הקדנציה הקצרה בהיסטוריית הרווארד: הנשיאה קלודין גיי התפטרה מתפקידה

כשברקע טענות על עבירות אתיות וביקורת קשה על עדותה בקונגרס, בה סירבה להשיב "כן" לשאלה האם קריאה לרצח עם של יהודים בקמפוס מהווה הפרה של התקנון של המוסד אותו היא מנהלת, נשיאת הרווארד, קלודין גיי, תסיים את כהונתה אחרי כשישה חודשים • דובר האוניברסיטה סירב להתייחס לנושא • טרם ברור מי ימונה במקום גיי

ד''ר קלודין גיי, נשיאת אוניברסיטת הרווארד היוצאת / צילום: Reuters, Michael Brochstein
ד''ר קלודין גיי, נשיאת אוניברסיטת הרווארד היוצאת / צילום: Reuters, Michael Brochstein

נשיאת הרווארד, קלודין גיי, מתפטרת היום (ג') - ובכך הופכת לנשיאת המוסד האקדמי שעמדה בראשותו לאורך פרק הזמן הקצר ביותר. לפי גורם המעורה בפרטים, טרם ברור מי ימונה לתפקיד במקומה.

בעקבות הצהרות הנשיאה גיי: בחזרה לימים האפלים של הרווארד 
שיימינג וביטול תרומות: המיליארדר שניהל מאבק נגד הרווארד 

דובר האוניברסיטה סירב להגיב על החלטתה של גיי לפרוש. התפטרותה, שישה חודשים ויומיים בלבד אחרי שמונתה לתפקיד, מגיעה כשברקע האשמות על עבירות אתיות חמורות בדוקטורט שלה וביקורת חריפה על עדותה בקונגרס האמריקאי ב-5 בדצמבר.

דירקטוריון אוניברסיטת הרווארד צפוי להודיע על התפטרותה של גיי באופן רשמי מאוחר יותר היום, וגם גיי צפויה לפרסם הצהרה. הידיעה על סיום תפקידה מגיעה כשלושה שבועות לאחר שהדירקטוריון של המוסד האקדמי היוקרתי הכריז על תמיכתו פה אחד בגיי, לאחר "דיונים נרחבים" בעקבות הדיון בקונגרס. לפי הודעתו, "ההתלבטויות הנרחבות שבוצעו מאשרות את ביטחוננו בכך שהנשיאה גיי היא המנהיגה הנכונה כדי לעזור לקהילה שלנו להחלים ולטפל בבעיות החברתיות הרציניות מאוד שאנו מתמודדים עמן".

ביקורת חריפה ועבירות אתיות

כזכור, בשימוע שהתקיים בקונגרס האמריקאי בתחילת דצמבר, ועסק באנטישמיות בקמפוסים בארה"ב, גיי, לצד נשיאת פנסילבניה ליז מגיל (שהתפטרה מתפקידה לפני מספר שבועות) ונשיאת MIT סאלי קורנבלות' סירבו להשיב "כן" לשאלה האם קריאה לרצח עם של יהודים בקמפוס מהווה הפרה של התקנון שלהן, מה שהוביל לגל של תגובות נזעמות מצד פוליטיקאים בארה"ב וכן מהקהילה היהודית. 70 מחוקקים אף דרשו מהדירקטוריונים של אוניברסיטאות הרווארד, פנסילבניה ו-MIT להדיח את הנשיאות שלהן: במכתב שפורסם, נכתב כי "העדות שסיפקו הנשיאות של המוסדות שלכם הראו היעדר מוחלט של בהירות מוסרית, ושיקפה את הסטנדרטים הכפולים הבעייתיים ואת הדה־הומניזציה של הקהילות היהודיות שנשיאות האוניברסיטאות שלכן אפשרו".

גיי התנצלה לאחר מכן על דבריה ואמרה כי לא הצליחה להוקיע כראוי איומים באלימות נגד סטודנטים. היא הוסיפה כי הייתה צריכה לחזור לאמת המנחה שלה, שלאיומים על סטודנטים יהודים ועל הקהילה היהודית "שלנו", אין מקום בהרווארד.

לצד הביקורת על דבריה בקונגרס, הרווארד הודיעה לפני כשבועיים כי נמצאו שתי עדויות לשימוש של גיי במשפטים שלמים בעבודת הדוקטורט שלה מ-1997, ללא ייחוסם למקור - עבירה חמורה בעולם האקדמי. האוניברסיטה הודיעה כי גיי "תעדכן" את עבודת הדוקטורט שלה כדי שתכלול הפניה למקורות כנדרש.

תחזור למחקר?

גיי, בת 53, היא השחורה הראשונה, והאישה השניה, שעומדת בראש האוניברסיטה. במקור, היא חוקרת דפוסי הצבעה בזירה הפוליטית, ואת ההשפעה של רכיבי זהות שונים, כמו מגדר ואתניות, על הדפוסים הללו. גיי נולדה להורים שהיגרו לארה"ב מהאיטי, גדלה בניו יורק ואחר-כך בערב הסעודית, שם עבד אביה כמהנדס בצבא האמריקאי, ואמה כאחות. היא בת-דודתה של החוקרת והסופרת רוקסאן גיי, מחברת הספר "רעב" שיצא לאור גם בישראל.

כנערה למדה בפנימיה הפרטית אקסטר ולמדה לתואר ראשון בכלכלה בפרינסטון ואחר-כך בסטנפורד. עבודותיה זכו בפרסים, כולל עבודת הדוקטורט שלה, אותה כתבה בהרווארד - אותה עבודה שנמצאת כעת תחת ביקורת.

מינויה של גיי לנשיאת האוניברסיטה התקבל בחודש יולי האחרון, לאחר שוועדת איתור בחנה 600 מועמדים ובחרה אותה מתוכם. בשנים שקדמו לכך, גיי ביצעה תהליך קיצוץ בפקולטה למדעים ואמנויות בה הייתה דיקאנית, והעבירה אותה מהפסד לרווח, מהלך שהיה כנראה אטרקטיבי מבחינת האוניברסיטה, לצד האפשרות למנות לתפקיד אישה שחורה, בת מהגרים, שתומכת בגיוון בבית הספר, וגם תחום המחקר שלה קשור בגיוון זהותי.

טור דעה שפרסם ג'ייסון ריילי מה"וול סטריט ג'ורנל" טען כי פוליטיקת הזהויות היא גם הסיבה שבגללה קשה יותר להרווארד לפטר את גיי - לעומת מגיל שאמרה את אותם דברים בערך, אבל היא לבנה. "כל מי שמציע שלגיי מגיע בדיוק אותו היחס כמו למגיל, מואשם מיידית בגזענות", הוא כותב. הוא מוסיף וקורא לעצם המינוי של גיי "תאטרון פוליטי".