רשות התחרות: "רכישת דואר ישראל ע"י דפוס בארי מעלה חששות לפגיעה בתחרות"

במכתב שכתבה לרשות החברות הממשלתיות, מזהירה הממונה על תחרות מיכל כהן כי רכישת דואר ישראל ע"י דפוס בארי תזיק לצרכנים, עקב ניגודי עניינים שבהם מצוי בית הדפוס • מנגד, שרי ממשלה שרי ממשלה כבר הודיעו כי הם תומכים ברכישה

מרכז הסחר המקוון של דואר ישראל / צילום: שחר פליישמן
מרכז הסחר המקוון של דואר ישראל / צילום: שחר פליישמן

במכתב שהוציא הבוקר הממונה על תחרות מיכל כהן לרשות החברות הממשלתיות, כתבה הממונה כי "לדפוס בארי יש זיקה תחרותית לפעילות של דואר ישראל, ואם הוא ירכוש לבד או בשותפות את דואר ישראל, במסגרת הליך הפרטת הדואר, ישלוט בית הדפוס ב-90% מענף הדואר בישראל, בעוד היום הוא שולט על כ-40%, והדבר יפגע בקידום התחרות בדואר הכמותי". לאור זאת המליצה הממונה על תחרות שלא לאפשר לדפוס בארי להתמודד במכרז.

השרים שלמה קרעי ודוד אמסלם הודיעו בישיבת ועדת הכלכלה מלפני כחודש, כי הם מצדדים בהשתתפות של בית הדפוס במכרז, לא מעט בגלל האסון שפקד את הקיבוץ, באירועי 7 באוקטובר.

"התחרות והציבור עלולים להיפגע אם תתאפשר הרכישה"

לפני כשנה החליטה הממשלה להפריט את דואר ישראל באמצעות מכירת מניות המדינה בחברה במכרז. הליך המכירה החל בספטמבר האחרון, בהשתתפות דפוס בארי. עקב המלחמה ביקש בית הדפוס לרשות החברות לדחות את המכרז בחצי שנה. במקביל, רשות החברות הממשלתיות ביקשה מרשות התחרות לסייע לה לקבוע, האם דפוס בארי יכול להשתתף במכרז.

היום (ג') כתבה כהן, כי היא ממליצה שלא לאפשר זאת. "המלצה זו לא ניתנת בלב קל", כתבה כהן. "האירועים שפקדו את קיבוץ בארי, את בית הדפוס ואת עובדיו, שרבים מהם תושבי עוטף עזה, שברו את לב עם ישראל כולו. אין ספק כי דפוס בארי הוא עוגן מרכזי לתושבי הקיבוץ והאזור בכללותו, והבטחת המשך הפעילות בו והרחבתה הם מרכיב חשוב בשיקום האזור".

ואולם, הדגישה כהן, לא השתתפות במכרז מכירת הדואר היא הדרך הנכונה. היא ממליצה לממשלה לתמוך בקיבוץ ובבית הדפוס כך, שיגדיל את יכולותיו העסקיות והכלכליות בדרכים אחרות. "על אף שרכישת דואר ישראל עשויה לתרום תרומה משמעותית לשיקום הקיבוץ, לא אוכל להמליץ להתיר חבירה של דפוס בארי לדואר ישראל... לצערי, בטווח הקצר והארוך התחרות והציבור עלולים להיפגע אם תתאפשר חבירה כאמור".

כל זאת, משום שדפוס בארי נחשב לשחקן המוביל בתחום דפוס, עיטוף ודיוור, ויש לו נתח שוק משמעותי בתחום זה בישראל. כמו כן מחזיק דפוס בארי דרך החזקותיו בחלקים מחברת השילוח בר הפצה, ובחברת "מסר", שבה שותפה בארי (יחד עם בר ואביב שיגור), שעוסקת גם בדיוור. אין מידע פומבי לגבי נתח הפעילות של חברת מסר בתקופה האחרונה, אך ידוע כי ברבעון השלישי של השנה נתח השוק של דואר ישראל הסתכם ב-60% מחלוקת הדואר הכמותי, וב-2019 הגיע נתח השוק של חברת מסר ל-37%, כך שברור שכבר עכשיו דפוס בארי שולט על חלק ניכר הענף הדיוור בישראל.

"זכייה של דפוס בארי במכרז... תביא ליצירת גוף ממוזג המחזיק ב-90% משוק חלוקת הדואר הכמותי ולאובדן המתחרה המשמעותי ביותר של דואר ישראל בתחום זה", כותבת כהן, וכאמור היא ממליצה שלא לאפשר לבית הדפוס להתמודד במכרז.

הדרג הפוליטי מאוחד בגישה לאפשר לדפוס בארי להישאר במכרז

ואולם נכון לעכשיו לא ברור עד כמה הדרג הפוליטי אכן יאפשר לרשות החברות הממשלתיות לעמוד בהמלצה של רשות התחרות. לפני חודש וחצי קיימה ועדת הכלכלה של הכנסת דיון בנושא, לאור בקשת בית הדפוס לדחות את המכרז, עקב המלחמה בעזה וההרס בקיבוץ.

במהלך הדיון, הדרג הפוליטי היה מאוחד בגישה לאפשר לדפוס בארי להישאר במכרז. השר לשיתוף פעולה אזורי ורשות החברות, שר במשרד המשפטים והשר המקשר בין הממשלה לכנסת דוד אמסלם, אמר כי "יש לנו חובה מוסרית לאפשר לדפוס בארי להתמודד על המכרז הזה ולאפשר לכם להתארגן. מהרגע שדואר ישראל יופרט, לא יחולקו מכתבים בפריפריה".

במהלך הדיונים עלה שוב הסכסוך המתמשך בין אמסלם לכהן, ואמסלם איים, כי אם רשות החברות לא תפעל לפי גישה זו, הוא יביא את ההחלטה על דחיית המכרז לוועדת השרים.

גם עמיתו, שר התקשורת שלמה קרעי, צידד בהשתתפות דפוס בארי במכרז, ואמר, כי הוא מוכן לחתום על כך שהמטה המרכזי של הדואר יתנהל מעוטף עזה. את קרעי הטריד שימור זכויות העובדים "אני מחויב לבארי מוסרית וניהולית, אבל אני מחויב גם לעובדי הדואר".

יו"ר ועדת הכלכלה, דוד ביטן רמז אף הוא, כי הוא מצדד בהשתתפות דפוס בארי במכרז, ואמר בסוף הדיון, כי הוא מצפה ממשרד האוצר ורשות החברות למצוא דרכי פתרונות לסוגיות המשפטיות ולסייע לדפוס בארי לגשת למכרז.