לאחר שלוש שנים וחצי: טבע חזרה להיות החברה הגדולה בבורסת ת"א

מניית חברת התרופות נסקה ב-50% בחצי שנה ועקפה בשווי את נייס ובנק לאומי • בוול סטריט, טבע היא הישראלית השלישית בגודלה • ביחס לשיא באמצע העשור הקודם, ירדה המניה במעל 80%

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg
בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

בהנהלת חברת התרופות טבע , בראשות המנכ"ל ריצ'רד פרנסיס, יכולים לחייך בימים האחרונים, לאחר שמניית החברה כבשה יעד חדש־ישן. לראשונה זה שלוש שנים וחצי, הפכה טבע ביום חמישי האחרון לחברה בעלת שווי השוק הגדול ביותר בבורסה בת"א.

ההמלצה על המניה שירדה ב-27%, ומה חושבים על אלביט: העדפות ההשקעה של הבנקים ל-2024
זו הייתה החברה הישראלית הכי רווחית בוול סטריט השנה

הפעם האחרונה בה החזיקה טבע בטייטל הזה הייתה אי שם במהלך מגפת הקורונה, באמצע שנת 2020. מניית טבע המשיכה לעלות בראשית השבוע, ובשעות הצהריים של יום שני שיקפה לחברה שווי שוק של 47 מיליארד שקל. אחריה, ממוקמת חברת התוכנה נייס  בניהולו של ברק עילם, עם שווי שוק של קצת מתחת ל-45.9 מיליארד שקל. השלישי בדירוג הוא בנק לאומי , עם שווי של 43.7 מיליארד שקל.

מניית טבע השלימה זינוק של 50% בחצי השנה האחרונה, כשבשנת 2023 כולה היא סיפקה תשואה חיובית של 14.5% ובשנת 2021 סיפקה תשואה דומה. אבל הסיבה המרכזית לחזרה של החברה למקום הראשון היא בעיקרה החולשה של המתחרות: נייס, שכבר נסחרה בשלהי ימי בועת ההייטק של 2021 לפי שווי של כ-62 מיליארד שקל, ומאז איבדה 27% משווייה; ובנק לאומי, שנסחר לפני שנה וחצי בלבד לפי שווי של 56 מיליארד שקל, ומאז איבד 22%.

הירידה בשתי המניות הללו מהשיא - במקרה של נייס, בגלל התפוצצות הבועה והירידות במניות הטכנולוגיה בעולם בשנת 2022, ובמקרה של לאומי, בגלל תשואות חסר בשנה האחרונה של הבורסה בת"א ביחס לוול סטריט - איפשרו לטבע לחזור לצמרת.

בין החברות הישראליות שנסחרות בוול סטריט, טבע ממוקמת, לאחר ההתאוששות של תקופה האחרונה (ובמקביל, ירידת שווי בחברות אחרות), כחברה השלישית בגודלה, עם שווי שוק של 12.7 מיליארד דולר. לפניה, נמצאת חברת הטכנולוגיות לרכב מובילאיי , בשווי 24.6 מיליארד דולר, וחברת אבטחת הסייבר צ'ק פוינט , בשווי 17.7 מיליארד דולר.

טבע עברה תהפוכות בשנים האחרונות

מניית טבע רחוקה מהשיאים אליהם זינקה באמצע העשור הקודם, אז המניה הגיעה למחיר של כ־70 דולר (ששיקף שווי חברה של כ-240 מיליארד שקל), לעומת כ־11.3 דולר בלבד היום - נפילה של יותר מ־80%.

השיא במניה נרשם בשנת 2015, זמן קצר לאחר שטבע הודיעה על עסקת ענק ממונפת, שבדיעבד סיבכה אותה בצרות צרורות ואילצה אותה לבצע תוכנית קיצוצים כואבת.

תחת הנהגתו של המנכ"ל דאז, ארז ויגודמן, רכשה טבע את חברת אקטביס, חטיבת התרופות הגנריות של אלרגן האמריקאית, תמורת סכום של כ־40 מיליארד דולר. בדיעבד, התברר שעסקה זו, לצד עסקות רכישה כושלות נוספות, הכניסו את טבע לחובות גדולים מדי (שעד היום היא נאבקת להחזיר) וגרמו להרעה בתוצאותיה, עד כדי חשש בשוק לקריסתה.

בהמשך, החברה הסתבכה בתביעות ענק שהוגשו נגדה בארה"ב בגין שיווק משככי כאבים ממכרים, אופיואידיים, ותיאום מחירים בשוק הגנרי. במקביל נמשכה ההיחלשות בתרומת תרופת הדגל שלה קופקסון לתוצאות, על רקע כניסת תחרות גנרית אחרי שהפטנט פג.

המנכ"ל שהגיע לטבע לאחר קריסת המניה, קאר שולץ, הוביל תוכנית התייעלות שכללה פיטורי עובדים רבים וסגירת מפעלים; זאת, במטרה להקטין את היקף החוב נטו, שבשיא הגיע לכ־37 מיליארד דולר, לעומת כ-18 מיליארד דולר בסוף הרבעון השלישי של 2023.

שולץ עזב לפני שנה ובמקומו הגיע ריצ'רד פרנסיס, שהציג בחודש מאי שעבר תוכנית אסטרטגית חדשה, ששמה דגש על מוצרים מקוריים. בהתאם לאסטרטגיה, טבע דיווחה לפני שלושה חודשים על שיתוף פעולה עם חברת התרופות סאנופי, בפיתוח תרופה מקורית של טבע לטיפול במחלות מעי דלקתיות. התרופה צפויה לעבור לשלב השלישי של הניסויים הקליניים באמצע השנה הנוכחית.

ריצ'רד פרנסיס, נשיא ומנכ''ל טבע / צילום: אלעד מלכה
 ריצ'רד פרנסיס, נשיא ומנכ''ל טבע / צילום: אלעד מלכה

מטרת התוכנית שהציג פרנסיס היא להאיץ את הצמיחה של טבע. נציין שבמשך חמש שנים רצופות, הכנסותיה של טבע התכווצו, אך בדוחות שנת 2023 שיתפרסמו בקרוב, טבע צפויה לחזור סוף־סוף לצמיחה, עם הכנסות של 15.1-15.5 מיליארד דולר. טבע מצפה לרשום ב־2023 רווח תפעולי (על בסיס Non-GAAP) של 4-4.4 מיליארד דולר ותזרים חופשי של 1.7-2.1 מיליארד דולר.

עם זאת, האנליסטים בוול סטריט לא צופים אפסייד במניה (17 מתוך 26 אנליסטים עם המלצת "החזק") ונותנים לה מחיר יעד של 11.3 דולר למניה, הדומה למחירה הנוכחי.