מבוכה לחות'ים: רצו לפגוע באונייה בריטית, אך שיגרו בשוגג לעבר מכלית עם נפט רוסי

החות'ים שיגרו טיל לעבר מכלית שנשאה נפט רוסי - לפי חברת הביטחון הימי אמבריי, זו הפעם השנייה שהחות'ים מטווחים בשוגג מכלית שמובילה נפט מרוסיה • האירוע ממחיש היטב את מה שהיה ידוע עוד קודם - החות'ים מתבססים על מידע נגיש באתרי שיט שונים באינטרנט

השתלטות החות'ים על אוניית גלקסי לידר, נובמבר 2023 / צילום: ap, Houthi Media Center
השתלטות החות'ים על אוניית גלקסי לידר, נובמבר 2023 / צילום: ap, Houthi Media Center

המורדים החות'ים שיגרו אתמול (ו') בשוגג טיל לעבר מכלית שנשאה נפט רוסי. כך מדווחת חברת הביטחון הימי אמבריי. למרבה המזל, הטיל פגע במים ולא בספינה.

הפנים החדשות של חמאס: בטורקיה תולים כרזות שלו, בתימן מתחפשים אליו ● המתקפה הלילית: משפט אחד שהושמט מהודעת הבית הלבן מגלה מה באמת רוצה ארה״ב 

לפי אמבריי, זו הפעם השנייה שהחות'ים מטווחים בשוגג מכלית שמובילה נפט מרוסיה. האירוע ממחיש היטב את מה שהיה ידוע עוד קודם - החות'ים לא מנהלים מערך מודיעין ימי מתקדם, אלא מתבססים על מידע נגיש ברשת באתרי שיט שונים כמו, למשל, Vessel Finder או Marine Traffic.

המכלית שהותקפה הפעם נשאה דגל פנמה, ולפי אמבריי - היא הותקפה כי התבססו על מידע זמין אך לא מתוקף שקישר את המכלית לבריטניה. כבר חמישה חודשים שאין שום קשר בין אותה מכלית לבין חברות שרשומות באי הבריטי. בסיכום האירוע של מינהל הסחר הימי הבריטי (UKMTO) ציינו כי המכלית הותקפה כ־90 מיילים ימיים דרומית־מזרחית לנמל עדן. קרי, מחוץ לים האדום. "הטיל נפל כ־500-400 מטרים מהספינה".

המתקפה המשמעותית הראשונה של החות'ים הייתה ב־19 בנובמבר, כאשר חטפו את אוניית הגלנוע (Ro-Ro) גלקסי לידר שנמצאת בבעלות חברת "ריי". זו אמנם חברה בריטית, אך הבעלים שלה הוא רמי אונגר הישראלי. עתה, לאחר המתקפה היזומה הראשונה של כוחות הקואליציה להגנת חופש השיט בים האדום, החות'ים מעוניינים להשיג נקמה, אבל זו, כאמור, הסתיימה במבוכה.

מנגד, הם שבעי רצון מכך שכפי שנחשף בגלובס, ענקית הספנות הסינית קוסקו החליטה להפסיק לשוט לישראל. בה בעת, מגמה מעוררת דאגה היא שיותר ויותר ספינות נענות לדרישות הסחיטה של החות'ים שדורשים כי במשיב המיקום יוצהר כי "אין קשר לישראל" - וכך לא יתקפו את האוניות.

לפי בדיקת Tanker Trackers, מספר הספינות שנענו לדרישה זינק ל־20. אחת הדוגמאות לפאניקה בעולם השיט מתקבלת מאוניית המכולות PORT KLANG VOYAGER ששטה עם דגל קוריאה הדרומית מנמל אמברלי בפרברי איסטנבול לנמל קלאנג במלזיה. היא ציינה "אין קשר לישראל", אף שבחרה בנתיב הבטוח: דרך מיצר גיברלטר, האוקיאנוס האטלנטי וכף התקווה הטובה - במקום תעלת סואץ והים האדום.