דירוג צבאות העולם ל-2024: באיזה מקום מדורגת ישראל?

הדירוג השנתי שמפרסם Global Fire Power, מדרג את הכוח הצבאי ב-145 מדינות • בנוסף, הדוח מציג השוואה בין מדינות יריבות, כמו רוסיה-אוקראינה, סין-ארה"ב, וישראל-איראן • וזו המדינה שממשיכה לשלוט במקום הראשון ברשימה

איפה מדורג צה''ל בדירוג הצבאות הבינלאומי / צילום: Shutterstock, Dmitry Pistrov
איפה מדורג צה''ל בדירוג הצבאות הבינלאומי / צילום: Shutterstock, Dmitry Pistrov

מדינת ישראל מדורגת במקום ה־17 בעולם בכוח צבאי, כאשר איראן במקום ה־14. כך עולה מדירוג Global Fire Power (GFP) לשנת 2024.

ה-GFP מנתחים דאטה אודות צבאות העולם, בנושאים כמו כוחות קרקע, ים ואוויר. ומאז שנת 2006 החברה מפרסמת דירוג כללי ל-145 צבאות. הדירוג הסופי נובע מציונים של יותר מ־60 פקטורים שנבחנים. כאשר ציון מושלם בדירוג הוא 0.0.

הדירוג השנתי: אלו הדרכונים החזקים ביותר בעולם, ואיפה ממוקם הישראלי
נשיא אקוודור הודיע על מצב חירום: חמושים השתלטו על ערוץ טלוויזיה
ראיון | המומחה שמגלה: אוניות החלו להכריז שאין להן קשר לישראל כדי להימנע מפגיעה

כחלק מהדירוג, משווים ב-GFP בין מדינות יריבות: רוסיה-אוקראינה, סין-ארה"ב, וישראל-איראן.

ישראל קיבלה דירוג של 0.2596, לעומת 0.2269 שקיבלה איראן. במסגרת הדוח, מציינים כי יתרונותיה של ישראל באים לידי ביטוי בגיאוגרפיה, בהיקף צבא המילואים (יותר 115 אלף חיילים), תקציב הביטחון (גבוה בכ־14 מיליארד דולר) ובחיל האוויר (יותר 61 מטוסים).

מעבר להיקף אמצעי חיל האוויר, היתרון המרכזי הישראלי נובע מכך שבזמן שישראל משתמשת במיטב התוצרת האמריקאית ובמיוחד במטוסי 35-F, האיראנים מתבססים, בעיקר, על מטוסים שיובאו בשנות ה־90 ואף בשלהי עידן השאה בשנות ה־70. זו הסיבה שהאיראנים מקווים כי מכירת הכטב"מים הנרחבת לרוסיה, תוביל את מוסקבה גם למכור לה מטוסי סוחוי 35.

בראש הכוח הצבאי העולמי: ארה"ב

בצמרת דירוג הכוח הצבאי העולמי נותר סטטוס קוו: ארה"ב ראשונה (0.0699), רוסיה שנייה (0.0702), סין שלישית (0.0706) והודו רביעית (0.1023). מי שהתמקמה במקום החמישי היא קוריאה הדרומית שעקפה את בריטניה. השוואה מעניינת נוספת שמוצגת בדוח, היא בין ארה"ב לבין סין, שלכל אחת יתרונות משלה. לדוגמה, כוח האדם הפוטנציאלי של סין גדול פי חמישה מזה של ארה"ב וכוח האדם שבשירות פעיל גדול בכ־35%, תקציב הביטחון של וושינגטון גדול פי 3.6 מזה של בייג'ין.

בתוך כך, את העשירייה הראשונה בדירוג העולמי סוגרות יפן, טורקיה, פקיסטן ואיטליה. מדינות נוספות שדירוגן, קרוב לוודאי, מעניין את ישראל אלו מצרים שנמצאת במקום ה־15 בעולם, וערב הסעודית שנותרה במקום ה־23.

בזמן מלחמת חרבות ברזל, ניכרת חולשתה של מדינת לבנון מול חיזבאללה. זה נובע, בין השאר, מכך שלחיזבאללה דואגת איראן, ואילו צבא לבנון חלש ברמה קיצונית בקנה מידה בינלאומי. הוא ממוקם במקום ה־118 בעולם, לאחר מדינות כמו אפגניסטן, לאוס וקמבודיה. בה בעת, צבא סוריה נמצא במקום ה־60 בעולם, ירדן במקום ה־80 ותימן במקום ה־81. מבין ידידות ישראל במפרץ הפרסי, איחוד האמירויות במקום ה־51 ובחריין במקום ה־86.