גדי שמני | ראיון

האלוף שבטוח: ישראל תצטרך להסלים את התגובה בצפון. ומה הסיכוי למלחמה חדשה?

האלוף (במיל') גדי שמני מתייחס להצהרת חמאס לפיה ארגון הטרור לא יסכים לעסקאות נוספות ללא הפסקת הלחימה וחושב שהם מבינים שהפעם ישראל לא מתכוונת לוותר • בראיון לגלובס הוא טוען: "אם אנחנו ניקח את העסקה של החזרת כל החטופים בתמורה לעצירת המלחמה, החמאס ניצח בגדול"

האלוף (במיל') גדי שמני / צילום: באדיבות המצולם
האלוף (במיל') גדי שמני / צילום: באדיבות המצולם

"העמדה שחמאס נוקט בעניין החטופים דווקא מראה שהוא נתון בלחץ עצום וכנראה גם שאנשי 'חמאס חוץ' שיושבים מחוץ לרצועה יותר מודעים למצב הנואש של האוכלוסייה ברצועה והם נמצאים שם במלכוד מאוד משמעותי", כך אומר לגלובס האלוף (במיל') גדי שמני בהתייחס לעמדה הפומבית שפרסם חמאס לפיה לא יסכים לעסקאות נוספות ללא הפסקת הלחימה. 

המהנדסת מכיפת ברזל מסבירה: מה עומד מאחורי מטחי הטילים האחרונים?
"עזה אולי אבודה": חמאס מתחיל להתכונן ליום שאחרי המלחמה
מאדריכל הטבח ועד השותף של מוחמד דף: בכירי החמאס שמושכים בחוטים 

שמני בין תפקידיו בצה"ל כיהן כמפקד אוגדת עזה, כראש חטיבת המבצעים במטכ"ל, אלוף פיקוד המרכז וכמזכיר הצבאי של ראשי הממשלה אריק שרון ואהוד אולמרט סבור: "הם מבינים שהפעם זה על אמת והישראלים לא מתכוונים לוותר, שהם עלולים לאבד את השלטון באמת ושהאוכלוסייה עלולה להתמרמר ולהוציא את זה עליהם. לכן הם מבינים שהפוגה של שבועיים לא תעזור להם בטווח הארוך, כי ישראל תחזור מיד ללחימה ותמשיך מאיפה שהיא עצרה. הם גם מבינים שהציבור הישראלי לא ייתן להנהגה שלו לעצור באמצע הדרך וזה יוצר אצלם חשש משמעותי. אנשים כאן רוצים שנסיים את המשימה. לאנשים אכפת מהחטופים ורוצים שיחזרו, אבל יותר אכפת לאנשים שהחמאס ירוסק. ואני חושב שחמאס מבין את זה טוב מאוד. לכן השיקול היחידי של חמאס הוא איך לגרום לישראלים לעצור את המלחמה לחלוטין. החטופים מהווים עבורם סוג של קלף אחרון בניסיון להשיג את המטרה הזו.

"צריך גם לומר שחלק מההנהגה עלולה גם היא לחשוב שיש כאן מלכוד מבחינת ישראל. זו לא עמדתי אבל חלק מההנהגה עלולה לפרש את בצורה כזו שבה אם החטופים כולם משוחררים חלק משמעותי מהלגיטימציה העולמית, והפנימית, להמשך המלחמה נפגעת. בניתוח קר מאוד של המציאות יש כאן גורם שנמצא בוודאי בראש של מקבלי ההחלטות בישראל.

רכב של הצלב האדום במעבר רפיח עם החטופים הישראלים ששוחררו משבי חמאס / צילום: Reuters, Ibraheem Abu Mustafa
 רכב של הצלב האדום במעבר רפיח עם החטופים הישראלים ששוחררו משבי חמאס / צילום: Reuters, Ibraheem Abu Mustafa

"צריך להבין משהו" אומר שמני. "אם אנחנו ניקח את העסקה של החזרת כל החטופים בתמורה לעצירת המלחמה החמאס ניצח בגדול. אין בכלל ספק בזה וצריך לומר את הדברים בפירוש. אני גם מאמין שאם ההנהגה כאן תלך למקום הזה הציבור יתקומם כמו שלא ראינו. חיילי המילואים יחזרו מהחזית ויעלו על ירושלים ויפגינו כמו שלא היה כאן מעולם".

איך אתה רואה את המשך הלחימה?
"כדי להשיג את המטרות שנקבעו למלחמה נצטרך קודם כל להשתלט על כל השטח. כדי לעבור לשלב האסטרטגי הבא צריכים להתקיים שני תנאים. קודם כל השתלטות מלאה על כל השטח מעל הקרקע, כולל רפיח וציר פילדלפי ועצירת כל ההברחות - תבין, ברגע זה מבריחים חומרים לתוך הרצועה מהמקום הזה - ושנית עצירה מוחלטת של ירי תלול מסלול אל עבר ישראל. כל עוד לא עשית את זה והם יורים טילים כמו שעשו היום למרכז למשל, או אפילו לעוטף, אזי אי אפשר לומר שהשלמנו את המשימה הנוכחית. בשלב זה אנחנו עדיין לא השתלטנו על מחנות הפליטים במרכז הרצועה ובחאן יונס אנחנו באמצע הדרך ויש עוד הרבה מאוד מה לעשות שם כדי להשתלט.

"אני מניח שהשלב הזה ייקח כחודשיים אם לא יעצרו אותנו להפוגות כאלה ואחרות. לאחר מכן נעבור לשלב של ניקוי השטח. האמריקאים מנסים להלביש את המושג 'עצימות נמוכה' על השלב הזה אבל זה לא מדויק. הלחימה תימשך, יהיו נפגעים, לכל מעצר נצטרך חטיבות שלמות ותהיה לחימה אינטנסיבית. זה יימשך במינימום חצי שנה ועלול להיות מעל לשנה. צריך להכין את הציבור לכך שהלחימה עלולה להימשך לאורך כל שנת 2024. אנחנו רק באמצע הדרך. יש לנו את רפיח, ציר פילדפי ועוד המון אזורים שצריכים להיכנס אליהם כדי לסיים את השלב הנוכחי".

לסיום, מה אתה חושב על מה שקורה בצפון? לכאורה אנחנו רואים התעצמות במתיחות בימים האחרונים, האם אנחנו לקראת הסלמה משמעותית?
"אני חושב שכל זמן שאין סימנים שחיזבאללה מסלים את ההתקפות שלו אנחנו נמשיך לראות את המצב הנוכחי נמשך".

מה הם סימנים לכך שהוא מתכוון להסלים?
"אם נראה שהוא יורה טילים לאזורים רחוקים יותר, למרכזי אוכלוסייה או שנזהה היערכות להתקפה קרקעית. כל עוד זה לא קורה לישראל אין כרגע אינטרס להילחם בשתי זירות במקביל. לאחר סיום השלב הזה של הלחימה ברצועה, ישראל תצטרך להסלים באופן משמעותי את התגובות שלה בצפון, עד כדי מלחמה ממש אם צריך".