ההשקעה החדשה של קרן אדמונד דה רוטשילד והתאחדות הסטודנטים

שני הגופים ישקיעו כ-10 מיליון שקל בהקמת 15 מרכזי חוסן במוסדות אקדמיים ברחבי הארץ • המרכזים יעניקו סיוע נפשי, כלכלי ואקדמי ישיר לסטודנטים ולסגלים, ויפתחו רשתות תמיכה • ישראל מתגייסת

מיקי קליגר, קרן רוטשילד / צילום: לנס הפקות
מיקי קליגר, קרן רוטשילד / צילום: לנס הפקות

אודות "ישראל מתגייסת"

בתוך המציאות הכאוטית נולדו עשרות מיזמים של אזרחים ועסקים פרטיים, הנרתמים למען יושבי הדרום, אנשי כוחות הביטחון והמורל הלאומי בכללותו. גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

המלחמה גובה מישראלים רבים מחיר נפשי גבוה, ומצריכה התמודדות רגשית מתמשכת עם המצב הביטחוני המורכב. כחלק מהמאמץ למצוא לכך פתרונות, קרן אדמונד דה רוטשילד יזמה את הקמת 15 מרכזי חוסן במוסדות אקדמיים ברחבי הארץ, ממכללת ספיר בדרום ועד מכללת תל חי בצפון. הקרן תשקיע במיזם 5 מיליון שקל, והתאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית תשקיע כ־4.5 מיליון שקל. 

ישראל מתגייסת | המשקיע שיוצא נגד ישראל, אך מסרב למכור את חלקו בסטארט-אפ ישראלי
ישראל מתגייסת | המסר לעובדים בישראל: "קבלו מענק, ודאגו לבריאות הנפש שלכם"

מרכזי החוסן אמורים לסייע לעשרות אלפי סטודנטים ואנשי סגל בהתמודדות עם האתגרים והעומס הנפשי בעקבות מתקפת טרגון הטרור חמאס ומלחמת חרבות ברזל. המרכזים יסייעו בזיהוי הפערים בשטח, ויפעלו לפיתוח תוכניות סיוע והכשרה לסטודנטים ולסגל האקדמי, יקימו תשתית מוכנות לעתות חירום, ויצרו מנגנוני פעולה ורשתות תמיכה. בין היתר, מדובר גם בסיוע נפשי, כלכלי ואקדמי ישיר לסטודנטים ולסגלים.

לדברי סגן יו"ר מועצת המנהלים של קרן אדמונד דה רוטשילד, מיקי קליגר, "המרכזים החדשים יתווספו ל־14 מרכזי חוסן קהילתיים הפועלים כיום בישראל, תוך התאמת המודל הקיים בהם לאקדמיה. המטרה היא לתת מענה גם לצרכי החירום של חיילי המילואים החוזרים ללימודים וסטודנטים נפגעי הטבח, וגם לצרכים ארוכי הטווח בשגרה ובחירום".

הפגיעה בדור הצעיר

מרכזי החוסן יפעלו בשני צירים: מודל מלא, שבמסגרתו יוקם מרכז חוסן מוסדי בתמיכת הקרן וההתאחדות במספר מוסדות אקדמיים נבחרים (כרגע בתל חי ובספיר, תחת הליווי המקצועי של הקואליציה הישראלית לטראומה); ומודל חלקי, הכולל מענק לצרכי חירום מיידיים ומימון שירותי ייעוץ ופיתוח, עבור מוסדות אקדמיים נוספים המבקשים להקים מרכזי חוסן.

"במתקפת ה־7 באוקטובר הדור הצעיר במדינת ישראל נפגע קשות - המבלים במסיבת הנובה ובמסיבת פסיידאק, תושבי העוטף, החיילים ומשרתי המילואים", מציין שי שידלוב מנכ"ל התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית. "מרכזי החוסן יהוו כתובת למענה מיידי וליצירת איתנות חברתית לשנים הבאות, כדי שנוכל להיבנות חזרה ולייצר כאן חברת מופת".

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

קבוצת ריאליטי ועמותת איזון

במתחם ארנה הרצליה, השייך לקבוצת ריאליטי, הוקם מרחב "איזון-ארנה", שבמסגרתו תפעיל עמותת כפר איזון מרחב טיפולי הוליסטי עבור שורדי מסיבת הנובה ומסיבת פסיידאק ובני משפחותיהם.

השלב הראשון של המענה לנפגעים התקיים בכוכב הים בקיבוץ שדות ים תחת השם "איזונובה". כעת, במסגרת השלב השני, המיקוד הוא בטיפולי גוף ונפש שמטרתם לסייע לשורדים לחזור בהדרגה לחיים שקדמו למתקפת הטרור בשבת השחורה. התוכנית כוללת טיפולי גוף נפש, טיפולים רגשיים, מוזיקה, אמנות, תנועה, יוגה, הכוונה תעסוקתית, אפשרות למפגש עם פסיכיאטר ועוד.

מרחב איזון־ארנה בקניון ארנה הרצליה / צילום: יח''צ
 מרחב איזון־ארנה בקניון ארנה הרצליה / צילום: יח''צ

לדברי ד"ר אורית שפירו, מנכ"לית העמותה, "אנו מתמחים זה 23 שנה בעבודה עם צעירים הנמצאים במשבר נפשי אקוטי, בטראומה ובפוסט טראומה, כאשר חלקם בשימוש בחומרים פסיכואקטיביים. לכן, היה אך ברור כי בשעת חירום זו העמותה תיכנס 'תחת האלונקה', ותבנה מענה ממוקד ומותאם לשורדים ובני משפחותיהם.

"המטרה היא שאנשים יחזרו בהדרגה לסדר יום מותאם עבורם - למשל בעבודה, בלימודים או בהתנדבות - ויגיעו למרחב ליום או יומיים בשבוע בלבד". כל הטיפולים ניתנים ללא עלות, והמימון הוא מתרומות פרטיות.

בנוסף למרחב של עמותת כפר איזון, פועל בארנה מרכז לסיוע הוליסטי ע"ש יורי שטרן, המספק טיפולים מקצועיים לריפוי ושיקום אינטגרטיבי לגוף ולנפש. במהלך המלחמה הונגשו הטיפולים הללו לציבור הרחב ללא עלות, בתמיכת קרן אדוות - הקרן הפילנתרופית של משפחות מייסדי קבוצת ריאליטי.

לפרטים נוספים: https://t.ly/ViR8j

קהילת Anashim.il

הקהילה שפועלת לקידום ההון האנושי בהיבטי תעסוקה ולמידה, תקדם מיזמים המיועדים לאוכלוסיות שנפגעו מהמלחמה ומתמקדים בתחומי ההתמחות שלה. במסגרת המהלך יתקיים ב-30 בינואר האקתון, שבמסגרתו יוצגו רעיונות לצמצום פערים ולשילוב בשוק העבודה של אוכלוסיות כמו מפונים, מפוטרים, עסקים שקרסו, משפחות שנפגעו, משפחות של משרתי/ות המילואים ועצמאים. המועד האחרון להגשת מועמדות הוא 17.1.24.

המיזם הזוכה יקבל חבילת האצה לפיתוח וקידום המודל העסקי, בשווי של 150 אלף שקל. במסגרת החבילה, יקבל המיזם חלל משרדי בקמפוס עמותת תפוח, העוסקת בצמצום פערים דיגיטליים בחברה הישראלית, כמו גם ליווי של יועץ אסטרטגי מטעם חברת Accenture, קרדיטים לענן במיקרוסופט, פגישה אחד על אחד עם דניאל רקנאטי מקרן Rhodium, וחבילת שיווק לקידום המיזם.

להרשמה ולפרטים נוספים: https://rework.hackos.app

מרכז מדבר לשלום

המרכז, הממוקם במתחם נוף צוקים שבערבה התיכונה, הפך בצל המלחמה למרכז של פעילות קהילתית רחבה למתרגלים ולמורים מהעוטף שמתארחים בערבה התיכונה, ללא עלות. במסגרת הפעילויות המתקיימות במרכז ניתן למצוא שיעורי יוגה, צ'יקונג, פילאטיס ותרגולי נשימה הפתוחים לקהל הרחב, ומטרתם לסייע ליצירת שגרה מיטיבה של חיבור לגוף.

במקביל, במתחם "נוף צוקים" ישנן 15 בקתות אבן זוגיות שהוסבו מתחילת המלחמה לאירוח תושבי העוטף, ללא עלות. בימים אלה נפתח המתחם בשנית לאירוח לקהל הרחב, ומעניק הנחה לכוחות הביטחון.

לפרטים: 055-6636670

חוסן ילדינו בשיתוף תור גיימינג

כ-450 ילדים ממשפחות מפונות נפגשו השבוע עם דמויות של חברת המשחקים נינטנדו במתחם "חוסן ילדינו" באילת. במסגרת המפגש העמידה חברת תור גיימינג, היבואנית הרשמית של מוצרי נינטנדו לישראל, לרשות הילדים עמדות משחק ועמדות צילום עם הדמויות, ביניהן סופר מריו.

מיזם "חוסן ילדנו" הוקם עם פרוץ המלחמה על ידי היזם החברתי רוני דואק, ומטרתו היא שיקום חוסנם האישי של אלפי ילדי ונערי שדרות ויישובי המועצה האזורית אשכול, זאת בין היתר באמצעות מענה טיפולי מקיף.

במסגרת המיזם הוקמו שני מרכזים, באילת ובים המלח, הפעילים במשך כל ימות השבוע, וכוללים 20 אוהלי טיפול שבהם מקבל כל ילד טיפול פרטני מול מטפל קבוע שממשיך איתו לאורך השנה. המרכזים גם כוללים מתחם פנאי עם מערכי חוגים וסדנאות תומכות חוסן.

האגודה למען החייל ולתת

במסגרת יום התודה הבינלאומי קיימו האגודה למען החייל וארגון לתת פעילות משותפת ללוחמי ולוחמות צה״ל. ארגון לתת בחר השנה לציין את היום במסגרת "הגבורה הישראלית", וחניכי תנועת הנוער של הארגון העניקו מדבקות וסיכות הוקרה לכ-300 לוחמים מחטיבת הצנחנים וחטיבת כפיר ולוחמי חיל האוויר מבסיס פלמחים.

לדברי ניצב ותא״ל במיל' ירון בארי, מנכ״ל האגודה למען החייל, "הוקרת התודה של בני הנוער לחיילי צה"ל חיממה את הלב בימים מורכבים אלה".