תשובת רספ"ן ליו"ר נמל אשדוד שדרש להפקיע את זיכיון הנמל מהסינים: "עלול לפגוע במאמצי המלחמה"

יו"ר נמל אשדוד שאול שניידר דרש מרשות הספנות והנמלים להפקיע את הזיכיון מנמל המפרץ מהחברה הסינית SIPG עד לסיום המלחמה • מנהל רשות הספנות והנמלים במשרד התחבורה, צדוק רדקר בתגובה: המכתב "כולל מידע שאינו מדייק עד כדי שגוי, הכתוב בצורה מגמתית ויש בכדי להביא להטעיית הציבור"

נמל המפרץ / צילום: חברת MSC
נמל המפרץ / צילום: חברת MSC

רשות הספנות והנמלים עונה ליו"ר נמל אשדוד שביקש להפקיע את הזיכיון מנמל המפרץ המופעל על ידי חברה סינית עד לסיום המלחמה: "מכתבך משקף חוסר בקיאות, ועלול לפגוע ביחסי החוץ ולמאמצי המלחמה".

מוקדם יותר השבוע, יו"ר נמל אשדוד שאול שניידר דרש מרשות הספנות והנמלים להפקיע את הזיכיון מנמל המפרץ מהחברה הסינית SIPG עד לסיום המלחמה. SIPG נבחרה במכרז של המדינה בשנת 2015 להפעילו למשך 25 שנה.

במענה לדרישתו של שניידר, מנהל רשות הספנות והנמלים במשרד התחבורה, צדוק רדקר, הגיב במכתב שנשלח היום כי מכתבו של שניידר "כולל מידע שאינו מדייק עד כדי שגוי, הכתוב בצורה מגמתית ויש בכדי להביא להטעיית הציבור ועלול לגרום לפגיעה קשה בסחר הימי של ישראל ופוגע ביחסי החוץ של ישראל ואף עלולים להזיק למאמצי המלחמה. מכתבך משקף חוסר בקיאות בענף ואנו רואים בחומרה רבה את עצם כתיבתו, כל שכן את הפצתו לרבות הדרך בה הוא נעשה".

עוד כתב רדקר כי "רספ"ן (רשות הספנות והנמלים - א"ז) מקיימת הערכות מצב, בהם משתתפים נציגי כלל התאגידים הנמליים המעניקים שירותי נמל בישראל. בכלל זה, משתתף מטעם החברה הסינית יואב צוקרמן - אזרח ישראל ששירת בצה"ל ובעברו עבד בחברה ממשלתית".

רדקר הוסיף כי "הערכות המצב אינן מסווגות מבחינה ביטחונית ואינן עוסקות בהיבטי תחרות ובמידע מסחרי של החברות. רספ"ן שמה דגש בישיבות אלו על המוכנות התפקודית של הנמלים, תוך הקפדה ומתן דגש שלא יוצג במהלכן מידע עסקי של מי מהחברות המשתתפות, כפי שנעשה באופן שוטף".

מקור המחלוקת: החלטת חברת קוסקו שלא לשלוח אוניות לישראל

דרישתו של שניידר נעוצה בהחלטתה של חברת קוסקו הסינית שהיא בבעלות ממשלת סין, כמו גם החברה המפעילה את נמל המפרץ שלא לשלוח אוניות לישראל. ואולם לדברי רדקר, "התייחסות זו איננה תואמת את המציאות ויש בה בכדי להטעות. נבהיר כי החלטתה של חברת הספנות COSCO להפסיק כל שירות אל וממדינת ישראל, בכדי להימנע מעימות עם הכוחות החות'ים הפועלים באזור הים האדום, אף שהיא עשויה לפגוע מעט בזרימת הסחר אל ומישראל, איננה במקומה, הרי שמדובר בהחלטה עסקית, וככל הידוע לנו היא אינה עמדה רשמית של הממשל הסיני ולא ניתן להשליך ממנה על פעילות החברה או חברות ספנות אחרות".

את מכתבו סיים רדקר בנזיפה "מכתבך חורג מתפקידה של חברת נמל אשדוד שהינה למעשה חברה מתחרה לחברה במתן שירותי נמל, ומעלה חשד למטרת משלוח המכתב על ידך, שמא לא נשלח למטרות הנקובות בו. להבא בנושאים אלו ובעת הזאת ראוי לבדוק היטב את הנתונים ולתאם את עמדותיך בנושא רגיש זה עם גורמי המדינה קודם לפרסומם ברבים".

השבוע כתב שניידר כי "אין מנוס מהפסקת זימון נציג הנמל הסיני לדיונים (דיוני הערכת מצב ברספ"ן, א"ז) וכן שלילת כתב הסמכה של הנמל הסיני עד לסיום המלחמה". והוסיף: "סין היא אחת מהמעצמות העולמיות אשר לא רק שהפנו גב לישראל, אלא אף פועלת בגלוי נגדה. למעשה היא מפעילה חרם סחורות על מדינת ישראל באמצעות הוראה ישירה לחברת הספנות קוסקו ואואוסיאל להפסיק לפקוד את נמלי ישראל".

החברה הסינית הממשלתית שזכתה במכרז להפעלת נמל חיפה

הנמל הוא נמל ישראלי בבעלותה של מדינת ישראל. חברת SIPG, מפעילת נמל שנגחאי יצאה מגבולותיה של סין כשהשתתפה וזכתה ב-2015 במכרז להפעלתו ל-25 שנה. על הנמל יש מגבלות ביטחוניות שונות וצו האינטרסים הלאומיים מאפשר למדינה להפקיע בכל עת את הנמל מהחברה.

SIPG היא חברה ממשלתית סינית, ואף קיים קשר תאגידי בין חברת האם שלה היושבת כאמור בשנגחאי ובין חברת הספנות קוסקו שהפסיקה לפקוד את ישראל. ואולם המפסיד הגדול מאי פקידתה של ישראל הוא דווקא נמל המפרץ שקלט את אותן אוניות.

מאז הפעלתו, נמל המפרץ מצטיין בפעילותו ומצליח לנגוס יותר ויותר בענף המכולות מהנמלים בישראל - לרבות נמל אשדוד שמולו הוא מתחרה על הובלה בתחום. גורם בממשלה אמר לגלובס השבוע כי "נראה שבנמל אשדוד מבוהלים מכך שמכולות הלכו לנמלים החדשים (נמל הדרום ונמל המפרץ - א"ז) כשהשוק במצב גרוע ובנמל אשדוד משוועים ללקוחות".