על רקע מלחמה במזרח התיכון, אוקראינה נלחמת כדי לשמור על הפוקוס של ארה"ב ובעלות הברית

מפגש השלום ערב הפורום הכלכלי העולמי מציע לקייב במה גדולה, אבל התקוות להתקדמות הן קלושות

נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי / צילום: Associated Press
נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי / צילום: Associated Press

בעוד שאוקראינה מתכוננת לשנה השלישית של מלחמה בקנה-מידה מלא נגד הפלישה של רוסיה, מנהיגיה מוצאים את עצמם נאבקים בחזית חדשה: שמירה על תשומת-הלב של בעלות הברית.

מאז תקפו מחבלי חמאס את ישראל ב-7 באוקטובר, וגררו תגובה מוחצת ברצועת עזה ומחוצה לה, תשומת-הלב המערבית עברה למזרח התיכון. דיפלומטים ופקידי צבא מרוכזים שם כעת אפילו יותר, כאשר ארה"ב ובריטניה עסוקות בהתקפות על ספנות וליווי ימי של המורדים החות'ים, בעלי בריתה של איראן. 

מאמצי המלחמה של אוקראינה תקועים. הכישלון ההירואי הזה בשדה הקרב מראה למה
ארה"ב: 87% מחיילי צבא רוסיה נהרגו או נפצעו מתחילת הפלישה לאוקראינה
האם אוקראינה החמיצה הזדמנות מוקדמת להגיע להסכם שלום עם רוסיה?

המאבק נתקע

בעוד הסכסוך התלקח במזרח התיכון, המאבק של אוקראינה לסילוק כוחות רוסיים השולטים בכ-20% ממדינתה נתקע, ללא אינדיקציות להתקדמות קרובה.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר כי ארצו שומרת על המטרות של מה שהוא מכנה המבצע הצבאי המיוחד שלה, כיבוש שטחה של אוקראינה והרחקת מנהיגיה. מוסקבה הסלימה לאחרונה את התקפותיה על ערי אוקראינה ואינה מעוניינת במשא-ומתן כנה, אומרים דיפלומטים מערביים.

מנהיגים אוקראינים אינם מעוניינים במשא-ומתן שעלול לאלץ אותם לוותר על שטחים לרוסיה, אומרים הדיפלומטים, גם כאשר הסיוע המערבי לאוקראינה עומד בפני מכשולים פוליטיים הולכים וגדלים.

האוקראינים עלו על הציפיות של פוטין וחלק גדול מהעולם על-ידי סיכול התוכנית של הקרמלין למכת ברק ב-24 בפברואר לפני שנתיים, אך מתקפת הנגד של קייב בשנה שעברה התקדמה אך מעט. מוסקבה השיגה לאחרונה יתרון בפעולות שדה הקרב במקומות רבים - אם כי גם כוחותיה נאבקים להשיג הישגים משמעותיים.

מחוץ לאוקראינה, התמיכה נחלשה. מימון של עד 60 מיליארד דולר בסיוע צבאי חדש של ארה"ב תקוע בקונגרס. מנהיגי האיחוד האירופי מתמודדים עם הצעה לתמיכה כספית של יותר מ-50 מיליארד דולר כדי לשמור על תפקודה של אוקראינה בארבע השנים הקרובות, לאחר שהונגריה הטילה וטו על התוכנית בחודש שעבר.

אבל קייב וכמה מבעלות בריתה החזקות ממשיכות לדחוף קדימה.

היום (א'), אוקראינה תכנס שוב קבוצה של מדינות מתפתחות ואת תומכיה המערביים לשיחות בין בכירים על תוצאה הוגנת וברת-קיימה למלחמה. קייב רואה את הכינוס הזה, האחרון מסוגו עד כה, כקריטי לבניית תמיכה בינלאומית והפעלת לחץ על הקרמלין. הוא יתרחש בדאבוס, שווייץ, ערב הפורום הכלכלי העולמי, שם מלחמות המזרח התיכון ואוקראינה יהיו נושאים מרכזיים.

ראש הסגל של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, אנדריי ירמק, יהיה בדאבוס כדי להוביל את השיחות. עוזר שר החוץ האמריקאי, ג'יימס אובריאן, הוא בין הבכירים מכמה עשרות מדינות שצפויים להשתתף. בשיחות לא ישתתפו שר החוץ האמריקאי, אנטוני בלינקן, או היועץ האמריקאי לביטחון לאומי, ג'ייק סוליבן - שניהם אמורים להשתתף בפורום הכלכלי בהמשך השבוע. סוליבן השתתף גם בכינוס שלום אוקראיני בסעודיה באוגוסט.

זלנסקי, שפגש את נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבית הלבן בחודש שעבר, אמור גם הוא לנאום בפורום הכלכלי.

להתכונן למלחמה ארוכה 

אוקראינה אכן ממשיכה למשוך תמיכה ממנהיגים אירופיים רבים. ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק ביקר ביום שישי בקייב כדי להכריז על התחייבות חדשה של 3 מיליארד דולר בסיוע, מעט יותר ממה שנתנה בריטניה בכל אחת מהשנתיים הקודמות.

"אנחנו נפגשים היום ברגע קשה במאבק למען חירותה של אוקראינה", אמר לפרלמנט במדינה, והוסיף: "עלינו להתכונן לכך שזו תהיה מלחמה ארוכה".

שר החוץ החדש של צרפת, סטפן סז'ורנה, היה באוקראינה ביום שבת, במה שהיה סיור רשמי ראשון שלו. קנצלר גרמניה אולף שולץ - שלאחרונה חתם על סיוע של 8.8 מיליארד דולר לאוקראינה לשנה זו, כפול מהרמה בשנה שעברה - מתח ביום שני ביקורת על בעלות ברית אירופיות, על כך שלא נתנו לקייב עזרה מספקת בלחימה ברוסיה.

"משלוחי הנשק המתוכננים לאוקראינה של רוב מדינות האיחוד האירופי אינם מספיקים", אמר שולץ.

אבל נקודות האור הללו בולטות על רקע קודר יותר ויותר עבור אוקראינה. כישלון מתקפת הנגד של אוקראינה בקיץ האחרון סיבך את המאמץ של מנהיגי המערב לבנות תמיכה ציבורית בקייב.

בשנה הראשונה של המלחמה, כאשר קייב הטתה בתחילה את הכף נגד מוסקבה, מנהיגי המערב יכלו להציג את המאבק כמסע צלב מוסרי, אמר יאניס קלוג, שותף בכיר במכון הגרמני לענייני בינלאומיים וביטחון בברלין. כעת, הוויכוחים מתרכזים יותר סביב האיומים הנובעים מניצחון רוסי.

"זה הרבה יותר קשה, כי זה בעצם נימוק המבוסס על פחד או סיכון, ולא על הישגים של גיבורים וניצחונות", אמר קלוג. עם הזמן, אמר, זה יכול להיות "הרבה יותר קשה למשוך את הקהל סביב זה".

המומנטום דעך

דיפלומטים המעורבים בדיונים על השלום ביום ראשון אמרו כי נראה כי יש להם סיכוי קטן לשנות את עמדתן של מדינות ניטרליות גדולות, כולל הודו, אינדונזיה וסעודיה. דרום אפריקה וברזיל ממשיכות לנהל קשרים כלכליים ודיפלומטיים הדוקים עם מוסקבה.

המומנטום מאחורי דיוני השלום דעך כאשר תשומת-הלב של העולם הופנתה למלחמת ישראל-חמאס באוקטובר, ו-וושינגטון התמודדה עם ביקורת בינלאומית גוברת על תמיכתה בתגובה הצבאית העקובה מדם של ישראל.

נראה היה כי פגישות השלום, שאינן כוללות את רוסיה, צברו תאוצה בקיץ, כאשר ערב הסעודית אירחה לראשונה כ-40 מדינות, כולל סין, והסכימה לעסוק בבעיות ספציפיות שנוצרו בעקבות המלחמה.

אוקראינה קיוותה להשתמש בשיחות כדי לעורר תמיכה בדרישותיה העיקריות להפסקת הלחימה, כולל נסיגת כל הכוחות הרוסיים לפני תחילת המשא-ומתן. מדינות אחרות השתתפו בחלקן כדי להראות את תמיכתן ביציאה בדרכי שלום מהסכסוך.

כמה דיפלומטים מערביים ואנשים שמכירים את הדיונים אומרים כי רוסיה סימנה בסתיו שהיא תהיה פתוחה לשיחות על הפסקת אש, עם אפשרות להקפיא את הסכסוך בקווים הנוכחיים. ביום רביעי, שר ההגנה האיטלקי, גידו קרוסטו, חרג מהקונצנזוס ואמר שהגיע הזמן למשא-ומתן רציני לסיום המלחמה.

עם זאת, לא אוקראינה ולא רוב הגורמים האירופאים או האמריקאים מאמינים שהקרמלין גילה עניין רציני בתוצאה דיפלומטית. זלנסקי אמר שוב בשבוע שעבר כי הפסקת אש תשרת רק את האינטרסים של רוסיה לבנות מחדש את כוחותיה. הקרמלין, שמתכנן זינוק בהוצאות הצבאיות השנה, הגביר את הפצצת הערים האוקראיניות מאז חג המולד, מה שהביא למספרי הרוגים אזרחים מהגבוהים ביותר שנראו מאז תחילת המלחמה.

הפרלמנט של אוקראינה שוקל גיוס של מאות אלפי חיילים נוספים. סקרים מצביעים על כך שהתמיכה הפוליטית בהכרעה של המלחמה באמצעות משא-ומתן - ככל הנראה עם שליטה דה-פקטו של רוסיה בחלקים מאוקראינה - נותרה חלשה, למרות שיעורי האבדות הגבוהים בלחימה והמחיר הכלכלי האדיר.

גורמים רשמיים בארה"ב ואירופה מתעקשים שלא ילחצו על קייב לשיחות על הפסקת אש. למרות שהסיוע האמריקאי לאוקראינה תקוע בקונגרס, ממשל ביידן מתעקש שימצא דרך לספק את הסיוע, וגורמים רשמיים אומרים כי אין להם תוכנית חלופית בשרוול.

מעטים חושבים שפוטין ייצא מהמלחמה לפני הבחירות לנשיאות ארה"ב בנובמבר. הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, המועמד הרפובליקני המוביל שנהג לדבר בחיוב על פוטין, הבטיח לתווך הסכם שלום מיידי.