ההמלצה על המניה שירדה ב-27%, ומה חושבים על אלביט: העדפות ההשקעה של הבנקים ל-2024

בבנק הפועלים צופים שנה טובה במיוחד לתאגיד התרופות הישראלי, ובדיסקונט משוכנעים שהחברה הגדולה בבורסה, נייס, תזנק השנה בשיעור דו־ספרתי • בשני הבנקים ממליצים להתרחק ממניית איי.סי.אל ומרשתות המזון, ומה התחזית למדד שהניב את התשואה הכי טובה ב־2023?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: סין פרג', תמר מצפי, אלביט מערכות
אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: סין פרג', תמר מצפי, אלביט מערכות

התשואות בבורסה בתל אביב היו חלשות ב־2023, במיוחד ביחס למדדים המובילים בוול סטריט ובאירופה שעלו השנה בעשרות אחוזים, לעומת עלייה של אחוזים בודדים בשוק המניות המקומי. לא מעט אנליסטים מקומיים סבורים כי הפערים שנפתחו בשנה החולפת בין הבורסה בתל אביב למקבילות שלה בניו יורק הפכו אותה לזולה יחסית, וכי בשנת 2024 היא תתאושש. כעת, הבנקים הפועלים ודיסקונט מפנים זרקור למניות שצפויות להערכתם לעלות בשנה החדשה - וכאלו שמהן מוטב להתרחק.

נאסד"ק שובר שיאים? זה הסקטור שמכה את המדדים המובילים של וול סטריט
איש העסקים שתובע את עצמו: ההסבר למהלך החריג של בן משה

ככלל, בבנקים זהירים באשר לכיוון השוק בשנה הקרובה. בסקירת דיסקונט נכתב כי "ניתן להניח שהמחצית הראשונה בשוק הישראלי תתאפיין בתנודתיות גבוהה". הם מבהירים כי "ככל שמגמת הירידה בריבית אכן תתממש ותתייצב, סביר שנראה עליות, בדגש על הסקטורים המושפעים מהריבית. משמע - נדל"ן, תשתיות ואנרגיה מתחדשת".

בבנק הפועלים אומרים כי "2024 נפתחת כשאנו בעומקו של 'בור' כלכלי שאנו עדיין לא בטוחים מה עומקו ומתי נראה את חבל ההצלה". להערכתם, "ביום שלאחר הלחימה כנראה שלא נראה 'ריבאונד' כלכלי גדול כמו לאחר הקורונה שכן הצמיחה הצפויה בעולם נמוכה, הריביות גבוהות, ובעיקר ההייטק נמצא בסייקל אחר".

בזן תזנק השנה או תדשדש?

האנליסטים של בנק הפועלים ודיסקונט חלוקים לגבי הביצועים הצפויים בחלק מהסקטורים של שוק המניות. כך למשל, בדיסקונט מאמינים שמניות חברת הדלק פז, וחברות הזיקוק בזן ובז"א (בית הזיקוק באשדוד שפוצל אשתקד מפז) ייהנו מתשואה מרשימה של 24% (פז), 27% (בזן) ועד 33% (בז"א). הסיבה: פתיחת השנה עם מרווחי זיקוק גבוהים (הפער בין מחיר נפט גולמי לנפט מזוקק, שקובע למעשה את רווחי בתי הזיקוק), ולמרות ירידה צפויה באותם מרווחים בהמשך השנה.

בפועלים פחות מאמינים במניות הללו - מאותן סיבות בדיוק (הירידה הצפויה במרווחים), וכך גם במניות הגז, שבלטו לטובה בבורסה בתל אביב בשנתיים האחרונות (עלייה של 38% במדד הענפי ב־2023). בפועלים מעריכים שהתחום מיצה את העליות וצופים לו תשואת שוק בלבד (עלייה חד־ספרתית).

 

לעומת זאת, בפועלים מעריכים שמניות בתחום ה־IT (טכנולוגיית מידע ואיסוף נתונים) כמו חילן, וואן טכנולוגיות, מטריקס וסאפיינס, יפגינו חוזק משמעותי השנה. "המלחמה פחות מורגשת בחברות הללו, כיוון שהחברות פונות לפעילות הליבה של ארגונים". בפועלים מעריכים שגם אם תהיה פגיעה בהזמנות חדשות בתחום, "הפגיעה תהיה מינורית, אם בכלל".

בדיסקונט מנגד, נותנים לתחום "תשואת שוק" בלבד, עם עליות של עד 9% לכל היותר. הם מסבירים כי חוסר הוודאות והתאמת משאבים, תקציבים וצרכים של ארגונים רבים למלחמה, יכולה "בשלב ראשון ליצור אקט של שמרנות בכל הנוגע לפרויקטים חדשים".

החברה שנמצאת ב"מומנטום עסקי אדיר"

האנליסטים של בנק הפועלים מאמינים שלמניית טבע החבוטה צפויה עוד שנה טובה, לאחר קפיצה של 19% ב־2023. והם צופים שגם השנה תעלה מי שכונתה פעם "מניית העם" בשיעור דו־ספרתי. להערכתם, הסדרי הפשרה בפרשיות שטלטלו את החברה בשנים האחרונות מאפשר להנהלה להתמקד בשיפור תוצאות החברה. "טבע צפויה לקבל השנה תוצאות בניסויים מתקדמים במספר מוצרים חדשים. הצלחה בהם תאפשר את השקת המוצרים בשנים הבאות. טבע תציג ב־2024 צמיחה מתונה בשורת ההכנסות, תוך שיפור בשורות הרווח".

בתחום הטכנולוגיה, בדיסקונט מעריכים שמניית נייס תעלה ב־12% ואומרים כי יש לה "מומנטום עסקי אדיר". לדבריהם, "Chat-GPT וטכנולוגיות הבינה מלאכותית, הציתו את דמיון המשקיעים פעם נוספת, ודחפו את המכפילים חזרה לרמות גבוהות, למרות סביבה אינפלציונית וריבית גבוהה. קשה לראות בשלב זה אלמנט שיכול לעצור את המומנטום החיובי. בשוק הישראלי, נייס נסחרת בתמחור אטרקטיבי".

בפועלים, מסמנים שתי מניות מתחום השבבים שעברו שנה הפוכה לגמרי - נובה וטאואר. בעוד שנובה כבר הספיקה לזנק בשנה החולפת ב־76% בשל עלייה בביקוש למוצרי החברה, טאואר איבדה 27% מערכה על רקע ביטול הסכם הרכישה שלה על ידי אינטל. בפועלים מסבירים שהשנה הקרובה תהיה שנת מעבר, ולאחריה הביקושים יתאוששו, ההכנסות של טאואר יצמחו בכל שנה ב־15% בממוצע והרווח יקפוץ ב־25%.

ולא רק טאואר קיבלה המלצת קנייה למרות צניחה משמעותית במחיר המניה השנה. הפועלים גם מציינים את תחום התקשורת ומאמינים שיכולה להיות תשואה דו־ספרתית למניות בזק, סלקום ופרטנר, בעקבות "המשך צמיחה בתשתיות האינטרנט, בשילוב עם שיעורי נטישה נמוכים". זאת, אחרי שנה שבה מניות בזק וסלקום איבדו כ־17% מערכן ואילו פרטנר מחקה כ־30%.

הלא מומלצות: אלביט ואיי.סי.אל

מניית החברה הביטחונית אלביט מערכות, נהנתה בשנה האחרונה מעלייה משמעותית של 36%, בעיקר על רקע המלחמה באוקראינה שהציתה מירוץ התחמשות עולמי. המלחמה בישראל בינתיים דווקא לא תרמה לה, אך בדיסקונט מאמינים שהעליות באלביט הגיעו למיצוי ומעריכים שהיא תסיים את 2024 קרוב למחיר הנוכחי: "החברה נסחרת בתמחור גבוה משמעותית מיתר המתחרים הגלובליים בתחום".

על דבר אחד מסכימים בדיסקונט והפועלים: מניית יצרנית האשלג והכימיקלים איי.סי.אל (לשעבר כיל) פחות מומלצת להשקעה. המניה איבדה כ־29% מערכה בשנה האחרונה ו־55% בשנתיים האחרונות, וזאת אחרי שזינקה ב־230% בשנה וחצי קודם לכן. "אנו מעריכים שב־2024 נראה התייצבות בשווקים, עם אפשרות להתאוששות מתונה והדרגתית ברמות המחירים. החברה תציג שיפור קל בהכנסות וברווח אולם התוצאות החריגות שהחברה הציגה ב־2022 אינן מייצגות, ולא תחזורנה על עצמן בשנים הקרובות" כותבים בפועלים.

בשני הבנקים גם ממליצים להתרחק ממניות רשתות המזון כמו שופרסל, רמי לוי, אלקטרה צריכה, יוחננוף, ויקטורי וטיב טעם. "כניסת קרפור הביאה לעלייה בחשש המשקיעים בשנה החולפת וב־2024 קרפור תמשיך לשחק תפקיד, אך תאפשר בכל זאת עליית מחירים בסקטור. שופרסל צפויה להציג צמיחה גבוהה יחסית ברווח, אבל בשיעורים נמוכים ביחס לעבר", אומרים בדיסקונט. בבנק הפועלים מסכמים כי "הסביבה העסקית המאתגרת איתה מתמודדות רשתות השיווק בעת הנוכחית צפויה להימשך גם בשנה הקרובה".