הבחירות בטייוואן הכניסו את ענקית השבבים בעולם ללב ויכוח פוליטי

חברת tsmc הטייוואנית תופסת נתח של 60% מכלל ייצור המעבדים העולמי • כעת, עם ניצחון חוזר של מפלגת השלטון בבחירות, עולה החשש מהסלמה מול סין ופגיעה באספקת השבבים

משרדי חברת השבבים tsmc, בטייוואן. מכונה במדינה ''ההר הקדוש'' / צילום: ap, Chiang Ying-ying
משרדי חברת השבבים tsmc, בטייוואן. מכונה במדינה ''ההר הקדוש'' / צילום: ap, Chiang Ying-ying

פיתוח וייצור של שבבים איננו נוטה להפוך לנושא פוליטי, קל וחומר לא בתוך קמפיין בחירות יצרי. אבל זה בדיוק מה שקרה במהלך השבועות האחרונים בטייוואן, שם הפכה ענקית השבבים המקומית, tsmc, לנושא שנוי במחלוקת.

WSJ | המצביעים בטייוואן מפנים גב לבייג'ינג בפעם השלישית, ולא מותירים לסין הרבה אפשרויות טובות 
התחום החם בכנס ג'יי פי מורגן והקרן שמגדילה את ההימור על חברות ביומד 

לא מדובר רק בחברה מסחרית, אלא בנושא אסטרטגי לאומי באי הזעיר שממוקם בסמוך לחופי סין, וכזה שיש לו חשיבות לכלכלת העולם כולו: פעילות חברת השבבים המקומית תופסת נתח של 60% מכלל ייצור המעבדים העולמי, וכ־90% מכלל המעבדים החכמים, אלה שמוצאים את עצמם בסופו של דבר לליבותיהם של מכשירי טלפון חכם ומחשבי המק של אפל. השבבים של tsmc קריטיים לא רק לייצור מוצרי אלקטרוניקה אישיים, אלא גם למכוניות, מכונות כביסה ומוצרי תאורה.

כעת, עם ניצחון המפלגה הדמוקרטית־פרוגרסיבית (DPP) בפעם השלישית ברציפות, שהוכרז בשבת, רבים חוששים כי העמדה הלעומתית שמפגינה המפלגה כלפי סין עשויה להגביר את המתח הצבאי סביב האי, להוביל להסלמה ולפגוע באספקת השבבים הסדירה בכלכלה העולמית.

"ההר הקדוש" של טייוואן

עוד קודם לכן, בזמן הבחירות, ניצלו המועמדים את המצב הרגיש שבו מצויה tsmc כדי להרוויח הון פוליטי. העובדה שהמפעל הטייוואני המצליח החל לבנות מפעלים מחוץ לאי - בארה"ב, גרמניה ויפן - נפלה כפרי בשל לטובתו של המועמד ממפלגת קומינטנג, הנחשבת למקורבת לסין. סגן יו"ר המפלגה, ג'או שאו־קונג, האשים את tsmc כי החברה לא שמה את טייוואן בראש סדר העדיפויות וכי היא נכנעת ללחצים פוליטיים של מנהיגים זרים רק כדי ליהנות מכספי סובסידיות ממשלתיות.

סגנית הנשיא מהמפלגה המנצחת בבחירות, סיאו בי־קים, ענתה לו כי בתקופת שלטונה של המפלגה, ההשקעות הזרות באי הגיעו לשיא של כל הזמנים. "מפעל tsmc הוא גאוותה של טאיוואן, ואסור לה להפוך לנושא של מחלוקת פוליטית. מדובר ב'הר הקדוש' שמגן על המדינה שלנו", אמרה, כשהיא משתמשת בביטוי השגור לתיאור החשיבות של החברה לכלכלת האי.

כמפעל הדגל של המדינה, פוליטיקה איננה זרה ל־tsmc. החלטותיה להקים מפעלים ביפן, גרמניה וארה"ב, הביאו לטענות מבית שהיא איננה מייצרת מספיק משרות עבור טייוואנים. כעת, נראה שבירוקרטיה ומחסור בכוח אדם מתאים יידחה את הקמת המפעלים מסוף 2024 למועד מאוחר יותר.

"תור הזהב מאחוריה"

התלות העולמית בטייוואן וב־23 המפעלים שהיא מחזיקה כה גדולה, עד כי מלחמה או אפילו עימות אווירי בעל עצימות מוגבלת בסביבתה עלול להשבית את תעשיית האלקטרוניקה העולמית. מרבית השבבים המשמשים את מכשירי אפל ואת שבבי הבינה המלאכותית של אנבידיה מיוצרים בטייוואן.

גם ענקיות שבבים אחרות תלויות כמעט באופן בלעדי ב־tsmc, בהן קוואלקום, ברודקום, מארוול, AMD ו־ARM, שהונפקה לאחרונה, ומשמשת כיום כמצע שעליו מפותחים שבבים לאמזון, מיקרוסופט ואפל. המפעלים האלו הינם כה קריטיים לשלום הכלכלה העולמית, עד כי כיבוש סיני של האי עלול לפי ההערכה להוביל לפיצוץ מבוקר של המפעלים, על מנת שאלה לא ייפלו לידיהם של הסינים.

הצעדים שאינטל עושה בשנתיים האחרונות לבזר את פעילותה באירופה ולהפוך ליצרנית שבבים עבור חברות אחרות, נועדה לספק מענה לאיום האסטרטגי הזה, בעידוד ותמיכה של הממשל האמריקאי. אלא שאינטל טרם פיצחה את ההישגים הטכנולוגיים שאליהם הגיעה tsmc, בהם ייצור שבבים בעלי מעגלים זעירים עד כדי 5 ו־3 ננומטר, המשמשים, למשל את מעבד הליבה של האייפון, A14.

"תוצאות הבחירות ודאי לא יתרמו להרגעת המתחים בין סין לטייוואן, והמתח ששורר בתעשייה לגבי המיקום הרגיש שבו ממוקמים מפעלי tsmc לא תישכח", אומר לגלובס ד"ר אריאל סובלמן, חוקר בכיר במרכז למדיניות ישראל־סין במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) ומומחה לאסטרטגיה לאומית בתחום השבבים. "מצד שני, tsmc נמצאת במלכוד: אם היא תתקרב לסין, הלקוחות המערביים יתרחקו, אבל אם היא תתרחק מסין דינה ייחרץ כחברה בינלאומית שתלך ותאבד ממאפיינה הטייוואניים". 

למעשה, טוען סובלמן, הרכבת כבר יצאה מהתחנה: "ברגע שארה"ב החליטה שהיא מעוניינת להחזיר את ייצור השבבים אליה, הדבר גזר את גורלה של טייוואן: זו מדינה שתור הזהב שלה מאחוריה ובתוך עשור נראה שהייצור המתקדם ביותר ושרוב ההכנסות של tsmc כבר לא יגיעו מתוך האי". 

קאריס וויטי, מייסדת ומנכ"לית קבוצת סיגנל (Signal) ליחסי ישראל־סין, מציגה תחזית אופטימית יותר לתוצאות הבחירות. לדבריה, הנשיא הנבחר ויליאם לאי, לעומתי ככל שיהיה, צפוי לנווט את המדיניות בצורה זהירה על מנת שלא לסכן את טייוואן ומעמדה באזור. "היחס לחברת השבבים tsmc ימשיך להיות חלק מתוך מסכת של לחצים בין ארה"ב לסין, וכטריגר למתיחות בין המדינות".