בזכות הקואליציה הבינלאומית: ענקית הספנות מארסק נערכת לחידוש השיט בים האדום

מארסק הודיעה על כוונתה לחדש את השיט בנתיב הים האדום, זאת לאחר שבחברה הודיעו בשבוע שעבר על הפסקה מיידית של השיט בו • בהודעת החברה לא צוין כי התנועה בנתיב חודשה - אלא כי מתכננים תוכניות למעבר הספינות הראשונות בקרוב, "במטרה שזה יקרה במהירות האפשרית, בהתאם ליכולת המבצעית"

ספינת מטען של מארסק / צילום: Shutterstock, David G40
ספינת מטען של מארסק / צילום: Shutterstock, David G40

כשבוע לאחר שהודיעה על הפסקה מיידית של השימוש בנתיב הים האדום וסחפה איתה שמונה חברות ענק נוספות שחולשות כולן יחדיו על כ-75% מהסחר העולמי, ענקית הספנות מארסק הודיעה היום (א') על היערכות חידוש השיט בנתיב. הצעד הזה מתבצע בעקבות קואליציית הגנת השיט הבינלאומית בים האדום, ובצל הפחתה יחסית בהיקף התקיפות החות'יות.

איש המודיעין שמתריע: "כלי השיט הבלתי מאוישים של החות'ים הם נשק להמונים, שיהפוך אותם לצי טרור" 
שאלות ותשובות | קרובות לישראל ומאיימות על אסדות הגז: מי הן המיליציות הפרו־איראניות בעיראק

ממארסק נמסר כי בעקבות העדכון לפיו הקואליציה פרוסה באופן שצפוי לאפשר מעבר בטוח בים האדום, החברה נערכת לחידוש מעבר הספינות בנתיב. עם זאת, בחברה לא ציינו כי התנועה בנתיב חודשה - אלא כי מתכננים תוכניות למעבר הספינות הראשונות בקרוב, "במטרה שזה יקרה במהירות האפשרית, בהתאם ליכולת המבצעית. אנחנו נעשה זאת תוך כדי הבטחת בטיחות העובדים שלנו, שעומדת בראש סדר העדיפויות שלנו בצל המצב במרחב הים האדום/מפרץ עדן".

בענקית הספנות אף הוסיפו כי "הצוותים שלנו עדיין בוחנים את ההשפעות של ההחלטה, ואנחנו מבקשים סבלנות בעת שאנחנו בוחנים את ההשפעה על הספינות שהוסטו, ההיטלים, קבלת הזמנות וכדו'. אנחנו נעדכן בנושא בימים הקרובים".

6.2 מיליון חביות נפט ביום עוברות ב"צוואר בקבוק" ימי

מארסק חולשת על כ־14.8% מתוך כלל הסחר העולמי במכולות, ונחשבת לאחת משתי הענקיות בענף עם MSC. היא הייתה הראשונה שהפסיקה את תנועת השיט בנתיב, וכעת הפכה לראשונה שמודיעה על בחינת חידוש התנועה בים האדום.

עיקר סכנת התקיפות של החות'ים היא צפונית למיצר באב אל־מנדב, השער בין הים האדום לבין מפרץ עדן - ומשם לאוקיאנוס ההודי. באב אל־מנדב הוא נקודה חשובה בשיט בין תעלת סואץ לבין מיצר הורמוז - שניים מחמשת נתיבי השיט העמוסים בתבל. בתעלת סואץ עובר 12% מכלל הסחר העולמי ו־30% מתנועת המכולות הבינלאומית, במיצר הורמוז עוברים 21 מיליון חביות נפט ביום. בים האדום עצמו נעים כ־14% מהסחר הימי העולמי.

כלומר, כ־30 אלף ספינות בשנה שלא באמת יכולות להתחמק מהחות'ים באזור באב אל־מנדב, שבו לבדו עוברים יותר מ־50 מיליון טונות תבואה ו־6.2 מיליון חביות נפט ביום. לצורך ההשוואה, כלל ההפקה של קרטל אופ"ק+ עמד בשנת 2022 על 45.2 מיליון חביות ביום. רוחבו של הים האדום הוא אמנם כ־200 ק"מ, אבל באב אל־מנדב, שנמצא בין תימן לג'יבוטי, הוא ברוחב של כ־30 ק"מ. לכן, לאוניות קשה מאוד להתחמק מהחות'ים בדרכם לתעלת סואץ או ממנה.