איילת שקד מגלה - כך נראה ראיון העבודה הראשון אצל נתניהו

היא התחילה את דרכה בהייטק, אלא שדי מהר הבינה שעד שלא תגשים את חלום הילדות, לא תנוח • אז היא סידרה לעצמה ראיון עם בנימין נתניהו, אז ראש האופוזיציה - והשאר היסטוריה • היום היא מכהנת כיו"ר חברת הבנייה למגורים קרדן נדל"ן • בשיחה עם ערן גפן מספרת איילת שקד על היציאה מממשלת השינוי לאזרחות ומה הדבר הכי חשוב שמנהל צריך לדעת

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם איילת שקד / צילום: שלומי יוסף, מנחם רייס
חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם איילת שקד / צילום: שלומי יוסף, מנחם רייס

על ערן גפן ו"חצי שעה של השראה"

ערן גפן הוא מייסד G^Team , חברה לייעוץ אסטרטגי שעוזרת להנהלות ומנכ"לים לפתח מנועי צמיחה חדשים. בעלת ניסיון בעבודה עם חברות מובילות בארץ ובעולם ביניהן: קוקה-קולה, מיקרוסופט, קימברלי קלארק, שטראוס, וולט וסודה-סטרים. חברה קודמת שהקים נקנתה על ידי Wix. גפן מפעיל את הפודקאסט "חצי שעה של השראה" ומחבר הספר "יוצרים צמיחה - כך הופכים יצירתיות עסקית לתוכנית עבודה". רשימה זו אינה ראיון במבנה קלאסי, אלא מבוססת על שיחות בין חברים למקצוע.

ערן גפן, מנכ"ל G^Team חברה לייעוץ אסטרטגי, בשיחה עם איילת שקד.

כמי שעשתה כמה מעברים בין העולם העסקי לפוליטי ובחזרה, עניין אותי ללמוד מאיילת שקד על הדומה והשונה בין העולמות ומה כן אפשר לקחת וליישם בעולם העסקי.

חצי שעה של השראה| עדי שטראוס: "אנחנו באירוע של 15 אלף פצועים. זו דרמה"
חצי שעה של השראה|איתן יוחננוף התאכזב מהבנקים עד שיום אחד "הם באו אליי על ארבע, כולם"
חצי שעה של השראה| "כבר בראשון בבוקר החלטנו שהדפוס יחזור. רצינו שהדרג הפוליטי־צבאי יבין שזה סמל"

אני רוצה לדבר על צד שפחות מכירים, עולם העסקים ומנהיגות. ספרי מה התפקיד שלך כיום.
"אני יו"ר קרדן נדל"ן, חברה ציבורית שמתעסקת בעיקר בבנייה למגורים. יש לנו גם חברה־בת בשם אלהר, חברת ביצוע פרטית שהיא 100% בבעלותנו".

איך הגעת לנדל"ן?
"כשרת הפנים הייתי אחראית על כל התכנון בישראל וכך נחשפתי לתחום, שהוא בעיניי מרתק. העבודה מהנה ומאוד מגוונת".

מה בעצם התפקיד שלך שם?
"אני עוסקת בכל מה שמקדם את החברה, מטרתי שהיא תשגשג, תתפתח ותרוויח: פיתוח עסקי, אסטרטגיה, קשרי משקיעים, מכירות, להביא משקיעים, לפתור בעיות, להסיר חסמים. המנכ"ל אדם מאוד רציני ומקצועי, אני מאוד אוהבת אותו, ויחד אנחנו מעיפים את החברה קדימה. לפני כמה שבועות זכינו במכרז של מחיר למשתכן בקריית גת. עד שהגעתי החברה לא ניגשה למכרזים כאלה, ואני חושבת שיש שם פוטנציאל מאוד גדול. כשהסתכלתי על החברה ראיתי שיש לה פוטנציאל צמיחה מאוד גדול ובעלי השליטה מאוד רציניים, אבל היא לא ממונפת בניגוד להרבה חברות נדל"ן".

איילת שקד (47)

אישי: נשואה + 2, גרה בתל אביב
מקצועי: יו"ר קרדן נדל"ן; לשעבר שרת הפנים ושרת המשפטים, מפלגת הבית היהודי בראשותה לא עברה את אחוז החסימה בבחירות לכנסת ה-25; בעלת תואר ראשון בהנדסת חשמל ובמדעי המחשב
עוד משהו: בכל יום מאז תחילת המלחמה מבקרת משפחה שכולה

בואי נספר על כל המסלול שלך, מההתחלה.
"בצבא שירתי בגולני, כמש"קית חינוך בגדוד 12 ובסיירת. גולני זה משפחה, בחברה היום אנחנו מאמצים את גדוד 12. אחר כך למדתי באוניברסיטת תל אביב חוג משולב של הנדסת חשמל ומדעי המחשב, ארבע שנים. כבר במהלך הלימודים התחלתי לעבוד בטקסס אינסטרומנטס (TI). הייתי מהנדסת ואז עברתי לניהול מוצר ושיווק".

למה בחרת דווקא בתחומים האלה? מה הייתה התוכנית?
"אמרתי, אני רוצה עצמאות כלכלית ואני טובה במתמטיקה. גם היום זה החוג הכי נחשב באוניברסיטה. אבל זה היה סיוט. סיימתי תיכון בהצטיינות יתרה בעירוני ד' בתל אביב, מהתיכונים הטובים בארץ, הייתי בטוחה שהכול קל לי בחיים, אבל אז הגעתי לאוניברסיטה ופתאום הייתי בינונית יחסית. ואז התחלתי לעבוד, אבל אף פעם זה לא באמת עניין אותי".

ואז החלטת לעשות את המעבר לפוליטיקה?
"תמיד רציתי להיות חברת כנסת. מאז שאני נערה זה מה שעניין אותי, אבל הייתי מאוד רציונלית ושכלית.

"בשלב מסוים אחרי ההתנתקות החלטתי שאני הולכת לעבוד עם בנימין נתניהו, הייתי אז קצת פעילה בליכוד. אחרי הבחירות ב־2006 הוא קיבל 12 מנדטים והיה ראש אופוזיציה דחוי ושנוא, כולם חשבו שהקריירה שלו נגמרה והוא חיפש צוות חדש. מישהי מהליכוד הכירה לי אותו, וזהו, החלטתי לעזוב את המשרה הטובה ב־TI. אמרתי: בהייטק תמיד תהיה עבודה, זו הזדמנות שיכול להיות שלא תשוב. אז לקחתי סיכון והתפטרתי. רק שהבוס שלי סירב לפטר אותי ואמר: את עוד תשובי. ולראשונה בהיסטוריה של TI היא הוציאה עובד לחל"ת".

סיבוב ראשון בפוליטיקה

ורגע, איך התקבלת, היה לך ראיון עבודה?
"היה לי ראיון אצל נתניהו, אחר כך ראיון עם נתניהו ואשתו".

מה נגיד שואלים בראיון לעבודה כזו?
"שאלות שהן לא לגמרי טריוויאליות".

והרגשת שזה שלך בראיון?
"כן כן, הוא מאוד רצה שאבוא לעבוד איתו אז, וב־TI רצו שאתן עוד כמה חודשים אז נשארתי עוד שלושה חודשים ופרצה מלחמת לבנון השנייה. פתאום הוא הפך לראש ממשלה בפוטנציה. הוא אמר לי: אנחנו צריכים למצוא ראש מטה שיכניס אותי ללשכת ראש הממשלה. התחלנו לחפש וחבר משותף הכיר לי את בנט. היה נראה שהוא עם הדעות הנכונות, עם היכולות הנכונות. הוא היה אז אחרי האקזיט וחיפש להיכנס לעשייה הציבורית".

בדיעבד, מה למדת על ניהול או מנהיגות?
"תראה, מהעבודה בלשכה, מנתניהו, לא לומדים על ניהול. למדתי ממנו את החשיבות של תקשורת, שבמערכת הפוליטית יש המון משברים ואיך לצלוח אותם. יש לו יכולת מאוד גבוהה להבדיל בין עיקר לטפל, למדתי את החשיבות של הפוליטיקה הפנימית והמפלגתית - הרבה דברים כאלה, אבל פחות ניהול".

ומנהיגות? בטח יש שיעור גם לעולם העסקי.
"השיעור שבעיניי נכון גם לפוליטיקה וגם לעולם העסקי הוא שבחיים יש הרבה משברים והרבה עליות וירידות וצריך לדעת בירידות לא לוותר. כי מי שנחוש, לא מוותר וקם ממשברים - מצליח. אני הצטרפתי לנתניהו כשהוא היה במקום הכי נמוך שלו ופתאום הוא נהפך לראש ממשלה בפוטנציה. גם בעולם העסקי אתה רואה אנשי עסקים מאוד מאוד מצליחים חלקם בעבר פשטו את הרגל, חלקם החברות שלהם היו על סף פירוק".

כמה זמן לקח מאז שהיה ראש הממשלה בפוטנציה עד שזה קרה.
"שנתיים. גם אני וגם בנט כבר עזבנו בתחילת 2008 והוא נהיה ראש הממשלה ב־2009".

את כבר מבינה שעוד רגע הוא נהיה ראש ממשלה. זה מבאס לעזוב?
"כן, אבל התנאים שם לא אפשרו להמשיך. הייתי בחודש החמישי להיריון השני וחזרתי ל־TI. הבוס אמר לי: רואה? צדקתי".

ערן גפן / צילום: מנחם רייס
 ערן גפן / צילום: מנחם רייס

לאיזה תפקיד חזרת?
"עשיתי משהו מעניין, ניהלתי את המוצר של ה־NFC, הטכנולוגיה שמאפשרת את התשלומים בסלולרי. במקביל הקמתי עם בנט תנועה חוץ־פרלמנטרית שנקראת ישראל שלי. עבדתי ב-TI וכתחביב, בהתנדבות, ניהלתי את התנועה. היינו הראשונים ב-2010 לדעתי שהבינו שאפשר להניע אנשים לפעולה דרך הפייסבוק".

ניהלת את קבוצת הפייסבוק?
"כן, שהלכה וגדלה, וככה התחלתי את החשיפה הציבורית, הייתי יו"ר התנועה. כשהבית היהודי נפתח לפריימריז התחלנו לחשוב, גם בנט וגם אני, לרוץ. זו הייתה עבודה מאוד מאוד קשה, בימים עבדתי ב־TI ובלילות הלכתי לחוגי בית ולפקוד אנשים למפלגה".

בשלבים האלה את כבר מתחילה ללמוד ניהול ומנהיגות?
"אתה יכול לשכלל את המנהיגות, לפתח אותה, אבל בסוף או שאתה נולד עם כישורים או שלא. אני חושבת שגדלתי לתוך התפקיד".

ב־2015 מונית לשרת המשפטים, בגיל יחסית צעיר, בלי רקע של תפקיד ייצוג. הייתה לך תסמונת המתחזה?
"זה חלק מהביטחון שלי בידיעה שיש לי אג'נדה מאוד ברורה. האמנתי בעצמי שאני יכולה להוביל אותה. אני חושבת שהיום יותר ויותר אנשים מעריכים את הדרך שלי, תמיד האמנתי בהסכמות, ללכת ולהוביל את המערכת ולא לשבור אותה".

כשאתה נכנס פנימה תמיד אומרים: דברים שרואים מפה לא רואים משם.
"הייתי שנתיים חברת כנסת, ידעתי איך הממשלה עובדת. נכנסתי בפעם הראשונה לקבינט כאישה יחידה, לבד עם 40-30 גברים".

אמרת לעצמך 'וואו, האמת לא כזה 'א גרויסע מציאה' או 'יש פה לבל אחר של משחק, אינטליגנציה, קבלת החלטות'.
"לא, זה לא קיים, לא בפוליטיקה. יש אנשים טובים, במערכת הביטחונית ובמערכת המשפטית, יש בכל מקום אנשים ברמה - אבל זה לא משהו יוצא דופן".

לא מתחרטת

ומה כן לקחת על ניהול ומנהיגות?
"בכל תפקיד השתדלתי למנות את האנשים הכי טובים שיש. הרבה פוליטיקאים עושים מינויים פוליטיים, מרגישים שהם חייבים לאנשים. גם במשרות האמון שלי תמיד השתדלתי לקחת את האנשים הכי טובים שיש. מנהל טוב צריך לשים תחתיו אנשים טובים, יש כאלה שמפחדים, שאוהבים לשים אנשים בינוניים - זה ביג נו נו".

יש גם לפעמים לפני ומאחורי הקלעים?
"כן, גם בכנסת. היום כבר פחות, כי הכנסת מאוד מקוטבת ויש שם יחסים עכורים ממש בין האנשים. אבל בתקופה ההיא, 2013 עד 2021, הרבה פעמים אנשי קואליציה ואופוזיציה היו רבים מאוד במליאה ואחר כך מאחורה יושבים על הכורסאות, מדברים צוחקים.

"כשהוקמה ממשלת השינוי והסכמתי להיכנס אליה, אמרתי לאופיר בעלי: תקשיב, יש סיכוי סביר אחרי הממשלה הזאת אצא לאזרחות. אמרתי: טוב, לא נורא".

כי את מבינה שאת מאבדת את הבייס.
"אני מבינה שאני מאבדת את הבייס ובאמת זה מה שקרה. ובנט החליט שהוא לא מתמודד ושהסיכוי לעבור לא גבוה. לקראת סוף הבחירות כבר התחלתי לקבל הצעות ולחפש עבודה. חודש אחרי שעזבתי את הממשלה, כבר התחלתי לעבוד".

כשרת הפנים מינית בכירים בוועדות התכנון. בקרדן זה עשוי להיות בסיס לניגוד עניינים. איך מתגברים על זה?
"אין שום ניגוד עניינים. ראשית, על שר שפורש לא חל חוק הצינון. שנית, בגלל משבר הדיור החמור המדיניות שלי הייתה ברורה לגופי התכנון - לאפשר בכל תוכנית כמה שיותר יחידות ולקדמן כמה שיותר מהר ולהסיר כמה שיותר חסמים. גם האנשים שמיניתי וגם אלה שלא אמורים לפעול לפי המדיניות הזאת בלי קשר לזהות היזם או ראש הרשות המקומית. בגלל המלחמה המשבר אף החריף, להערכתי בגלל המחסור בפועלים ובגלל הריבית יש פחות התחלות בנייה והביקושים יגדלו".

אני מוכן להמר שנראה שוב מעבר שלך מהעולם העסקי לפוליטי
"אני בוודאי עוקבת אחרי מה שקורה, אבל באמת טוב לי בחיים היום".

ערן גפן הוא מייסד G^Team, חברה לייעוץ אסטרטגי, שעוזרת לחברות לפתח מנועי צמיחה חדשים . הוא בעל ניסיון בעבודה עם מנכ"לים והנהלות של החברות המובילות בארץ ובעולם, בהן קוקה קולה, וולט, מיקרוסופט, שטראוס וקימברלי קלארק. חברה קודמת שהקים נרכשה על ידי WIX. גפן מפעיל את הפודקאסט "חצי שעה של השראה" ומחבר הספר "יוצרים צמיחה - כך הופכים יצירתיות עסקית לתוכנית עבודה".