ענקית הנפט הבריטית Shell הודיעה שתפסיק לשוט בים האדום

ענקית הנפט היא האחרונה שמצטרפת לרשימת החברות שהודיעו על הפסקת השיט בים האדום, ביניהן בריטיש פטרוליום, מארסק וקוסקו • החלטת החברה מהווה עדות נוספת לכישלון של כוחות הקואליציה להגנת חופש השיט בים האדום מפני מתקפות החות'ים

תחנת דלק של Shell בארה''ב / צילום: Shutterstock
תחנת דלק של Shell בארה''ב / צילום: Shutterstock

ענקית הנפט הבריטית "של" (Shell)  החליטה להפסיק את מעבר המכליות שלה בים האדום בעקבות מתקפות החות'ים, כך דווח ב"וול סטריט ג'ורנל". הצעד מתבצע כחודש לאחר שענקית נפט אחרת, בריטיש פטרוליום (BP), נקטה בצעד דומה. קטאר אנרג'י עשתה זאת בשבוע שעבר.

עם 38 אלף חיילים: התשובה האיראנית לקואליציה נגד החות'ים
מבוכה לחות'ים: רצו לפגוע באונייה בריטית, אך שיגרו בשוגג לעבר מכלית עם נפט רוסי
"תחנת מעבר למימון איראני": החברה הטורקית שמשרתת את החות'ים

החלטת החברה מהווה הוכחה נוספת לכישלון של כוחות הקואליציה בהגנת חופש השיט בים האדום, דרכו עוברים כ־12% מהסחר העולמי, במילוי משימתם. לפני כחודש, מכלית ששכרה "של" להובלת דלק סילוני הודי הותקפה באמצעות כלי טיס וסירות של החות'ים. אולם, רק כעת החברה החליטה לנקוט בצעד.

מרבית ענקיות הספנות, במרכזן MSC ומארסק, עדיין מסרבות לשוב לים האדום, בגלל החות'ים שאמרו היום (ג') כי מבחינתם לא רק ספינות ישראליות, אלא גם בריטיות ואמריקאיות, מהוות "מטרה לגיטימית". זאת, לאחר מתקפות הקואליציה ביעדים שונים, כמו נמל חודיידה, צעדה והבירה צנעא.

יוצאת מן הכלל היא ענקית הספנות קוסקו, שכפי שנחשף בגלובס, החליטה להפסיק לשוט לישראל. צעד שפוגע מאוד דווקא בנמל המפרץ, אותו מפעילה חברה סינית ממשלתית אחרת: SIPG. אם לא די בכך, ספינת המכולות, Seaspan Emerald, ששטה עם דגל הונג קונג, עלתה אתמול על שרטון במפרץ חיפה - בין חיפה לעכו - רגעים לפני הגעתה לנמל המפרץ.

לפי הרישומים הימיים, האונייה יצאה מנמל נינגבו בסין ב־4 בדצמבר, הגיעה ליאנגשין ב־6 בדצמבר ולנמל נוסף בסין, דה צ'אן ביי, ב־9 בדצמבר. משם, הגיעה לנמל קלאנג במלזיה, ממנו יצאה לכיוון ישראל ב־15 בדצמבר. הבעלים Seaspan Emerald היא חברת הספנות והמספנות סיספאן מהונג קונג, חברה בת של קבוצת וושינגטון שבבעלות המיליארדר האמריקאי, דניס וושינגטון.