ישראל במלחמה | סיקור שוטף

פיגוע בדרום הר חברון, במקביל: אזעקות באשדוד ובעוטף עזה

מלשכת ראש הממשלה נמסר כי ראש המוסד בתיווך קטארי הניע מהלך להכנסת תרופות לחטופים בעזה • כוחות צה"ל ממשיכים לפעול בדרום הרצועה וחיסלו מחבלים ובהם מפקדים בנוח'בה • דיווח: מגעים מתקדמים להעברת תרופות לחטופים בעזה בתיווך קטאר • אחרי שורת מתקפות בים סוף ושיגורי טילים מתימן – ארה"ב, בריטניה ומדינות נוספות פתחו במתקפה נגד החות'ים • הפנטגון הבהיר: לא מתכוונים לשלוח כוחות נוספים למזרח התיכון • עדכונים שוטפים

יירוט של כיפת ברזל. לא מונעת את שיבוש השגרה בעורף / צילום: Associated Press, Oded Balilty
יירוט של כיפת ברזל. לא מונעת את שיבוש השגרה בעורף / צילום: Associated Press, Oded Balilty

עדכונים שוטפים

22:01 - האמריקנים מעריכים: החות'ים יגיבו על התקיפה נגדם

בארה"ב מאמינים שהחות'ים יגיבו על המתקפה המשותפת של האמריקנים והבריטים על יעדים בתימן. הבית הלבן הבהיר: ארה"ב לא מעוניינת בעימות עם תימן, אך לא תהסס לנקוט צעדים נוספים בתגובה להתקפות החות'ים בים סוף.

"אנחנו לא מעוניינים בסכסוך מכל סוג שהוא באזור", אמר דובר הבית הלבן, ג'ון קירבי. "כל מה שהנשיא עושה זה לנסות למנוע כל הסלמה".

21:27 - דיווח על תקרית שנייה בתוך שעות בים סוף

ארגון פעולות הסחר הימי של בריטניה קיבל דיווחים רבים על סירות קטנות שהתקרבו לספינה סמוך לתימן. מוקדם יותר דווח על טיל ששוגר לעבר ספינה אחרת, ונפל כמה מאות מטרים ממנה.

21:05 - שלושה מחבלים חוסלו באדורה

הפיגוע בדרום הר חברון: כוחות הביטחון חיסלו שלושה מחבלים שנמצאו באזור היישוב. כוחות רבים שהוקפצו לזירה מבצעים סריקות נוספות. התושבים מתבקשים להישאר במרחבים המוגנים.

הפצוע בפיגוע, גבר כבן 34 במצב קל-בינוני, פונה לבית החולים בהכרה מלאה, עם פצע ירי ברגל.

21:00 - לראשונה זה שלושה שבועות: אזעקות באשדוד; שיגורים גם למערב לכיש ולעוטף עזה

לפחות שלוש רקטות יורטו בהצלחה, לא ידוע על נזק או נפגעים.

20:42 - פיקוד העורף: תושבי אדורה מתבקשים להישאר במרחב המוגן

החשד לפיגוע בדרום הר חברון - פיקוד העורף עדכן כי זוהתה חדירת מחבלים ליישוב אדורה. התושבים מתבקשים להישאר במרחב המוגן ולהימנע משהייה מול הדלת והחלון. בפיקוד העורף הדגישו כי התנועה באזור אסורה.

20:17 - חשד לפיגוע באדורה שבדרום הר חברון, ככל הנראה ישנו פצוע אחד

ראשוני: פצוע כתוצאה מירי באדורה שבדרום הר חברון. כוחות הרפואה מעניקים לו טיפול רפואי ומתבצעות סריקות בשטח.

20:10 גורם ישראלי בכיר: הציר הענייני והישיר מול קטאר הוכיח את עצמו

רשימת התרופות שיועברו לחטופים ברצועת עזה מבוססת על בקשת המשפחות והרופאים האישיים של החטופים. מדובר בתרופות מצילות חיים, בעיקר לחולים הכרוניים, והרשימה כוללת משאפי אסטמה, תרופות ללב וללחץ הדם. התרופות ייכנסו מישראל ויועברו לחטופים דרך גורמי רפואה מקומיים שנמצאים ברצועה, ככל הנראה באמצעות הצלב האדום.

המהלך להכנסת התרופות הבשיל בימים האחרונים בעקבות לחץ שהפעילה קטאר על חמאס. גם נוכחות משפחות החטופים בקטאר והפגישות שקיימו שם היוו השפעה. גורם ישראלי בכיר הבהיר: "הציר הענייני והישיר מול קטר מוכיח את עצמו".

20:07 - פיקוד העורף: חשד לחדירת מחבלים באדורה שבאזור יהודה

19:58 - הצלב האדום: דחקנו בבעלי השפעה כדי להביא להכנסת התרופות

הצלב האדום הבין-לאומי הגיב על הסיכום להכנסת התרופות לרצועת עזה, אך הארגון לא התייחס למנגנון שיאפשר את העברת התרופות לחטופים. "צוותי הצלב האדום דחקו בגורמים ובבעלי השפעה כדי להבטיח את אספקת התרופות לבני הערובה", נמסר בעקבות פניית חדשות 12. "הצעד הקריטי הוא העברת התרופות למי שזקוק להן. לא נהיה מרוצים עד שזה יקרה".

19:28 - מטה משפחות החטופים דורש הוכחה לכך שהתרופות אכן יועברו לחטופים

מטה המשפחות להחזרת החטופים והנעדרים דורש הוכחה ויזואלית לכך שהחטופים יקבלו את התרופות שיכנסו לרצועה. "כל החטופים בסכנת חיים מיידית וזקוקים לתרופות מצילות חיים", נמסר מטעם המטה. "על קבינט המלחמה לדרוש הוכחה ויזואלית שהתרופות אכן הגיעו לחטופים, כתנאי לכל תמורה מישראל".

19:28 - מטה משפחות החטופים דורש הוכחה לכך שהתרופות אכן יועברו לחטופים

מטה המשפחות להחזרת החטופים והנעדרים דורש הוכחה ויזואלית לכך שהחטופים יקבלו את התרופות שיכנסו לרצועה. "כל החטופים בסכנת חיים מיידית וזקוקים לתרופות מצילות חיים", נמסר מטעם המטה. "על קבינט המלחמה לדרוש הוכחה ויזואלית שהתרופות אכן הגיעו לחטופים, כתנאי לכל תמורה מישראל".

19:07 - מצרים קוראת למאמץ בין-לאומי להפחתת המתח במזרח התיכון

מצרים הביעה דאגה עמוקה מההסלמה בתקריות בים סוף, כך לפי הודעת משרד החוץ במדינה. לדברי המצרים, יש לאחד את המאמצים הבין-לאומיים כדי להפחית את המתח וחוסר היציבות באזור.

18:45 - תרופות יועברו לחטופים ברצועת עזה

לשכת ראש הממשלה עדכנה כי ראש המוסד דדי ברנע הוביל מהלך מול קטאר שיאפשר הכנסת תרופות לחטופים המוחזקים בידי חמאס בעזה. זאת, בתמורה להגדלה משמעותית של מלאי התרופות שנכנסות לרצועה.

מתן התרופות צפוי להתבצע כבר בימים הקרובים. ככל הנראה, ישראל תכניס את התרופות לרצועה, והצלב האדום יעביר אותן לחמאס.

18:35 - התקרית בים סוף: טיל נורה לעבר כלי שיט, לא היו נפגעים

שעות אחרי תקיפות יעדי החות'ים - טיל נורה לעבר כלי שיט סמוך לתימן. הטיל נחת במרחק של כ-400 מטרים מהכלי, לא נגרם נזק ולא היו נפגעים.

18:30 - צה"ל תקף בלבנון

מטוסי קרב של חיל האוויר השלימו תקיפה במרחבי הכפרים לבונה, רמיה ועייתא א-שעב. במסגרת התקיפה, הושמדו מספר תשתיות טרור שהיו בשימוש ארגון הטרור חיזבאללה. בנוסף, כוחות צה"ל תקפו את מקורות הירי שביצעו שיגורים לעבר ישראל.

18:27 - מועצת הביטחון באו"ם תתכנס היום לדיון דחוף בנושא המלחמה בעזה

מדובר בדיון חירום שכונס ביוזמת אלג'יריה, הנציגה הנכנסת של הקבוצה הערבית במועצת הביטחון. בדיון היא צפויה לטעון כי ישראל מבצעת ״עקירה בכפייה״ בעזה. השגריר ארדן צפוי לשאת נאום במהלכו יתקוף את מועצת הביטחון שלא עוסקת בפעולה להשבת החטופים.

18:18 - ממשלת תימן: החות'ים אחראים לגרירת המדינה לעימות צבאי

ממשלת תימן אמרה שהמבצע הצבאי של ארה"ב ובריטניה הוא תגובה לפעילות של החות'ים בים האדום. לדברי הממשלה, החות'ים הם האחראים לגרירה שלך המדינה לעימות צבאי.

17:49 - שר הביטחון גלנט: "חמאס לא העלה על דעתו שנגיע לאן שהגענו"

שר הביטחון יואב גלנט ביקר ביחידת "עוקץ" וקיבל סקירה על הפעילות המבצעית של היחידה. "הפעולה של היחידה הזו מצילה חיים", אמר ללוחמים. "אתם למעשה מביאים את היכולת להילחם מתחת לקרקע במקומות שלא נלחמנו בהם בעבר, אנחנו נכנסים למקומות שחמאס לא העלה על דעתו אי פעם שנגיע אליהם. וזה הולך ומתקדם, הולך ומתעצם. אנחנו נגיע למצב שאנחנו מכריעים את חמאס".

גלנט הוסיף: "אני מברך על הכניסה של הלוחמות למרכז העשייה, בסדיר ובמילואים. אחרי שראיתי מה קצינות ומפקדות עשו בתחילת הדרך, ב-7 באוקטובר, כשהסתערו, פיקדו ונלחמו - ברגל, בכלי רכב, בטנקים, במסק"רים - זה דברים מאוד מרשימים שמסירים ספקות ומיישרים אי-הבנות שהיו להרבה אנשים במדינת ישראל".

17:36 - גרמניה תצטרף כצד שלישי להליך בבית הדין הבין-לאומי ותתמוך בישראל

גרמניה הודיעה כי בכוונתה להשתמש בסעיף באמנה נגד רצח עם כדי להצטרף להליך בבית הדין בהאג כצד שלישי, כדי "לדרוש הבהרות" בנוגע לשימוש באמנה נגד ישראל. מוקדם יותר דובר קנצלר גרמניה אמר: "הממשלה הפדרלית דוחה בתוקף את ההאשמה ברצח עם שהועלתה נגד ישראל. אין לזה בסיס".

17:27 - דיווח על תקרית ימית בים סוף

הרשויות קיבלו דיווח על תקרית מדרום מזרח לתימן. לא נמסרו פרטים על מהות התקרית.

17:13 - הילה שושני ששוחררה משבי חמאס: "אי אפשר להשאיר את בני הערובה בעזה"

בניו יורק נערכת הפגנה לשחרור החטופים שמוחזקים ברצועת עזה. "בשבעה באוקטובר, אחרי שעות ארוכות שהתחבאנו, מחבלי חמאס חטפו אותי ואת אימא שלי וחברתי", שיתפה הילה שושני בת ה-13, ששוחררה משבי חמאס. "החיים כבת ערובה בעזה הם גיהינום. באתי הנה כדי לבקש מכם לעזור לנו להחזיר את כל בני הערובה, אי אפשר להשאיר אותם שם".

16:54 - צה"ל תוקף יעדי חיזבאללה בדרום לבנון

16:49 - בניו יורק נערכת הפגנה לשחרור החטופים

מאות בני אדם משתתפים בהפגנה בניו יורק בקריאה לשחרור החטופים. גם מושלת ניו יורק והסנטור צ'אק שומר קראו לשחרור המיידי של הישראלים שמוחזקים בשבי חמאס. על הבמה ינאמו בין היתר הילה שושני בת ה- 13 וירדן רומן גת ששוחררו מהשבי.

16:25 - לראשונה היום: אזעקה בחניתה שבגבול לבנון

זוהה שיגור מלבנון שנפל בשטח פתוח, לא ידוע על נפגעים או נזק.

16:18 - איחוד האמירויות הביעה דאגה מהמצב בים האדום

איחוד האמירויות התייחסה לתקיפה של ארה"ב ובריטניה על יעדים חות'ים, והדגישה את החשיבות של שמירה על הביטחון באזור. סוכנות הידיעות במדינה מסרה כי איחוד האמירויות הביעה "דאגה עמוקה" מההשלכות של המקפות על נתיבי השיט.

16:00 - בתימן הפגינו: "התקיפות נגדנו הן טרור"

עשרות אלפי תימנים התאספו בכמה ערים להפגנות שבהן גינו את התקיפות של ארה"ב ובריטניה. "התקיפות בתימן הן טרור", אמר מוחמד עלי אל-חות'י, חבר במועצה המדינית העליונה של החות'ים, "ארה"ב היא השטן".

15:28 - שר החוץ כ"ץ הגיב על הדיון בהאג: "המוסר הכפול של חלק מהמדינות זועק לשמיים"
שר החוץ ישראל כ"ץ התייחס לדיון בבית הדין בהאג שעסק בהאשמה של דרום אפריקה כי ישראל מבצעת "רצח עם". "כשזה נוגע לישראל נראה כי המוסר הכפול של חלק ממדינות העולם זועק לשמיים", האשים כ"ץ. "אני מקווה שהתלונה תידחה על הסף ומאמין שהצדק ינצח. חברי הצוות המשפטי הישראלי ערערו את כל הטיעונים הצבועים של דרום אפריקה".
15:21 - הפנטגון הבהיר: ארה"ב לא מתכוונת לשלוח כוחות נוספים למזרח התיכון
אחרי שארה"ב ובריטניה תקפו שורת יעדים חות'ים, דובר הפנטגון הבהיר כי אין למעצמה תוכנית לשליחת כוחות נוספים למזרח התיכון. לדבריו, לתקיפות בתימן היו "השפעות טובות", והם ימשיכו לעקוב אחרי המצב.
בנוסף, הדובר עדכן במצבו של שר הביטחון האמריקני לויד אוסטין, שאושפז בשל זיהום, ומסר כי מצבו טוב וכי הוא "עסק באופן פעיל בפיקוח ובהנחיה של התקיפות".


15:00: דובר צה"ל: הושמדו מעל 700 משגרי רקטות של חמאס מתחילת הלחימה

דובר צה"ל עדכן כי מתחילת התמרון הקרקעי ברצועה הושמדו מעל 700 משגרי רקטות, בין היתר בתקיפות של חיל האוויר ועל ידי הלוחמים על הקרקע.

14:50: שני טילי נ"ט נורו לגליל העליון, צה"ל השיב בירי ארטילרי

לפני זמן קצר נורו שני טילי נ"ט למרחב מלכיה שבגליל העליון, לא ידוע על נפגעים בגוף. בצה"ל השיבו באש. 

12:30: רוסיה קראה לחות'ים לחדול מתקיפות הספינות בים האדום

דובר הקרמלין אמנם גינה את התקיפה האמריקנית המשולבת בתימן וכינה אותה "לא חוקית על פי הדין הבין-לאומי" אבל קרא במקביל לחות'ים להפסיק את ההתקפות על נתיבי הסחר בים האדום. 

09:30: האיראנים פרסמו תיעוד של ההשתלטות על המיכלית האיראנית אתמול בבוקר סמוך למפרץ עומאן

08:40: עשרות מחבלים חוסלו בח'אן יונס, רחפן חיסל מחבל שירה מחלון לעבר הכוחות

בעוד שבצפון הרצועה צה"ל השלים את רוב המשימות שהוצבו לו, בח'אן יונס ובדרום הרצועה הלחימה נמשכת באופן עצים. צה"ל הודיע הבוקר שחוסלו עשרות מחבלים בח'אן יונס ובאל מע'אזי, ובהם מפקדים בכוח הנוחבה של חמאס. באל בורייג' רחפן חיסל מחבל שירה מחלון לעבר הכוחות. 

04:07 - גורם צבאי אמריקני: עד כה לא נרשמה תגובה מצד החות'ים, למרות הצהרותיהם שיפעלו בתגובה

הגורם הדגיש כי "הכוחות האמריקנים והבריטים שהשתתפו בתקיפה מוכנים לעשות זאת שוב אם יהיה צורך".

03:25 - גורם בכיר בממשל ביידן מסר מידע על הרקע לתקיפה, ואמר כי מטרת התקיפה האמריקנית בתימן הייתה "לפגוע ביכולות ההתקפה של החות'ים".

בגורם האמריקני ציין כי הנשיא ביידן היה מעורב באופן ישיר בתקיפה, וכי קדמה לה ישיבה שהתקיימה ביום שלישי האחרון שבה נכח לצד הצוות לביטחון לאומי. את הישיבה כינס הנשיא על מנת להכין תוכניות תקיפה ומטרות, והנחה את שר ההגנה להוציא את התוכניות לפועל.

02:35 - נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הוציא הודעה שבה אישר את התקיפה של ארה"ב ובריטניה בתימן

בהודעה של הנשיא נכתב, "בהנחייתי, כוחות צבא ארה"ב - יחד עם בריטניה ובתמיכת אוסטרליה, בחריין, קנדה והולנד - ביצעו בהצלחה תקיפות נגד כמה יעדים בתימן שאיפשרו לחות'ים לסכן את חופש הניווט באחת מהדרכים הימיות החשובות ביותר בעולם. התקיפות הן תגובה ישירה להתקפות של החות'ים נגד ספינות בין-לאומיות בים האדום".

02:29 - דיווח בתימן: החות'ים שיגרו מספר גדול של טילים לעבר מטרות אמריקניות ובריטניות בים סוף

02:03 - מקורות אמריקניים לרויטרס: התקיפות בתימן בוצעו באמצעות מטוסי קרב, ספינות וצוללות

01:38 - דיווחים בארה"ב: תקיפות מהאוויר בארבע ערים מרכזיות בתימן

לפי הדיווחים, מטוסי קרב אמריקניים ובריטיים תוקפים כעת לפחות תריסר מטרות בתימן, כולל מתקני אימונים ומתקני לאחסנת כטב"מים של החות'ים. התקיפות מתרכזות בארבע ערים: צנעא, חודידה, תעז וזביד - בהן נשמעים פיצוצים עזים.

01:29 - דיווח: החלה המתקפה של ארה"ב ובריטניה נגד החות'ים בתימן

01:03 - שר החוץ של בריטניה, דיוויד קמרון לישראל: לאפשר סיוע הומניטרי נוסף לעזה

השר הבריטי ציין כי "המצב נואש - וצפוי להחמיר. על פי תוכנית המזון העולמית, תשעה מכל עשרה פלסטינים בצפון עזה עשויים לאכול פחות מארוחה אחת ביום". לדבריו, מספר שיירות הסיוע צריך להגיע ל-500 ביום.

00:40 - דובר הזרוע הצבאית של החות'ים מצטט את איומו של מנהיג החות'ים מוקדם יותר היום: "כל תקיפה נגדנו לא תישאר ללא מענה, מי שמתכוון לתקוף אותנו מסתכן וישלם את המחיר".

23:01 - דיווח: בריטניה תצטרף לארצות הברית במתקפה אווירית נגד מטרות חות'יות - כבר הלילה

הטיימס מדווח כי בריטניה תצטרף כבר הלילה לארצות הברית בתקיפות אוויריות נגד מטרות צבאיות של החות'ים.  

 הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12