סם אלטמן: "AI ברמת בינה אנושית תגיע בקרוב, אבל לא תשנה את העולם"

בניגוד לחששות המתגברים בעולם בנוגע להשפעות הבינה המלאכותית, מנכ"ל OpenAI סם אלטמן, אמר בכנס הכלכלי בדאבוס כי "AI ישנה את מקומות עבודה הרבה פחות ממה שכולנו חושבים" • וכך הגיב לשאלה על הפיטורים הקצרים שעבר בחברה

סם אלטמן / צילום: ap, Eric Risberg
סם אלטמן / צילום: ap, Eric Risberg

בין המלחמות והאתגרים הכלכליים והגאו-פוליטיים הרבים אליהם נדרשו אורחי הפורום הכלכלי של דאבוס, בלט חשש אחד: השפעתה הפוטנציאלית של בינה מלאכותית על העולם, ועל הבחירות המרובות בעולם, שצפויות להתקיים ב-2024, בפרט. אורח אחד היה פחות מוטרד מהסוגיה הוא מנכ"ל OpenAI, סם אלטמן.

לפי דיווח ב-DealBook, שירות החדשות הפיננסי של הניו יורק טיימס, AI גנרטיבית היה הנושא המדובר ביותר בדאבוס, עם יותר מ-24 אירועים בלו"ז שמתייחסים ישירות ל-AI בכותרותיהם, לפי הדיווח.

בינה מלאכותית נתפסת על ידי תומכיה כדרך אפשרית להגביר את הצמיחה, אך דוח שהוציא ה-WEF (הפורום הכלכלי העולמי) הציב את הבינה המלאכותית בראש רשימת הסיכונים הגדולים ביותר לשנת 2024, ואמר כי מדינות עוינות וגופי טרור עלטלים לעשות בה שימוש לרעה. ברוח זו, כמה ממנהיגי הבינה המלאכותית נאמו אמש (ג') בבית בלומברג בדאבוס. כולם אמרו שהם מתייחסים ברצינות לאיום של AI בבחירות, אבל היו מפוצלים לגבי הסבירות שהיא תיצור שיבושים, דווח בבלומברג.

"AI ישנה את מקומות עבודה הרבה פחות ממה שכולנו חושבים"

עבור אלטמן, החששות מכך שבינה מלאכותית תהפוך יום אחד לעוצמתית במידה שהיא תעצב מחדש ותשבש את העולם באופן דרמטי הן מוגזמות, לפי דיווח ב-CNCB. "בינה מלאכותית תשנה את העולם הרבה פחות ממה שכולנו חושבים, והיא תשנה מקומות עבודה הרבה פחות ממה שכולנו חושבים", אמר אלטמן בדיון שארגן בלומברג, וניסה למתן את החששות של ספקני AI לגבי המידה שבה הטכנולוגיה תשתלט על החברה האנושית.

אלטמן התייחס ספציפית לבינה מלאכותית חזקה, או AGI, מונח המתייחס ל-AI השווה ברמת בינתה לבינתו של אדם או אף גבוהה ממנה. לדבריו, ניתן לפתח AGI ב"עתיד קרוב למדי". לפני הצגת דגם ה-GPT-4 של OpenAI במרץ, אלטמן הזהיר את הטכנולוגים שלא להתרגש יתר על המידה מהפוטנציאל שלו, ואמר שסביר להניח שאנשים "יתאכזבו" ממנו, כך לפי CNBC. "אנשים מתחננים להתאכזב והם יתאכזבו", אמר אלטמן בראיון בינואר לעיתון החדשות היומי -StrictlyVC. "אין לנו ממש [בינה מלאכותית חזקה] וזה פחות או יותר מה שמצופה מאיתנו".

באותו אירוע של בלומברג הדגיש אלטמן את הצורך בפריצות דרך בתחום האנרגיה כדי לתמוך בדרישות ההספק הגדלות של בינה מלאכותית עתידית. הוא הזכיר כי בעוד שבינה מלאכותית צפויה להשתמש בהרבה יותר כוח מהצפוי, ההיבט החיובי הוא שאימוץ מקורות אנרגיה ידידותיים לסביבה, כגון היתוך גרעיני או אנרגיה סולארית ואחסון במחירים סבירים יותר, הוא הפתרון.

אלטמן על סאגת הפיטורים: "הייתי מאוד לא מוכן"

אלטמן נשאל בדאבוס גם לגבי הפיטורים שלו מ-OpenAI. במפגש פרטי שאורגן על ידי בלומברג, נשאל אלטמן על "הסאגה" הקשורה בהדחתו. תחילה נראה שלא היה לו עניין לדון בנושא. "זה באמת מה שאתה רוצה לבזבז את הזמן שלנו עליו, כמו אופרת סבון, ולא מה ש-AGI הולכת לעשות?" ענה לשאלה, ונתן לסגנית הנשיא לעניינים גלובליים של החברה שלו, אנה מקנג'ו, להרחיב.

זה קרה מאוד בהפתעה, אמרה מקנג'ו. "זה קרה יום לפני שכל החברה הייתה אמורה לקחת שבוע חופש. ביום שישי, כשכולנו התכוננו לשבוע רגוע אחרי שנה מטורפת" דווח בביזנס אינסיידר.

לפי CNBC, אלטמן שיתף השבוע בדאבוס שהוא הרגיש "סופר מבולבל" ו"מאוד לא מוכן" בעקבות הפיטורים. "אבל זה טבע הדברים, ופשוט הלכתי מיד לחשוב מה אני הולך לעשות הלאה".

זו לא הפעם הראשונה שאלטמן מתייחס כך, בין אם בעקיפין או במישרין, לפיטוריו. דקות לאחר שמועצת המנהלים של OpenAI פיטרה את המנכ"ל שלה, התכתב אלטמן עם בריאן צ'סקי, המנכ"ל של Airbnb, דיווח אז הוול סטריט ג'ורנל. "כל כך אכזרי", כתב אלטמן לחברו. מאוחר יותר באותו יום, צ'סקי אמר למנכ"ל מיקרוסופט, סאטיה נאדלה, השותפה הגדולה ביותר של OpenAI, כי "סם זוכה לתמיכת העמק. זה לא היה הגזמה", דווח אז בוול סטריט ג'ורנל. כמה ימים לאחר מכן, חזר אלטמן לתפקיד.

את הפיטורים הקצרים אך המטלטלים תיאר אלטמן בראיון לפודקאסט בחודש שעבר כחוויה "כואבת בצורה שלא תיאמן. החוויה הדומה היחידה שהיתה לי, שהיתה כמובן חמורה בהרבה, הייתה כשאבא שלי מת", אמר אלטמן בפודקאסט.