הפניקס | בלעדי

לפי שווי של מיליארד דולר: האם הפניקס בדרך לעסקת ענק?

בעקבות המלחמה היה נראה כי חברת הביטוח תמתין לרגיעה כדי לקדם מכירת 25% מהפניקס סוכנויות, אך לגלובס נודע כי הם חודשו מול שני משקיעים זרים, ולא מול קרן אפיניטי פרטנרס של ג'ראד קושנר

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי
אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

העסקה למכירת כ-25% ממערך סוכנויות הביטוח של הפניקס  שוב נמצאת על הפרק. לגלובס נודע כי קבוצת הביטוח הגדולה בישראל נמצאת במגעים מול שני משקיעים זרים לגבי שותפות במערך הסוכנויות שבו מחזיקה כיום הפניקס ב-80% מהמניות. מול אחד מהמשקיעים השיחות מתקדמות יותר.

חברה ישראלית סגרה חוזה של עד 5 מיליון דולר בארה"ב. אז למה המניה נופלת? 
המנכ"ל שמנסה להסביר למה מחירי ביטוחי הרכב התייקרו כל כך 

העסקה המדוברת צפויה לשקף להפניקס סוכנויות שווי של בין 900 מיליון דולר למיליארד דולר, כאשר בדיווח קודם של הפניקס לבורסה בנוסא, בסוף אוגוסט, נטען כי קיבלה אינדיקציות לשווי גבוה יותר של עד 1.2 מיליארד דולר.

ככל הידוע, בין הגופים שמולם מתנהלים המגעים כעת לא נכללת קרן אפיניטי פרטנרס של ג'ארד קושנר, חתנו של המועמד לנשיאות ארה"ב דונלד טראמפ. בסתיו האחרון נראה היה כי אפיניטי היא שתהפוך לשותפה של הפניקס בפעילות הסוכנויות, אולם, בעקבות פרוץ לחמת חרבות ברזל הוקפאו המגעים בין הצדדים.

אפיניטי נוסדה ע"י קושנר בשנת 2021 ומנהלת נכסים בהיקף של כ-3 מיליארד דולר,  רובם של קרן ההשקעות של בית המלוכה הסעודי, ומקצתם מקטאר.

מלבד אפיניטי התעניינו בזרוע הסוכנויות של הפניקס גם הקרנות האמריקאיות בלקסטון, רברנס קפיטל וסרצ'לייט וכן הקרן הבריטית פולן סטריט והקרן האירופית ויטרוביאן. מול אחת מהן ממשיכה הפניקס במגעים כשבמקביל פנה אל קבוצת הביטוח משקיע זר שאינו נכלל ברשימה זו כשגם מולו נערכות שיחות. הפניקס שכרו את בנק ההשקעות ג'פריס לאתר משקיעים.

זרוע הסוכנויות של הפניקס מנוהלת ע"י איציק עוז שגם מחזיק ב-17% ממניותיה. משה ששון, שותפו של עוז באגם לידרים (אחת הסוכנויות הכלולות בפעילות) מחזיק ב-3% הנותרים. את פעילותה של זרוע זו מרכיבות ארבעה סוכנויות ענק ובתי סוכן גדולים לצד שורה של סוכנויות קטנות יותר. לצד אגם לידרים בה מחזיקה הפניקס סוכנויות ב-100% (עוז וששון המירו את החזקתם באגם במניות הפניקס סוכנויות), נמצאות שם גם שקל, בה מחזיקה הפניקס ב-100%, אורן-מזרח (70%) וקוואליטי (50.5%).

בתשעת החודשים הראשונים של השנה עמדו ההכנסות של זרוע הסוכנויות של הפניקס על 622 מיליון שקל, עלייה של כ-9% לעומת תשעת החודשים הראשונים של שנת 2022 והרווח הכולל (לפני מס) עמד על 241 מיליון שקל, עלייה של 4.3% לעומת התקופה המקבילה. הרווח הכולל (לפני מס) ברבעון השלישי הסתכם ב-86 מיליון שקלים, זינוק של 34% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2022. בהפניקס חוזים כי בשנת 2025 ההכנסות של פעילות הסוכנויות כבר יגיעו ל-950 מיליון שקל בשנה.

 

אפיניטי של קושנר מתמקדת בשלמה

בעוד שהעסקה שלה מול הפניקס לא תצא ככל הנראה לפועל, אפיניטי חתמה בתחילת ספטמבר על הסכם, בתיווך בנק ההשקעות ג'פריס, לפיו תשקיע כ-570 מיליון שקל בעסקי הרכב של קבוצת שלמה,  שבבעלות משפחת שמלצר, לפי שווי של 3.8 מיליארד שקל. 

בעסקה שצפויה להיות הראשונה של אפיניטי בישראל, סוכם כי הכסף שתזרים יושקע בהמשך בפיתוח פעילות הרכב והאשראי של קבוצת שלמה. על פי ההסכם, הצדדים יקימו חברה בת שתחזיק בפעילות הליסינג, השכרת ומכירת רכבים, וכן בפעילות מתן אשראי למימון רכישת רכב של קבוצת שלמה. חלקה של קרן אפיניטי יעמוד על 15% ממניות החברה הבת.

תקבל ארכה לצורך האישור הרגולטורי 

ארבעה חודשים לאחר שההסכם נחתם, בשלמה החזקות מציינים כעת כי העסקה מתקדמת בהתאם ללוחות הזמנים שנקבעו. בדוחות הכספיים של החברה לרבעון השלישי של השנה צוין כי אם לא יתקבלו כל התנאים המתלים עד ל-5 במרץ (חצי שנה מחתימת ההסכם), רשאי הצד שלא הפר את התנאי המתלה שלא קוים לסגת מהעסקה.

עוד צוין כי הצדדים פועלים להקדים את השלמת העסקה, ובתוך כך החליטו שכדי לא לעכב אותה, פעילות האשראי של הקבוצה לא תכלל בשלב זה בהשקעה, ותינתן לקרן תקופה נוספת לאחר השלמת העסקה לפעול ולקבל את אישור רשות שוק ההון, הרגולטור המפקח על תחום האשראי החוץ בנקאי, בכדי לאפשר את ההשקעה בפעילות האשראי בשלב מאוחר יותר.