המנכ"ל שמנסה להסביר למה מחירי ביטוחי הרכב התייקרו כל כך

בראיון ראשון מאז נכנס לתפקידו לפני שנתיים, טוען שרון רייך, מנכ"ל חברת הביטוח שנדהם, כי "אנשים מקבלים את המכתבים מקרן הפנסיה שלהם ולא פותחים את המעטפה, אלא שמים אותה בצד" • על הזינוק במחיר ביטוחי הרכב: "צפוי שלא נראה ב-2024 את אותן העלאות מחירים, צריך לטפל בגניבות הרכב במישור הלאומי"

שרון רייך, מנכ''ל איילון ביטוח / צילום: רמי זרנגר
שרון רייך, מנכ''ל איילון ביטוח / צילום: רמי זרנגר

בעלי משכנתאות והלוואות ירגישו בימים הקרובים הקלה מסוימת כשההחזר החודשי בעקבות הורדת הריבית יקטן במקצת. לפי מנכ"ל חברת הביטוח איילון, שרון רייך, נראה כי מחירי ביטוחי הרכב, שגם הם זינקו בשנה האחרונה, אולי לא ירדו בקרוב, אך המחירים שהאמירו ב־2023 בין היתר בשל העלייה במחירי החלפים ובגניבות הרכב בישראל, בדרך להתייצבות.

חסכונות הפנסיה של הציבור זינקו ב-50% בחמש שנים וזה עדיין לא מספיק  
הגמל וההשתלמות מסכמים שנה: מה קרה לתשואות? 

"שוק ביטוחי הרכב הוא תחרותי ותנודתי, ובתקופת הקורונה לאור העובדה שהנסועה ירדה משמעותית, המחירים ירדו, ולאחר מכן היה צורך להתאים את המחירים למצב החדש. כעת, משהמצב השתנה והמחירים התאימו את עצמם למציאות, צפוי שלא נראה השנה את אותן העלאות מחירים של 2023 והמחירים יתייצבו. חשוב לזכור שיש גם תלות בגניבות וצריך לטפל בכך במישור הלאומי, ובמחירי החלפים", אומר רייך בריאיון ראשון מאז נכנס לתפקיד לפני כמעט שנתיים, בפברואר 2022.

שרון רייך

אישי: בן ,56 נשוי ואב ל5*
מקצועי: בעל ותק של 30 שנים בענף הביטוח והפיננסים,
לפני ניהול איילון ביטוח שימש בתפקידי ניהול פיננסי בכירים
עוד משהו: חובב צלילה ופעיל בעמותות חברתיות

ענף הרכב, בעיקר ברכב רכוש (ביטוח מקיף וצד ג') הפסיד הרבה כסף בשנתיים האחרונות. רייך מעריך כי "2024 תהיה שנה אחרת שכן תקופת ההפסד מיצתה את עצמה והענף יעבור להיות רווחי, למרות שיש חברות שייצאו רק מאוחר יותר מההפסדים. איילון הפסידה ברבעון השלישי ברכב רכוש 'רק' מיליון שקל, אחרי שב־2022 ההפסד עמד על 134 מיליון שקל, ואנחנו צופים שברבעון הרביעי כבר נעבור לרווחיות".

הוא מסביר שחלק מכך נובע מ"הירידה בגניבות בשל המלחמה, למרות שכבר רואים בשבועות האחרונים עלייה בשיעורן".

בניגוד לביטוחי הרכב, הדורשים מבעלי המכוניות לחדש את הפוליסות אחת לשנה כך שהם יכולים לעקוב אחר השינויים בענף, הרי שבהיבט שיכול להיות עבורם הרבה יותר קריטי - החיסכון הפנסיוני שלהם - רוב הציבור מעדיף, לדברי רייך, "להתעלם ולקוות שיהיה בסדר".

"אני יושב בערב שישי עם חברים ושואל אותם על המצב הפנסיוני שלהם. כל פעם מחדש אני נדהם מחוסר הידע בכל הנושא והבנת החשיבות של הכנה לפרישה. אנשים מקבלים את המכתבים מקרן הפנסיה שלהם ולא פותחים את המעטפה אלא שמים אותה בצד", הוא מספר.

רייך מציין שהמלחמה הציפה את הצורך של הציבור להיכנס 'לעובי הקורה' גם בתחום הפנסיוני, לאור החשיבות הרבה של היערכות לפרישה.

איילון עצמה, אגב, כבר לא נמצאת בעולמות החיסכון לטווח ארוך, לאחר שמכרה לפני כשנה וחצי את חלקה בפעילות הפנסיה והגמל של מיטב (20%) לידי בית ההשקעות, צעד שהכניס לקופת החברה כ־120 מיליון שקל.

בכל הקשור למוצרים פיננסיים, בחברה - השישית בגודלה בענף הביטוח המקומי - מעדיפים מאז להתמקד בפוליסות חיסכון, מוצר שמעניק כיסוי ביטוחי עם מרכיב של חיסכון.

 

ביטוח עסקי על חשבון תחום הרכב

בעוד כשבועיים, כאמור, יסגור רייך שנתיים בתפקיד מנכ"ל חברת הביטוח, תקופה שבה פעל לדבריו לייצב את הספינה ולהציג תוצאות חיוביות לאורך זמן, לאחר העברת השליטה באיילון לידי חברת הביטוח הדיגיטלית ווישור.

הרבעון הראשון של 2022, במהלכו נכנס לתפקיד, הסתיים בהפסד של 76 מיליון שקל. מאז, במשך שישה רבעונים רצופים איילון מציגה שורת רווח חיובית. הרבה בזכות שינוי בתמהיל הפעילות של החברה.

מעבר ליציאה מהעולם הפנסיוני, שהסב לחברה הפסדים, איילון צומחת תחת ניהולו של רייך בפעילותה במגזר הביטוח העסקי, תוך ירידה בתלות שלה בתחומי ביטוחי הרכב. נכון להיום 60% מפעילות הביטוח של החברה ממוקדת במגזר העסקי (השלישית בגודלה בשוק) ורק 40% בביטוחים לפרטיים.

"אנחנו שחקן של רווח, ואיפה שלא מתאים לא נהיה. אנחנו לא שחקני מחזור (היקף פעילות) למרות שגדלנו גם שם. מטרת ההנהלה היא שבעלי המניות יהיו מרוצים ויראו רווח מההשקעה שלהם. לכן נהיה ממוקדים ברווחיות ובתשואה להון.

"בתשעת החודשים הראשונים של 2023 הרווחנו 117 מיליון שקל בביטוח הכללי והקטנו הפסדים בביטוחי חיים, כשיש לנו כוונה לראות שינוי גם ברווחים בתחום החיים והבריאות. אם נצליח להראות רווחים רבעון אחרי רבעון, זה יבוא לידי ביטוח בשווי ובמחיר המניה", משוכנע רייך.

הרכישה שהפתיעה לנוכח הבדלי הגדלים

סוגיית מחיר המניה חשובה, בעיקר לנוכח הרכישה המפתיעה של מניות השליטה באיילון על ידי חברת הביטוח הדיגיטלי הצעירה ווישור, הקטנה ממנה בהרבה, שהושלמה ביוני 2022. העסקה הובילה לירידה חדה במניותיהן של שתי החברות.

על פי ההסכם שנחתם בין בעלי השליטה בווישור, אמיל וינשל וניצן צעיר־הרים, לבין מנהל העזבון של מייסד איילון לוי רחמני ז"ל (בעל השליטה הקודם באיילון), העסקה התבצעה לפי שווי של 668 מיליון שקל לאיילון - כמעט כפול משווי השוק שלה דאז.

בחודשים שלאחר מכן צנחה מניית איילון והגיעה לשפל בסוף מרץ 2023, ששיקף לחברת הביטוח הוותיקה (שהוקמה בשנת 1976) שווי של כ־230 מיליון שקל בלבד. אולם מאז היא נמצאת במגמת התאוששות וכיום נסחרת איילון בשווי של 337 מיליון שקל הקרוב לשווייה טרם העברת השליטה.

בסך הכול מאז כניסתו של רייך לתפקיד המנכ"ל, בפברואר 2022, איבדה המניה 34% מערכה, בעוד מדד ת"א ביטוח ירד בתקופה זו כ־13.5%. אולם בשנה האחרונה מניית איילון עלתה בכ־21%, בעוד המדד ירד בכמעט 5%.

"אנחנו לא מנהלים את החברה לפי המניה אלא ממוקדים בעשייה ובתוצאות", מבהיר רייך. "יש לנו קשר טוב עם המשקיעים, אנחנו מאוד שקופים ומשתפים אותם בפתיחות מרבית. בסופו של דבר השוק לא יכול להתעלם מתוצאות הפעילות הטובות, כך שלא לחינם המניה עולה".

הכיוונים החדשים - משכנתאות וערבויות מכר

ועדיין, שנה וחצי חלפו מאז רכישת השליטה, ולמרות ההצהרות על הסינרגיה בין הרוכשת והנרכשת, לפיהן איילון תוכל ליהנות מהיכולות והמערכות הדיגיטליות של ווישור, בעוד זו תיהנה מהניסיון והידע הביטוחי שנצבר באיילון וממערך הסוכנים שלה, נראה כי בינתיים שתי החברות מתנהלות בנפרד.

"בשלב זה החברות נפרדות אבל אני מניח שבמהלך הדרך נוכל לבחון שימוש במערכות שלהם לטובת הסוכנים שלנו", אומר רייך. "הבעלים של ווישור, וינשל וצעיר־הרים, הם אנשים ותיקים בשוק הביטוח והיו בחברות גדולות. אם הם בחרו לקנות את איילון כנראה שהם יודעים איזה פוטנציאל קיים בחברה הזו".

ראינו שמניות חברות הביטוח הדיגיטליות בארץ ובעולם מציגות ביצועים חלשים, מדוע?
רייך: "השוק התפכח בכל העולם בנושא הטכנולוגי והיום אנשים משקיעים על בסיס הקשר בין השווי לבין המכירות והרווחיות של החברה. אבל גם ווישור וגם ליברה (המתחרה הדיגיטלית, ר"ו) בישראל עברו את המבחן בסך הכול, ואני מניח שזה גם ישתקף ברווחיות ובשוויים".

מגמה נוספת היא ההתרחבות של חברות הביטוח לפעילויות נוספות, כמו למשל רכישת חברות כרטיסי אשראי לאחרונה.

האם לאיילון יש כוונה לייצר עוד רגליים, כדי לנתק את התלות בשוקי ההון?
"איילון חזקה מאוד בתחום המשכנתה ההפוכה ויש ביקוש גדול מאוד לתחום. גם בעולמות של ערבויות מכר אנחנו צומחים, ובמקביל בהחלט בוחנים כניסה למקומות נוספים.

"בנוסטרו יש לחברה תיק נדל"ן מאוד גדול, בהיקף של כ־850 מיליון שקל, מתוכו כחצי מיליארד שקל במקבצי דיור, שזה תחום שאיילון מתמחה בו גם בניהול ורואה ממנו תשואה יפה".