עשרה מתמודדים וסכום זכייה גבוה פי שלושה מהשומה: המכרז המפתיע בקריית שמונה בעיצומה של המלחמה

חברת לביב נדל"ן והשקעות תשלם כמעט 10 מיליון שקל עבור קרקע לבניית 12 יח"ד בשכונת יובלים בקריית שמונה - סכום המבטא מחיר ממוצע של כ-825 אלף שקל קרקע לכל יח"ד • גם ירוחם מציגה הצלחה מפתיעה • המכרזים חוזרים לפריפריה?

קריית שמונה / צילום: אייל מרגולין
קריית שמונה / צילום: אייל מרגולין

מכרז לבניית 12 יחידות דיור בבנייה רוויה בקריית שמונה הפתיע עם היענות מרשימה ועם מחירים גבוהים למדי: המכרז שנסגר אתמול (ב') מציע בניית 12 יחידות דיור במבנה בן 3 קומות, בשכונת יובלים שבמרכז העיר, בקרקע בשטח של כ־5 דונמים. החברה הזוכה היא חברת לביב נדל"ן והשקעות, תמורת סכום של 8.15 מיליון שקל. בתוספת הוצאות הפיתוח מדובר על סכום של כ־9.9 מיליון שקל. 

תמ"א 38 תימשך עד אוגוסט: האם צריך להאריך אותה עוד כדי להוסיף ממ"דים?
הריבית גבוהה ואין רוכשים, אז למה מחירי הדירות לא יורדים?
כ-7,000 דירות יוגרלו ב"דירה בהנחה": באילו ערים וכמה כבר נרשמו?

מדובר בשנה לא פשוטה עבור הענף: מכרזי הקרקעות רשמו לאורך השנה, עוד לפני המלחמה, שיעור כישלונות גבוה למדי, בשל המצב הכלכלי המאתגר, ובזמן המלחמה, ממש עד לשבועות האחרונים, נדחתה באופן גורף סגירתם של כלל מכרזי רשות מקרקעי ישראל, ורק בימים אלה חזרה ועדת המכרזים של הרשות להכריז על זוכים.

קריית שמונה, כידוע, מפונה כמעט לגמרי מתושבים בימים אלה ואינה פעילה כעיר, הלכה למעשה, כבר כחודשיים. המכרז עצמו יצא לשיווק במהלך המלחמה, ולאחר תחילת פינוי התושבים, מה שהופך את הצלחתו לחריגה עוד יותר.

לאורך השנה נסגרו בעיר רק שלושה מכרזים של רמ"י, כולל המכרז שנסגר אתמול. באחד מהם, בייעוד מלונאות, לא הוגשו כל הצעות לשני מתחמים שהוצעו לשיווק; ובשני, למחיר מטרה, שווקו בהצלחה רק 134 יחידות דיור מתוך 243 בסך־הכול. לכן הצלחתו של המכרז השלישי שנסגר השנה בקריית שמונה היא מפתיעה למדי.

מחיר קרקע ליחידות דיור גבוה מירושלים

למכרז בשכונת יובלים בקריית שמונה ניגשו עשרה מציעים שונים, שממוצע הצעותיהם עמד על כ־2.6 מיליון שקל, סכום גבוה מהשומה שקבעה רמ"י לקרקע - המרמז על ההצעות הגבוהות להפתיע. הזוכה, לביב נדלן והשקעות, הגישה הצעה הגבוהה פי שלושה ממחיר השומה, ולמעשה כל שלוש ההצעות המדורגות ראשונות היו גבוהות, אפילו משמעותית, ממחיר השומה.

מפתיע לא פחות הנתון לגבי המחיר הממוצע לקרקע עבור כל יחידות דיור: בחישוב הכולל את הוצאות הפיתוח, אנו מגיעים למחיר של 825 אלף שקל קרקע ליחידות דיור. לשם השוואה, במכרז ייזום ששווק לאחרונה בהצלחה בירושלים, המחיר הממוצע של קרקע ליחידות דיור עמד על כ־757 אלף שקל, ובמכרז בקריית גת נעו המחירים בין 150 אלף ל־250 אלף שקל קרקע ליחידות דיור.

שכונת יובלים שבה שווק המכרז מוקמת לאורך פארק נחל עיון במרכז קריית שמונה. בסך־הכול תכלול השכונה כ־910 יחידות דיור וכן שטחי מסחר, תעסוקה ותיירות.

ירוחם: רק מכרז אחד נכשל, חלקית, מתחילת השנה

עיר מפתיעה נוספת - וכאן מדובר אולי על המפתיעה של שנת 2023 כולה - היא ירוחם. העיר הדרומית, שלרוב לא נחשבת לסמל להצלחה מסחררת בכל הקשור לשיווקי קרקעות המדינה, הציגה לאורך השנה הנוכחית הצלחה יפה: תשעה מכרזים נסגרו בה מתחילת השנה, בייעודים שונים, ורק אחד מהם נכשל בצורה משמעותית.

לאחרונה שווק בהצלחה שטח להקמת 16 יחידות דיור חדשות בשכונת האופק שבדרום העיר. חמישה מתמודדים הגישו הצעות למכרז, והזוכה, יוסי חי השקעות ובנייה, הציעה 911 אלף שקל, ובתוספת הוצאות הפיתוח תשלם כ־3.11 מיליון שקל. המחיר הממוצע של קרקע ליחידות דיור במכרז זה הוא כ־195 אלף שקל, נתון אשר מבליט עוד יותר את הצלחתו המשמעותית של המכרז בקריית שמונה.

לאורך השנה נסגרו בהצלחה בירוחם מכרזי תעשייה, מסחר ומשרדים ובנייה רוויה. ההצלחה הגדולה ביותר הייתה של מכרז עם 154 יחידות דיור, שבו שווקו כמעט כולן - למעט מגרש אחד בן 30 יחידות דיור. הכישלון המשמעותי ביותר היה של מכרז מחיר מטרה עם 482 יחידות דיור, שבו שווקו בהצלחה בתחלת ספטמבר רק 100 יחידות דיור, לחברות נדב ארץ נפתלי ובל הר השקעות שהגישו את הצעותיהן יחד.