"הרשות עושה מניפולציות": עימות סוער על תעריף החשמל בכנסת

העימות בין מאיר שפיגלר לסמנכ"לית הכספים של רשות החשמל התרחש בוועדה לביקורת המדינה בכנסת על רקע העלייה הצפויה בתעריף החשמל ב־2.6% - החלטה שביקר בחריפות • שפיגלר תקף: "הרשות מכניסה שיקולים פוליטיים להחלטות מקצועיות" • סמנכ"לית הרשות השיבה: "במקום לעבוד אתה מחפש אשמים"

מאיר שפיגלר, מנכ''ל חברת החשמל / צילום: יוסי זמיר
מאיר שפיגלר, מנכ''ל חברת החשמל / צילום: יוסי זמיר

פחות משבוע לאחר הראיון יוצא הדופן של מנכ"ל חברת החשמל מאיר שפיגלר למגזין G, בו תקף את אגף התקציבים ("נבזיים"), חברת נגה - ניהול מערכת החשמל ("מישהו מכיר את נגה? בשביל רוב הישראלים זה שם של בחורה") ורשות החשמל ("מועלת בתפקידה ובאחריות שלה"), היום (ג') התרחש בוועדה לביקורת המדינה עימות חריף בין שפיגלר לבין סמנכ"לית כלכלה ופיננסים ברשות החשמל, רבקה לויפר. העימות התרחש במהלך דיון שעוסק בתעריף החשמל, על רקע העובדה שב־1 בפברואר הוא צפוי לעלות ב־2.6%.

בן גביר קיבל תוספת של 2 מיליארד שקל ואלה הקיצוצים הגדולים: כך אושר תקציב המדינה
ביטן נזף בבנק ישראל ואיים לקנוס את הבנקים ב-10 מיליון שקל ליום
המבקר: מדינת ישראל מצאה תקציב רק ל־18% מתוכנית "מגן הצפון"

בראיון שפורסם במגזין G, מתח שפיגלר ביקורת חריפה על ההחלטה בנוגע לתעריף: "זה היה צריך להיות 7%, תעריף החשמל בישראל הוא מהנמוכים בעולם. לצערי הרב, ההחלטות על התעריף, שאמור לממן את הוצאות חברת החשמל, מתקבלות עם משקל בלתי־מבוטל של היבטים פוליטיים. מי שרוקחת אותן היא רשות החשמל, שמועלת בתפקידה ובאחריות שלה. הם לא מסוגלים להתמודד עם העובדה שההחלטות לעניין הסמכויות שמצויות בידם צריכות להיות על בסיס מקצועי בלבד, ללא שיקולים זרים ובוודאי ללא לחצים פוליטיים.

בדיון בוועדה לביקורת המדינה שנערך היום, שוב תקף שפיגלר: "רשות החשמל עושה מניפולציות ואני אומר זאת בריש גלי, צריך להגיד את האמת ולא להסתתר מאחוריה", תקף שפיגלר בפני יו"ר הוועדה ח"כ מיקי לוי. הרשות, לדבריו, "מכניסה שיקולים פוליטיים לקבלת החלטות מקצועיות בנוגע לתעריף החשמל".

כאשר אחד הנוכחים העיר על דבריו של שפיגלר כי "יש מי שמפוקח על־ידי הרגולטורים ותוקף אותם" השיב שפיגלר: "אני מפוקח על־ידי תושבי מדינת ישראל, לא משרת אותך. רק את התושבים".

באותו שלב, לויפר נכנסה לדיון. " אני מבקשת להגיב על דברי הבלע, במקום להפשיל שרוולים ולעבוד, הוא מחפש אשמים", אמרה. יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי לוי, ענה לה: "אני אזרח מדינת ישראל שנקלע לסערה".

בשלב זה המשיכה לויפר את דבריה ואמרה כי זו "סערה של אנשים שלא רוצים לעבוד, תמיד הכי קל להגיד שאין כסף". שפיגלר הספיק לענות לה : "בואי לעבוד בחברת החשמל, דקה אחת בחוץ נראה אותך ואת הסובבים אותך. תפסיקו לדבר ממגדל השן. חוצפנית".

במהלך הדיון התבטאה מנכ"לית לובי 99 עו"ד לינור דויטש, ואמרה "עם כל הכבוד לעימות בין שני הצדדים, יש ציבור שלם שישמח לקבל נתונים מדויקים איך למרות מכירת תחנת כוח אשכול ב-9 מיליארד שקל והנפקת אג"חים ב-2.5 מיליארד שקל, עדיין נדרשת העלאת תעריף שתורגש בכיס של כולנו. בנוסף אנחנו תוהים מי מפקח על התנהלות החברה, לאור העובדה שאין יו"ר דירקטוריון קבוע מעל לשנתיים ושאר הרכב הדירקטוריון נמצא על גבול קוורום החסר".

"רשות החשמל מועלת בתפקידה ובאחריות שלה"

בראיון הסוער שהתפרסם במגזין G בשבוע שעבר, אמר שפיגלר, בין השאר: הצורך בחשמל רק יגדל - מטרו, עמדות טעינה ורכבים חשמליים ועוד. מאיפה זה יבוא? מי יעשה את זה, אגף תקציבים? יש לי תקנים פתוחים ואני מזמין את אנשי רשות החשמל ואגף תקציבים לבוא לעבוד בחברת החשמל. אני מוכן לקלוט את כולם. אני אשמח לראות את שועי הארץ הללו עובדים בשטח. אדאג להם לכלי עבודה, לאוכל, למים ולכובע, שהשמש לא תחמם יותר מדי".

עוד אמר שפיגלר: "המדינה מממנת את חברת החשמל בעזרת תעריף החשמל, אין פרוטה אחת מתקציב המדינה שעוברת לתקציב שלנו. ההכנסות שלי הן מצריכת החשמל, בדיוק כמו שההכנסות של חברת מקורות הן מתעריף המים. אבל בגלל שחשמל זה נושא רגיש, פוליטיקאים קובעים לי את התעריף. צריכים לתת את הדעת על כך".

מרשות החשמל נמסר: "רשות החשמל פועלת במקצועיות ומפרסמת בצורה שקופה את כל החלטותיה והנתונים תוך קבלת תגובות הציבור לכל החלטה. ניתן לראות כי הרשות לא פוסחת על סעיפי ההוצאות של חברת חשמל, אך גם רואה לנגד עיניה את טובת ציבור צרכני החשמל".