בשל המלחמה: שר האוצר העניק ארכה לפטור מהעלאת המס על כלי רכב חשמליים

הפטור יוארך עד ל־31 בינואר 2024, ויחול על רכבים חשמליים ורכבי פלאג-אין שנתקעו בהובלה הימים בעקבות מתקפות החות'ים בים האדום • הארכה מותנית בכך שמנהל המכס שוכנע כי הרכב אמור היה להגיע לנמל ישראל עד סוף דצמבר, וכן שהעיכוב בהגעתו נגרם כתוצאה מהסיכון הביטחוני

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

אחרי מסכת ארוכה של לחצים, נעתר האוצר לבקשת יבואני הרכב להעניק ארכה של כחודש לשחרור מהמכס של כלי רכב חשמליים ושל רכבי פלאג-אין, שנתקעו בהובלה הימית בעקבות מתקפות החות'ים בים האדום.

השבוע בענף הרכב | עלויות המלחמה יתגלגלו גם למחירי הרכב והחלפים המיובאים מהמזרח
מבחן דרכים | טויוטה CH-R הייבריד 2024 החסכונית שהתייקרה

משמעות הצעד היא שניתן יהיה לשחרר כלי רכב כאלה מהמכס, גם אחרי ה-1 בינואר, במס הקנייה הקיים והנמוך יותר ולא במס המוגדל, שייכנס לתוקף החל מה-1 בינואר. כזכור, ב-1 בינואר, אמור מס הקנייה על רכב חשמלי לעלות מ-20% כיום ל-35%; הטבת מס הקנייה על רכבי פלאג-אין אמורה להתבטל כליל, ותקרת מס הקנייה עליהם אמורה לעלות מ-55% כיום ל-83%, כמו על רכב בנזין.

כעשרת אלפים כלי רכב צפויים להנות מהארכה שניתנה

בהסבר לצו, כותב האוצר כי "עקב מלחמת 'חרבות ברזל' והאיום על נתיבי השיט באזור הים האדום, היו מקרים בהם קווי ספנות השתנו על־מנת להימנע מסיכונים ביטחוניים בדרך. כתוצאה מכך, נוצר מצב שאוניות נדרשו להקיף את יבשת אפריקה (בסמוך לכף התקווה הטובה) ולהגיע לנמלי ישראל דרך הים התיכון. שינוי מסלול זה האריך את זמן המסע של האניות, וקיימים מקרים בהם אוניות שהיו צריכות להגיע לפני סוף שנת 2023, עשויות להגיע לאחר תאריך זה. על־מנת לאפשר במקרים כאמור, הכוללים יבוא רכבי פלאג-אין ורכבים חשמליים, תשלום של מס קנייה בשיעור שהיה חל ב־2023 (המועד בו היו האוניות צפויות להגיע לולא הסיכון הביטחוני), ולא בשיעור הקבוע לשנת 2024, מוצע בצו זה לתקן את סעיף 4 להוראת השעה, ולקבוע כי שיעורי מס הקנייה שנקבעו לרכבי פלאג-אין ורכבים חשמליים ימשיכו לחול עד ליום 31 בינואר 2024".

על־פי הערכות, ייהנו מהצו כעשרת אלפים כלי רכב, שהגעתם לישראל התעכבה בשל מסלולי הובלה ארוכים במיוחד שאימצו חברות הספנות, כדי להימנע ממעבר בים האדום, או בשל פריקתם בנמלים מרוחקים באגן הים התיכון, כדי להימנע מעגינה בישראל.

הארכה מותנית בכך שמנהל המכס "שוכנע כי בעת יציאת הרכב מנמל המוצא, הרכב אמור היה להגיע לנמל בישראל עד ליום 31 בדצמבר 2023, והעיכוב בהגעתו נגרם כתוצאה מהסיכון הביטחוני הכרוך בהעברת טובין בים האדום במהלך מלחמת 'חרבות ברזל', וכן בתנאי שהוגשה לגבי הרכבים הצהרת ייבוא עד ליום 31 בינואר 2024". הארכה נוגעת לשיעור מס הקנייה בלבד, ולא לרכיבים אחרים המשפיעים על חישוב סך המס.