההשקעות הללו, שאנחנו משקיעים במשק, לא מגיעים על חשבון מישהו אחר, זה מגיע מאג"ח שאנחנו מגייסים בעלויות נמוכות, עלויות הגיוס שלנו גם נמוכות מאוד. מקורות היא חברה יעילה ואנחנו לא מספקים עלויות נוספות למשק. תשתיות וחדשנות הם הדבר שהכי מחולל צמיחה. צריך לעשות מאמץ לא לפגוע בתקציבים הללו". לנג מדגיש שעד כה לא הועלתה האופציה לקיצוץ בתקציב מקורות ולכן אין פה גם מקום לחשש עתידי. 

לנג מציין עוד שלא הכל שקט בעקבות המצב, ובשני מתקני התפלה שעמדו לפעול בקרוב חלו עיכובים: "אנחנו קצת מוטרדים, העמידות שדיברנו עליה במשק קשורה גם בקצב הנכון של מתקני ההתפלה והתוצאות הללו אמורות להימצא תמיד צעד קדימה. שני המתקנים מתעכבים באופן משמעותי מצד היזמים בשטח, שם עדיין לא השיגו את היעדים". 

אם אני אדבר עם כל ראש חברת מים, הוא ידבר על סכנת משבר האקלים, מה יש לך להגיד על כך?
"משק המים בישראל כבר לא במשבר, להפך. התשתיות שלנו הן מהעמידות בעולם. אם נחזור לתחילת השיחה, אנחנו מאוד מתקדמים בהיבט הטכנולוגי, העולם מפגר אחרינו בהיבט זה, ישראל היא לחלוטין חלוצה בתחום. קיים פער תשתיות בינינו לבין העולם, לא תמצא מערכת מים עם פחת נמוך כמו שלנו, שעומד על 4%. בעולם לא מערבים מערכות קיימות וחדשות, זה קורה רק אצלנו. חברות מגיעות מרחבי העולם כדי לראות מה אנחנו עושים, ונדהמות". 

יש לך עצה למשק המים?
"אפשר להיות רגועים בגזרת המים, כל עוד קצב הפיתוח ישמר אנחנו במצב מצוין. סקטור התשתיות הוא הסקטור הכי מחולל צמיחה, וצריך לעשות מאמץ לא לפגוע בתקציבים הללו".

*** גילוי מלא: ועידת ישראל לעסקים נערכת בשיתוף בנק הפועלים והפניקס, בחסות מטא, שופרסל, בז"ן, אמדוקס, פאגאיה, אנרג'יאן, MSCI, סיסקו וקרן ינאי, ובהשתתפות מקורות, חברת נמלי ישראל, נמל אשדוד ורשות החדשנות