למה חברות הטכנולוגיה עדיין סופרות שטרות

פיטורים בגוגל ואמזון פותחים שנה שצפויה בה יותר השקעה ב־AI, אבל עדיין לא מספיק השפעה של התחום הזה על ההכנסות של החברות

מטה אמזון / צילום: Shutterstock
מטה אמזון / צילום: Shutterstock

אפילו לכיסים העמוקים ביותר יש גבולות, מתברר.

אמזון והחברה האם של גוגל, אלפבית, יושבות יחד על 184 מיליארד דולר במזומן והשקעות לטווח קצר. לצדן, ענקיות הטכנולוגיה הנוספות מיקרוסופט, אפל ומטא, הן אלו עם הסכומים הגבוהים ביותר במאזניהן במדד S&P 500 שאינן חברות בנקאות, על פי נתוני S&P Global Market Data Intelligence. אמזון ואלפבית גם מייצרות יחד כמעט 95 מיליארד דולר בשנה בתזרים מזומנים חופשי.

2024 מתחילה בפיטורים בהייטק הישראלי. האם אנו לקראת גל?
ניתוח גלובס | הטרנד שהפך את מיקרוסופט לחברה המובילה בוול סטריט
WSJ | האתגר הסיני החדש של אנבידיה: אין קונים לשבבים הפשוטים שלה

אפשר להבין מכך שהחברות הללו לא בדיוק "לחוצות על כסף". יחד עם זאת, הן גם לא חשות שיש להן האפשרות להוציא כסף בחופשיות. גוגל החלה לפטר בשבוע שעבר מאות עובדים מכמה מחלקות, כולל מחלקת העוזר הקולי Google Voice ומחלקות מכשירים לבישים שכוללות את Nest ו־Fitbit, כך דווח בוול סטריט ג'ורנל ביום חמישי. גם אמזון מפטרת מאות עובדים, בעיקר במיזם הסטרימינג שלה פריים וידיאו, באולפני MGM וברשת החברתית Twitch. אף אחת מהחברות לא חשפה את מספר המפוטרים המדויק, אך הם לא מתקרבים לצמצומים שנעשו בשנה החולפת - כשגוגל פיטרה 12 אלף עובדים ואמזון יותר מ־18 אלף.

זו נראית עת מוזרה לקיצוצים. גם אמזון וגם גוגל הצליחו לצאת מהשפל שאחרי המגפה שפגע במכירות ב־2023, עם שיפור משמעותי בביצועי עסקי הליבה שלהן - מסחר מקוון ופרסום באינטרנט, בהתאמה. בדוחות הרבעון הרביעי אמזון צפויה לדווח על גידול בצמיחה של 11%, בהשוואה לצמיחה של 9% באותה תקופה ב-2022 ואילו באלפבית צופים צמיחה מ־1% בשנה קודמת ל־12%, על פי הערכות קונצנזוס של FactSet.

המודל העסקי יעמוד למבחן

אבל ענקיות טכנולוגיה כמו גוגל, אמזון, מיקרוסופט ומטא גם לוקחות חלק במרוץ חימוש יקר לבניית יישומי אינטליגנציה מלאכותית יוצרת (generative AI). אלו החלו להיות מוצעים בשנה האחרונה ויעמדו ב-2024 למבחן חשוב: האם לקוחות תאגידיים גדולים וצרכנים יסכימו לשלם תמורת זה ש־ChatGPT ישפר יישומים כמו חיפוש באינטרנט, כתיבת מסמכים, יצירת דימויים וניהול גיליונות נתונים?

התשובה שצופים רוב האנליסטים היא שכן, אבל לא מיד. ההכנסה המצרפית של אמזון, מיקרוסופט וחברות האם של גוגל ופייסבוק צפויה לגדול ב־12% בשנה (קלנדרית) הזו בהשוואה לכ־11% ב־2023, על פי נתוני FactSet. בדוח מהשבוע האחרון ציטטה חברת מורגן סטנלי סקר מהעת האחרונה שנערך בקרב מנהלי מידע בכירים, וגילה שרובם לא מצפים שהפרויקט הראשון שלהם ב־AI ייכנס לייצור לפני המחצית השנייה של השנה, או מאוחר יותר.

לפיכך הדוח ממליץ למשקיעים "להיות סבלניים בזמן שמחזורים ראשונים של טכנולוגיה מבית ה-AI הגנרטיבית חולפים בשוק". גם לקארל קירסטד מבנק UBS היה ברור כי "שנה אחרי שהתעורר ההייפ סביב AI, כמות הכסף שמושקע בטכנולוגיות חדשות בתחום נותרה צנועה ובשלב ראשוני".

מיקרוסופט מאתגרת את השוק

שמירה על שולי הרווח תהיה לפיכך חיונית השנה, בייחוד לאחר המכה שחטפו הרווחים של חברות הטכנולוגיה ב־2022, כשההתרחבויות שביצעו בקשר עם תקופת המגפה נתקלו במגמת האטה בגידול בהכנסות. אמזון ואלפבית צפויות שתיהן להגדיל את השוליים התפעוליים השנתיים שלהן בלפחות 1% ב־2024, ובוול סטריט צופים שאמזון תדווח על רווח תפעולי בשיעור שיא של 6% בסיכום 2023.

אבל לשתיהן מצפה אתגר מרכזי השנה - כשינסו לתת פייט למיקרוסופט. השותפות של זו עם מפתחת ה-ChatGPT, חברת OpenAI, והאימוץ האגרסיבי של טכנולוגיית AI במוצריה, העניקו למיקרוסופט יתרון התחלתי במרוץ ה־AI. גם בהכנסות ענקית מערכות ההפעלה צפויה לעקוף את מתחרותיה השנה, ואלו צפויות לעלות ב־14% בשנת 2024 הקלנדרית בהשוואה ל־11%-12% צמיחה אצל אלפבית ואמזון כאמור.

ואחרי שהעלייה במנייתה הביאה את מיקרוסופט לעקוף את אפל כחברה בעלת השווי הגבוה ביותר בארה"ב, עם שווי שוק שגבוה ביותר מטריליון דולר משתי שחקניות ה־AI הבאות אחריה, הרי שלאמזון וגוגל אין ברירה אלא להוציא את המיליארדים שלהן באופן מושכל.