"בעמדת נחיתות": המילואימניקים מבקשים עוד הקלות בבחינת ההסמכה לעריכת דין

משרתי מילואים מתלוננים כי המתווה לדחיית בחינת ההסמכה בעריכת דין אינו מספק, אבל הוועדה הבוחנת הבלתי תלויה מתנגדת לתוספות בטענה לשמירה על הרף המקצועי בענף • השבוע צפויה פגישה בין הנהלת לשכת עורכי הדין, יו"ר הוועדה הבוחנת וקצין מילואים ראשי לבחינת הקלות

מילואימניקים בשטחי הכינוס / צילום: ap, Ariel Schalit
מילואימניקים בשטחי הכינוס / צילום: ap, Ariel Schalit

בחינת ההסמכה בעריכת דין שהייתה אמורה להתקיים בדצמבר 2023 נדחתה לפברואר 2024, בעקבות המלחמה וגיוס המילואים הנרחב. הבחינה נחשבת קשה, ואחוזי המעבר בה לנבחנים בפעם הראשונה עומדים על כ-70% (ו-50% לכלל הנבחנים). הלימודים לבחינה נמשכים בין שלושה לארבעה חודשים מלאים. בשל התמשכות המלחמה, הוחלט בחודש שעבר כי יתקיים מועד מיוחד ב-17 באפריל, שאליו יוכלו לגשת כלל הנבחנים.

לידיעת המילואימניקים הלומדים ראיית חשבון ועריכת דין: אלה ההטבות שמגיעות לכם
● כל עובד בישראל יתרום 400 שקל משכרו למימון תוכנית הסיוע למילואים. כך זה יעבוד
הלחימה, הפחדים והחיים שנשארו מאחור: מילואימניקים כותבים מעזה

נוסף על כך, הוחלט על מתווה להקלה על משרתי המילואים ואוכלוסיות נוספות שנפגעו מהמצב הביטחוני. המילואימניקים יוכלו, כמו כולם, להיבחן במועד המיוחד באפריל, אבל יוכלו גם לפצל את הבחינה לשני חלקים - פברואר ואפריל או אפריל ויוני, לבחירתם. מי שיבחר שלא לפצל את הבחינה, יוכל לקבל הארכת זמן של 50 דקות. ההערכה היא כי ישנם כ-200 חיילי מילואים וכ-200 מפונים במועד הבחינה הנוכחי.

הגוף האחראי על בחינות ההסמכה הוא הוועדה הבוחנת של לשכת עורכי הדין, שחבריה ממונים על-ידי שר המשפטים. בעוד שלשכת עורכי הדין ושר המשפטים יריב לוין מביעים נכונות לאפשר הקלות נוספות, כולל בהיקף החומר - הוועדה הבוחנת, בראשות השופט בדימוס משה יועד הכהן, מסרבת לאפשר הקלה זו. הסיבה היא הרצון שלא לפגוע ברמת הבחינה וברמת עורכי הדין שיוסמכו כתוצאה מכך. מאחר שהוועדה הבוחנת היא ועדה בלתי תלויה מקצועית - הלשכה ושר המשפטים מקבלים את המלצות חבריה.

מתווה ההקלות הנוכחי לחיילי מילואים

● כ־ 2,150 נבחנים צפויים לגשת למועד הקרוב, מהם כ־200 חיילי מילואים וכ־200 נוספים מפונים

● מילואימניקים ואוכלוסיות נוספות שנפגעו יוכלו לפצל את הבחינה בין פברואר לאפריל או בין אפריל ליוני

● מי שיבחר שלא לפצל את הבחינה יוכל לקבל הארכת זמן של 50 דקות

בשבוע שעבר התקיימה פגישה בין קצין מילואים ראשי ובין ראש לשכת עורכי הדין, עמית בכר, וכ-25 משרתי מילואים, שבה עלה הצורך בהקלות נוספות. ביום שלישי השבוע צפויה פגישה נוספת של ראש הלשכה בכר עם קצין המילואים, יחד עם חברים מהוועדה הבוחנת, כדי להמשיך ולדון בנושא.

"חצי ממה שיש לאחרים"

משרתי מילואים שדיברו עם גלובס הסבירו את הקושי עם המתווה הקיים. אחד מהם משרת במילואים מאז פרוץ המלחמה. הוא לחם בעזה במשך שלושה חודשים, ומתוכנן להשתחרר זמנית בפברואר. לדבריו, "אני בטוח שכל הצדדים רוצים לעשות הכי טוב לחיילי המילואים, אבל מי שיוצא מעזה אחרי שלושה חודשים הוא בעמדת נחיתות. היכולת שלי לעבור את הבחינה נמוכה לעומת מי שלא היה מגויס".

הקושי נובע, לדבריו, משני היבטים: ראשית, משך הזמן ללמידה. בניגוד לנבחנים שיכולים ללמוד ארבעה חודשים, הוא צפוי להשתחרר זמנית בפברואר, כך שייוותרו לו חודשיים למבחן באפריל. "זה 50% ממה שיש לאחרים. תוסיפו לזה את הקושי של אנשים שהיו 100 ימים בלחימה. אנשים חוזרים בטראומה".

קושי נוסף הוא משך הזמן שנאלצים להמתין בבית ודחיית הכניסה לשוק העבודה. הנבחנים לא זכאים לדמי אבטלה בחודשיים האחרונים לפני הבחינה. לדברי אותו מילואימניק, "המשמעות של פיצול המבחן בין אפריל ליוני היא עוד זמן לשבת בבית, בלי יכולת לקבל דמי אבטלה. אנשים בחוסר ודאות גדול גם כלכלית".

הוא מוסיף כי הוא מבין את החשיבות של הבחינה למקצועיות עורכי הדין, אבל שצריך להתגמש במקרה הזה. "אני חושב שהקלה בחומר הלימוד או פקטור יעזרו. ראש הלשכה אמר שזה לא בידיים שלו, שיש ועדת בחינות".

בחסות המלחמה: ההתמחות תקוצר לשנה


כחלק מהצורך להקל על המתמחים במשפטים, שר המשפטים יריב לוין מקדם תיקון חקיקה לקיצור תקופת ההתמחות משנה וחצי לשנה, למי שהחל בהתמחות מספטמבר 2023.

הקיצור, המקודם במסגרת הוראת שעה, עבר בקריאה ראשונה, וכעת מצוי בדיונים בוועדת החוקה לקראת קריאה שנייה ושלישית. בעוד שדברי ההסבר מציינים כי הוא נועד לסייע למתמחים שנעדרו בשל השלכות המלחמה, בשוק קיימת ביקורת רבה על המהלך, ולשכת עורכי הדין, שלא הייתה שותפה למהלך - מתנגדת לכך.

המחלוקת על משך ההתמחות היא ארוכת־שנים. בעבר ההתמחות נמשכה שנה, ורק בשנתיים האחרונות היא הוארכה לשנה וחצי, כדי להאריך את ההכשרה ואת ההתמקצעות.

עו"ד טל רון, שותפה במשרד פרל כהן, שהשתתפה בדיון בכנסת, אומרת כי "קיצור ההתמחות הוא לא דבר טוב. בפרט וביתר שאת למילואימניקים. יש זמן הסתגלות. התוצאה של הקיצור היא יציאה לשוק בעמדה שהיא פחותה מיתר המתמחים.

"מי שנמצא במשרד, מכירים אותו ונחשפים לעבודה שלו. מי שנעדר, סיכוייו להישאר או למצוא עבודה נמוכים יותר. בנוסף, עבודה מובטחת לשנה וחצי בהתמחות מיטיבה איתם בשל חוסר הוודאות בשוק לעורכי דין צעירים".

מילואימניק שסיים את ההתמחות ועומד לפני בחינות הלשכה, אמר לגלובס כי "זה הליך פופוליסטי. אין קשר לוגי בין קיצור ההתמחות למצוקה של המילואימניקים. אנשים כמוני, שסיימו את ההתמחות, יצטרכו להתחרות על משרות עם אלה שההתמחות תקוצר להם.

"ימי המילואים ממילא לא משליכים על אורך ההתמחות. דווקא העבודה המובטחת לשנה וחצי כמתמחה מספקת ביטחון. אתה לא נפלט החוצה". 

מילואימניק אחר, בן 30 מאוגדה 98, גויס גם הוא ב-7 באוקטובר. לדבריו, "ללשכה יש רצון טוב, אבל לא ניתן לנו מענה להקלות בגוף הבחינה. הצענו כמה הקלות - פקטור צנוע, שמגלם את הלמידה במצב הנוכחי, או הקלות בהיקף החומר. הוועדה חוששת מתקדים מסוכן, להסמיך אנשים עם פחות חומר.

"ניסיתי לשקף שפיצול הבחינה הוא לאנשים שסיימו את המילואים, אבל יש מילואימניקים שממשיכים, ולהם הפיצול לא נותן מענה. אם אני מגיע לחלק הראשון, לא אוכל לדעת אם אוכל להגיע לחלק השני".

אותו חייל הצליח לקבל שחרור למספר שבועות כדי להיבחן בפברואר. "אני במצב טוב לעומת אחרים. אני חייב לגשת לבחינה המלאה לצערי, כי אני לא יכול לדעת מה יהיה בהמשך. הצבא לא יכול להתחייב שאוכל לעשות באפריל את החלק הנוסף. מצער אותי שהוועדה הבוחנת לא מבינה את גודל האירוע. נשמע שהלשכה ויתר המערכות במקום הנכון".

הקלה שכן התקבלה בעקבות דרישה היא תוספת זמן. לדברי המילואימניקים, מדובר בהקלה נחוצה אבל במענה חלקי בלבד, כי עדיין צריך ללמוד את כל היקף החומר הנרחב.

שומרת סף של איכות

כיום כאמור עומד בראש הוועדה הבוחנת שופט בית המשפט המחוזי בדימוס משה יועד הכהן, ושני שופטי מחוזי בדימוס מכהנים כשופטים עמיתים - דניאל טפרברג וקובי ורדי.

מהמגזר הציבורי חברים בוועדה עורכי הדין עדי אברונין ולימור פלד מהפרקליטות; מהאקדמיה ד"ר דניאלה אסרף כהן, סגנית דיקנית בית הספר למשפטים במכללת נתניה, ופרופ' מוחמד ותד, דיקן בית הספר למשפטים במכללה האקדמית צפת; ומהשוק הפרטי עורכי הדין אהרון שפרבר ואורלי טננבאום.

הוועדה עמדה עד כה על כך שהיקף חומר הבחינה לא יצומצם, בשל הפגיעה ברמת ההסמכה. הם מוכנים להקלות, אבל לא במחיר של צמצום החומר או העלאת ציון באופן גורף.

עו"ד טל רון, שותפה במשרד פרל כהן ובצוות שאחראי על המתמחים, מסכימה עם עמדת הוועדה הבוחנת. "חשוב לטובת המקצוע לשמור על סטנדרט מקצועי ראוי. פגיעה מהותית ברמה של הבחינה יכולה לעשות נזק למתמחים, למשרדים ולציבור. צריך להקל בפרוצדורה אבל לא לפגוע ברמה המקצועית של הבחינות. זה ישפיע על רמת עורכי הדין בעתיד".

בלשכת עורכי הדין אומרים כי העמדה העקרונית היא בעד הקלות, אך "הוועדה הבוחנת יותר סלקטיבית בעניין ההקלות. נדגיש כי הוועדה היא מקצועית ועצמאית. פנינו לוועדה כבר בחודש אוקטובר וביקשנו את מלוא ההתחשבות. לאחר פניות נוספות הוחלט על המתווה של הפיצול.

"המתווה לא מושלם, ואנחנו קשובים לשטח. רק ביום ראשון קיימנו פגישות עם קצין מילואים ראשי ועם מתמחים שמשרתים במילואים ועתידים לגשת לבחינה. אנחנו עדיין בעד צמצום החומר, ונוסיף עוד מועד בחינה בהמשך. אנחנו ממשיכים לפנות לוועדה המקצועית, ונקדם את ההקלות הנדרשות. אנחנו נתמוך לוגיסטית וכלכלית בכל הצעה שתאושר על-ידי הוועדה הבוחנת".

שר המשפטים יריב לוין, שצריך לחתום על התקנות לשינוי המצב, תומך בהקלות נוספות, אך נמנע עד כה מלכפות את עמדתו, בשל מעמדה של הוועדה המקצועית הבלתי תלויה.