מחנן מור ועד הרץ: מה החביאו הדוחות שפורסמו ברגע האחרון

מחיקות שווי גדולות, הערות עסק חי, מגעים להסדר חוב וכסף שנגמר: הרפטואר שמציגות חברות שפרסמו דוחות כספיים בסוף דצמבר

פרויקט Brookhollow Central של הרץ פרופרטיס בטקסס / צילום: מצגת החברה
פרויקט Brookhollow Central של הרץ פרופרטיס בטקסס / צילום: מצגת החברה

גם לאחר חודש ההארכה שניתן לחברות ציבוריות לפרסום הדוחות הכספיים לרבעון השלישי בגלל המלחמה, היו כאלה שבחרו להמתין לרגע האחרון - בשבוע שעבר, כדי לעשות זאת. שלא במפתיע, חלקן הגיעו לדקה ה־90 עם בשורות שליליות שהנחיתו על המשקיעים.

"שדה דב" עלה ביוקר: מחיקות הובילו את חנן מור לרשום הפסד של 421 מיליון שקל 
מס על רווחי הבנקים? זה מה שחושב נגיד בנק ישראל 

הרץ פרופרטיס: מחיקה של מיליארד שקל

חברת הנדל"ן המניב האמריקאית, הרץ פרופרטיס, עלתה לכותרות לאחרונה לאחר שהודיעה באופן חד צדדי כי תפסיק לשלם את חובותיה למחזיקי האג"ח בשל מצבה הפיננסי הרעוע. בניהולו ובראשותו של וויליאם זאב, היא פועלת זה חודשים לגבש הסדר חוב הכולל תספורתם. הרץ, חברה המחזיקה משרדים בערים שונות בארה"ב, הציגה הפסד עצום של 213 מיליון דולר בתשעת החודשים הראשונים של 2023.

ההפסד נבע ברובו מהפחתה עצומה שנבעה משערוכים שליליים בשווי הנדל"ן של החברה בהיקף של 281 מיליון דולר (מעל למיליארד שקל) - יותר ממחציתה (156 מיליון דולר) ברבעון השלישי.

להרץ פרופרטיס שתי סדרות אג"ח בהיקף של יותר מחצי מיליארד שקל כאשר סדרה א' נסחרת בתשואת זבל של מעל ל־1700%, וסדרה ב', המגובה בשיעבוד, ב־17% בלבד. רואי החשבון של החברה מפנים את תשומת הלב להתקיימות עילה להעמדת האג"ח לפרעון מיידי לצד גירעון בהון החוזר של החברה, הלוואות שמועד פרעונן חלף ועוד, ה"מעוררים ספקות משמעותיים בדבר המשך קיומה של החברה כ'עסק חי'".

דה זראסאי: הריבית הכבידה עליה

חברת אג"ח אמריקאית אחרת הפועלת בתחום הנדל"ן ונמצאת במגעים להסדר חוב היא דה זראסאי, בראשות ג'ואל וינר, המחזיקה בדיור להשכרה בניו יורק.

חוב האג"ח שהנפיקה החברה עומד על 1.2 מיליארד שקל, והן מדורגות גבוה יחסית, במשפחת ה־A, על ידי S&P מעלות. החברה פנתה לנושים במטרה לבצע פריסה מחדש של החוב שלה בשל עליית הריבית שפגעה בשווי נכסיה, בעוד היא מוגבלת ביכולתה להעלות את שכר הדירה, שכן מרבית נכסיה בשכירות מפוקחת. במעלות ציינו כי לא רואים באירוע "כשל פירעון" משום שהפיצוי המוצע למחזיקי האג"ח הולם ובעל השליטה התחייב להעמיד הלוואה לפירעון החוב.

ההרעה בשוק הדיור להשכרה בניו יורק, שנובעת בין היתר מעליית הריבית והכבדת תנאי הרגולציה בעיר, הובילה את החברה לבצע שיערוך שלילי גדול בשווי נכסיה: הפחתה של 134 מיליון דולר שהעבירה אותה להפסד של 109 מיליון דולר בתשעת החודשים הראשונים של השנה.

חנן מור: הפחתת ערך במתחם שדה דב

יזמית הבנייה למגורים חנן מור פנתה בסוף נובמבר האחרון לביהמ"ש בבקשה למתן צו עיכוב הליכים בשל חוסר יכולתה לעמוד בהתחייבויות הענק שצברה (כ־3 מיליארד שקל בסך הכול).

במהלך תקופת העיכוב, שכבר הוארכה פעם אחת, מנסה דודו זבידה, שמונה להוביל את החברה במקום המייסד והיו"ר חנן מור, לגבש הסדר מול הנושים הרבים ובהם מחזיקי האג"ח מהציבור (חוב של מעל ל־600 מיליון שקל הנסחר בתשואת זבל של עד 511%).

הדוחות הכספיים שפרסמה החברה בשבוע שעבר בישרו על הפסד עצום של 421 מיליון שקל ברבעון השלישי, עיקרו בגין ירידת ערך של מלאי מבנים וקרקעות שבבעלותה. מסכום זה יוחסו 205 מיליון שקל להפחתת שווי הקרקע שרכשה חנן מור בקיץ 2021 במתחם "שדה דב" בצפון תל אביב תמורת כ־1.5 מיליארד שקל - שמומנה בעיקר מהלוואה המהווה כיום כמחצית מחובות החברה. רואי החשבון של חנן מור הצמידו הערת "עסק חי" לדוחות ופירטו בנוסף להפסד גם תזרים שלילי של 126 מיליון שקל מפעילותה השוטפת.

אורה סמארט: נגמר האוויר והכסף

חברת טכנולוגיה שנקלעה למצב ביש במיוחד היא אורה סמארט אייר, שעוסקת בפיתוח ושיווק מערכת טיהור אוויר מתקדמת. באוגוסט פנתה החברה בבקשה לביהמ"ש למתן צו הקפאת הליכים (שניתן לה) לצורך הבראתה. נכון להיום מניות החברה מושעות מהמסחר בת"א, לאחר שאיבדו כמעט את כל ערכן בהנפקה ומשקפות לחברה שווי של כ־3 מיליון שקל בלבד.

אורה סמארט הונפקה ביוני 2021, בעיצומו של גל הנפקות של מיזמי הייטק בוסריים בבורסת ת"א, כשלוש שנים לאחר שהוקמה ע"י האחים אביעד ואלדר שניידרמן. על רקע מגפת הקורונה שהתאימה לפעילות החברה בוצעה ההנפקה בשווי מנופח של 130 מיליון שקל לפני הכסף, ובתחילת המסחר במניה השווי אף זינק. אלא שבהמשך קרסה המניה, ולאחר שניסיון למכירתה לחברה אמריקאית כשל - אורה נאלצה להתמודד עם הפסדים וקשיי נזילות שהלכו והחריפו, עד כדי התרוקנות הקופה (כולל כ־35 מיליון שקל שגוייסו בהנפקה).

לדוחות הכספיים למחצית השנה הוצמדה הערת "עסק חי". החברה רשמה הכנסות של 1.2 מיליון דולר, ירידה של 64% ביחס לתקופה המקבילה, ובשורה התחתונה נרשם הפסד של 7.3 מיליון דולר.

לאורה היה בסוף יוני השנה גירעון בהון העצמי של 1.6 מיליון דולר מול הון חיובי של 8.3 מיליון דולר בתום המחצית הראשונה של 2022.