חברות ביטוח הפסיקו לבטח ספינות ישראליות ששטות בים האדום

לפי הערכות, מתקפות החות'ים שפרצו ב־19 בנובמבר הובילו לכך שתעריף הביטוח לחוצות את הים האדום זינק מ־0.01% משווי הסחורות בספינות בתחילת דצמבר, ל־1%

ספינות / צילום: שלומי יוסף
ספינות / צילום: שלומי יוסף

חברות ביטוח החלו להפסיק לתת שירות לספינות ישראליות או אמריקאיות שחוצות את הים האדום - כך מדווח באתרים Loadstar ו־CNN. זהו צעד משמעותי וחריג שמותיר לספינות הישראליות שתי אפשרויות בלבד: לעקוף את אפריקה דרך כף התקווה הטובה, מה שמוסיף לפחות שבועיים נוספים ועוד עלויות לדרך מהמזרח - או להשתמש בנמלי הזנה במזרח הים התיכון, שבהם ייפרקו הסחורות ויועמסו מחדש על ספינות לישראל. 

יש בה מיליון תושבים בלבד, והיא הפכה לאחת המפסידות הגדולות מהחרם על ישראל
הסערה בים האדום: כך מרוויחה סין מהחרם על ישראל
ענקית הנפט הבריטית Shell הודיעה כי תפסיק לשוט בים האדום
מדוע טורקיה נמנעת מתקיפת החות'ים?

לפי הערכות, מתקפות החות'ים שפרצו ב־19 בנובמבר עם חטיפת אוניית הגלנוע (Ro־Ro) "גלקסי לידר" שבבעלות חברת ריי של רמי אונגר, הובילו לכך שתעריף הביטוח לחוצות את הים האדום זינק מ־0.01% משווי הסחורות בספינות בתחילת דצמבר, ל־1%. המשמעות היא שאם אוניית מכולות נושאת כ־12 אלף Teu (יחידת מידה מקבילה למכולת 20 רגל), שווי הסחורות עומד על כ־100 מיליון דולר - ובשורה התחתונה תוספת עלות ההובלה הביטוחית דרך הים האדום היא מיליון דולר. 

"השוק מתהדק בבירור", סיפר ל־CNN מרקוס בייקר, ראש התחום הימי, הסחורות והלוגיסטיקה בחברת תיווך הביטוחים וניהול הסיכונים מארש. המהלך הפתיע את השוק מעצם היותו חריג במיוחד, על אחת כמה וכמה שכבר כמה שבועות פועל כוח ההגנה על חופש השיט בים האדום בהנהגת ארה"ב. הפעולה של חברות הביטוח מהווה מסר ברור לוושינגטון ולשותפותיה כי לא מזוהה שום שינוי.

"אני לא מכירה שחברות הפסיקו לכסות את השיט דרך הים האדום", אמרה לאתר Loadstar פטריזיה קרן, ראש תחום ביטוחים בחברת בריז. "אני ציפיתי לתעריפים גבוהים יותר, במיוחד כשרואים כי המאמצים להפסקת מתקפות החות'ים נכשלו".

יוצאת מן הכלל מבין ענקיות הספנות המערביות היא CMA CGM, שממשיכה לשוט דרך הים האדום, באמצעות ליוויים של אוניות מלחמה צרפתית. עם זאת, CMA CGM הצטרפה השבוע למגמה העולמית, כשהסיטה לכף התקווה הטובה את אוניית המכולות APL ניו יורק, שנושאת 9,300 Teu. קרן ציינה בפני Loadstar סוגיה חשובה כשפותרים, לכאורה, את המצור על הים האדום בשימוש בכף התקווה הטובה: "ככל שהסחורה נמצאת זמן ממושך יותר בים - כך גדלה החשיפה לסיכון".