מענק של 50 אלף שקל לרכישת דירה זולה? רוב הזוכים ויתרו

משרד השיכון מציע מענק לדירות יד שנייה במחירים של 300־600 אלף שקל, אולם רק זוכים בודדים פנו לממש את המענק, והרוב ביטלו

ערד. דירות במחירים של כמה מאות אלפי שקלים אפשר למצוא רק בפריפריה הרחוקה
ערד. דירות במחירים של כמה מאות אלפי שקלים אפשר למצוא רק בפריפריה הרחוקה

תוכנית המענקים מדשדשת: רובם של הזוכים במענקים לרכישת דירה זולה פשוט ויתרו וביטלו. בסוף החודש שעבר עודכנו 1,000 הזוכים על זכייתם במענק של 50 אלף שקל, אך 569 מהם כבר ויתרו על המענק (56.89%) ולאחר מכן, 434 זוכים ברשימת ההמתנה שזכו כתוצאה מהביטולים - ביטלו אף הם את זכייתם, כך עולה מנתוני משרד הבינוי והשיכון שנמסרו ל'גלובס'. במקביל לביטולים של הזוכים, ישנם בודדים שפנו למימוש המענק בבנק ונראה שאם התוכנית תמשיך לקרטע, לא תהיה עוד הגרלת מענקים כפי שאושרה בקבינט הדיור.

מוכרים דירה? זה מה שהמתווך שלכם לא יוכל לעשות בקרוב 
האם היטלי ההשבחה יעצרו את התוכניות לחידוש רחוב ארלוזורוב בת"א? 

20 אלף זכאים נרשמו

הגרלת המענקים נפתחה להרשמה באוקטובר ונרשמו אליה 20,834 זכאים חסרי דיור לקבלת מענק מותנה בסך 50 אלף שקל לצורך רכישת דירה מיד שנייה בבנייה רוויה, שמחירה 300־600 אלף שקל (כולל). כפי שפורסם בגלובס ועל פי התקנון של ההגרלה, כל זוכה יכול לממש את המענק עד שישה חודשים מיום הזכייה המצוין במכתב הזכייה שקיבל.

מטבע הדברים, במחיר של עד 600 אלף שקל אפשר למצוא דירות בעיקר באזורי הפריפריה המרוחקת והמוחלשת או בשכונות חרדיות. באתרי המודעות לרכישת דירות מופיעות כ־370 דירות למכירה בטווח המחירים הללו, והן בעיקר בשכונות לא מבוקשות בדימונה, באר שבע, ערד וחיפה.

במשרד הבינוי נשאלו האם ישנם זוכים שכבר מימוש את המענקים והם השיבו כי יש בודדים: "עד כה ידוע לנו על מספר בודדים שפנו לבנק להתחלת תהליך מימוש המענק. נזכיר כי מאחר ועברו רק שלושה שבועות מפרסום הזכיות, וההליך המימוש כרוך במציאת דירה שעונה לכללים, פנייה לבנק ועוד. אנו צופים כי בחודשים הקרובים יגדל מספר הפונים למימוש המענק". כמו כן במשרד הבינוי והשיכון השיבו כי לא נקבע עוד מועד להגרלת המענקים הנוספת של כ־1,000 מענקים נוספים.

אפשר שאחת הסיבות שהובילה לביטולים של למעלה ממחצית מן הזוכים, היא שמי שזכה במענקים לא יכול לגשת להגרלה במסגרת 'דירה בהנחה'. ההגרלה של 'דירה בהנחה' פתוחה להרשמה עד 7.2 וכוללת 6,816 יח"ד ב־16 יישובים שבהם אזורי הביקוש כמו ירושלים, רחובות, מודיעין, בית דגן ופתח תקווה.

"סל פתרונות מגוון"

ההערכות הן כי במידה שהתוכנית תמשיך לדשדש ולא ימומשו מענקי זכייה - לא תבוצע הגרלה נוספת של 1,000 מענקים. התוכנית קודמה ע"י שר הבינוי והשיכון הנוכחי יצחק גולדקנופף, אך היא הוצעה כבר בשנת 2020 ע"י שר הבינוי דאז, יעקב ליצמן ולא אושרה בגלל פיזור הכנסת. ביולי האחרון התוכנית אושרה בקבינט הדיור בהחלטה 737 ותוקצבה ב־100 מיליון שקל בשנים 2023-2024.

מלכתחילה זכתה התוכנית לביקורת על כך שהיא בעלת השפעה זניחה עד לא קיימת על שוק הדיור, ופונה למספר קטן מאוד של זוכים. כמו כן, נטען שהתוכנית משרתת פלח אוכלוסייה חרדית בעיקרה. יש בכך גם אפשרות למחוסרי דיור שלא יגורו בדירה, לרכוש דירה ראשונה וזולה כמעין 'כרטיס כניסה לנדל"ן' כמשקיעים - ולא זו הייתה מטרת התוכנית.

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר בתגובה: "משרד הבינוי והשיכון פועל במטרה לייצר סל פתרונות דיור מגוון עבור כלל אזרחי ישראל, שמותאם לשכבות שונות באוכלוסייה. תוכנית מענק ברכישת דירה יד שנייה הינה חלק מסל זה הכולל גם את תוכנית דירה בהנחה שבה מוצעות כרגע להגרלה כ־7,000 יח"ד, שכירות ארוכת טווח, דיור ציבורי ומתן סיוע בשכר דירה".